Senaste nytt

Sparrow Aviation öppnar linje Göteborg City- Stockholm Bromma

Ser att jag är sen till bordet här men när det där beslutet fattades så rörde det inte buller utan flygoperationella faktorer för att några flygtyper skulle få operera på flygplatsen trots att klassningen inte medgav det.

Bromma fick i december 2013 sin 3C-klassning som flygplats och får därmed ta emot ERJ 145 inom ramen för sitt tillstånd. 3C-klassningen är överklagad men gäller tills vidare - sen återstår att se om Kammarrätten bestämmer sig för något annat i höst/vinter.

Last edited:
Har provat dem ett flertal ggr, det har varierat från fullbelagt till halvtomt. 09´15-avgången från Göteborg är relativt tom/lugn.

Det mest negativa jag kan säga är väl att takhöjden inte passar alla, och att incheckningen / säkerhetskontrollen inte är så smidiga de dagar man råkar resa samtidigt som Ryanairavgångarna (men det får GSE ta på sig -inte mycket som är bra på den flygplatsen).

I övrigt har jag mest gott att säga om dem - bra service / trevlig personal, bekvämt med enkelsäte om man lyckas få det.
Kommer fortsätta flyga med dem och hoppas att de håller ut i konkurrensen.

Har hört att de snittar ca 60% beläggning. Kan kanske räcka om man ökar prisnivån en aning, men med de kampanjpriser som funnits lär de knappast gå med vinst just nu.

De kanske skulle ha satsat på den något mindre ERJ135 - den finns också i BMI's flotta.

Sparrow går ut med att de nu haft 10 000 resenärer på Göteborg-Stockholm-linjen.
10 000 resenärer! – Sparrow Aviation

Med 3 avgångar åt vardera håll på vardagar och 1 på söndagar har de 32 avgångar per vecka. Sedan starten har det gått 13 veckor, tror de haft ungefär samma schema sedan dess->416 avgångar.

10 000 resenärer ger alltså 24 resenärer i snitt per flyg, 50% beläggning (planet rymmer 49 passagerare).

Jag kan inget om flygbolagsekonomi, men om vi antar 1000 kr i snittintäkt per passagerare, kan man snurra runt det närmare nollresultat med 24 000 kr i intäkt per enkelresa?

Jag gillar dem, men hur länge kommer de orka?

Sparrow går ut med att de nu haft 10 000 resenärer på Göteborg-Stockholm-linjen.
10 000 resenärer! – Sparrow Aviation

Med 3 avgångar åt vardera håll på vardagar och 1 på söndagar har de 32 avgångar per vecka. Sedan starten har det gått 13 veckor, tror de haft ungefär samma schema sedan dess->416 avgångar.

10 000 resenärer ger alltså 24 resenärer i snitt per flyg, 50% beläggning (planet rymmer 49 passagerare).

Jag kan inget om flygbolagsekonomi, men om vi antar 1000 kr i snittintäkt per passagerare, kan man snurra runt det närmare nollresultat med 24 000 kr i intäkt per enkelresa?

Jag gillar dem, men hur länge kommer de orka?
Jag tror att det blir svårt att få det att snurra med 50 % beläggning. Dessutom tror jag inte att de snittar på en tusenlapp i intäkt per passagerare hittills. Men det är inte omöjligt att det blir lönsamt senare, ibland kan det ta lite tid innan resenärerna upptäcker flighten.

Toppen