Senaste nytt

Spelar det någon roll om jag bokar en One World award med Avios hos British Airways eller Iberia?

Där tar BAEC 600kr enväg mellan PUJ och MIA för en bonusresa. Jag hittar inget MIA-PUJ bara PUJ-MIA så det är svårt att säga vad totala priset är.
Jag flyger Miami-Santo Domingo ut och Punta Cana-Miami hem. Avgifterna hos BAEC blev 447 SEK respektive 611 SEK plus 7500 Avios/segment. Jag sparade ca 2500 SEK till kostnaden av 15000 Avios. Kanske inte superbra värde, men jag kommer aldrig upp i några astronomiska mängder Avios så det blir aldrig aktuellt för mig att åka longhaul i premiumkabin för Avios.

Men ursprungsfrågan är ju hur det är att boka One World awards hos BAEC kontra Iberia Plus? Det är ju allmänt känt att man får betala högre avgifter hos BAEC än hos Iberia, men är det pga av att man utgår ifrån en resa från A till B och då antar att det blir British Airways-metall via London Heathrow hos BAEC kontra Iberia-metall via Madrid hos Iberia Plus? Det är ju lite som att jämföra äpplen med päron i så fall. Om man inte flyger med British Airways eller Iberia och jämför med samma rutt, blir det då samma pris hos BAEC och Iberia Plus?

Men jag kan alltså avboka samma resa om den bokades via BAEC?
Ja det är olika regler mellan BAEC och Iberia Plus vad det gäller avbokningsvillkor, BAEC tillåter avbokning
Tror det kostar 55USD om du vill ha skatter och avgifter tillbaka annars om skatter och avgifter är mindre så kan du välja att bara få avios tillbaka...

Jag flyger Miami-Santo Domingo ut och Punta Cana-Miami hem. Avgifterna hos BAEC blev 447 SEK respektive 611 SEK plus 7500 Avios/segment. Jag sparade ca 2500 SEK till kostnaden av 15000 Avios. Kanske inte superbra värde, men jag kommer aldrig upp i några astronomiska mängder Avios så det blir aldrig aktuellt för mig att åka longhaul i premiumkabin för Avios.

Men ursprungsfrågan är ju hur det är att boka One World awards hos BAEC kontra Iberia Plus? Det är ju allmänt känt att man får betala högre avgifter hos BAEC än hos Iberia, men är det pga av att man utgår ifrån en resa från A till B och då antar att det blir British Airways-metall via London Heathrow hos BAEC kontra Iberia-metall via Madrid hos Iberia Plus? Det är ju lite som att jämföra äpplen med päron i så fall. Om man inte flyger med British Airways eller Iberia och jämför med samma rutt, blir det då samma pris hos BAEC och Iberia Plus?

Svaret är fortfarande det samma: "The devil is in the details" och det finns kanske ingen allmän regel BAEC eller Iberia Plus. Men @Homer är vass på detta, och har kanske ett färdigt svar. Jag har lika med noll kunskap gällande Iberia Plus, men min erfarenhet med BAEC och Avios är:
1. Inrikes USA med American är detta väldigt användbart med låga poänguttag och avgifter: 2 pax LGA-RIC-LGA i ekonomiklass 15.000 Avios + totalt 156kr t/r när det kostade $900 per person i cash
2. Cathay Pacific inom Asien samma sak. Jag betalade 600kr för HKG-TPE-NRT

Utöver detta har jag lite erfarenhet med BAEC bokningar som inte är med British Airways.

Om jag minns rätt så är skillnader som följer

BAEC tillåter OneWay awards Iberia prissätter enligt T/R
BAEC räknar individuella segment och Iberia avstånd inkl mellanlandning ( så det kan vara fördel Iberia)
avbokningsvillkor se tidigare post...

Ett tips, åk First mellan Hong Kong och Tokyo för 40k poäng om du kommer upp i den summan.

Toppen