Budgetresenär
Medlem
Jag flyger Miami-Santo Domingo ut och Punta Cana-Miami hem. Avgifterna hos BAEC blev 447 SEK respektive 611 SEK plus 7500 Avios/segment. Jag sparade ca 2500 SEK till kostnaden av 15000 Avios. Kanske inte superbra värde, men jag kommer aldrig upp i några astronomiska mängder Avios så det blir aldrig aktuellt för mig att åka longhaul i premiumkabin för Avios.Där tar BAEC 600kr enväg mellan PUJ och MIA för en bonusresa. Jag hittar inget MIA-PUJ bara PUJ-MIA så det är svårt att säga vad totala priset är.
Men ursprungsfrågan är ju hur det är att boka One World awards hos BAEC kontra Iberia Plus? Det är ju allmänt känt att man får betala högre avgifter hos BAEC än hos Iberia, men är det pga av att man utgår ifrån en resa från A till B och då antar att det blir British Airways-metall via London Heathrow hos BAEC kontra Iberia-metall via Madrid hos Iberia Plus? Det är ju lite som att jämföra äpplen med päron i så fall. Om man inte flyger med British Airways eller Iberia och jämför med samma rutt, blir det då samma pris hos BAEC och Iberia Plus?