Senaste nytt

Spanair i konkurs

Precis. Hade flygstolen köpts av flygbolaget hade det varit en oprioriterad fordran gentemot flygbolaget. Nu när det köpts av resebyrån kan det bli lite annorlunda då avtalet ingåtts med resebyrån. Därmed inte sagt att det kan befria resebyrån från ansvar genom avtalets utformning. Men Konsumentsverkets text är utformad efter en direkt avtalsrelation med den part som gått i konkurs.

Men den viktiga knäckfrågan utifrån detta blir om avtalet med resebyrån säger att de endast förmedlar affären eller om de är direkt avtalspart. Förmedlar de resan står man med en oprioriterad fordran gentemot Spanair, vilket kort uttryckt är en byråkratisk mardröm och som troligen aldrig kommer ge några pengar.

Säger avtalet att resebyrån är part kan de vara skyldiga att lösa problemet eller ge pengar tillbaka. Något som också är en byråkratisk utmaning.

Är det en paketresa har man skydd genom Kammarkollegiets resegaranti.

Last edited:
Har man bara betalat sin resa med kreditkort såsom ex. Amex så kan man gå på kortföretaget och hävda att man inte fått den tjänst man betalt för utförd. De är då skyldiga att ta den smällen.

Har man bara betalat sin resa med kreditkort såsom ex. Amex så kan man gå på kortföretaget och hävda att man inte fått den tjänst man betalt för utförd. De är då skyldiga att ta den smällen.

Precis, det är kreditkortsföretaget man ska vända sig till!
När FlyMe gick i KK fick jag tillbaka pengarna från VISA.

Detta står ju också på konsumentverkets sida.

Betalning med kreditkort
Om du har betalat resan med kreditkort kan det, trots konkursen, finnas en möjlighet att få ersättning för köpet. När du har handlat på kredit kan du, enligt konsumentkreditlagen, rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren och framställ dina krav. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information och hjälp

Last edited:
Kreditkortslösningen är såklart den smidigaste.

Sorry för de långa juridiska utläggningarna, men det är inom det område jag ägnar hela mina dagar åt...

Kreditkortslösningen är såklart den smidigaste.

Sorry för de långa juridiska utläggningarna, men det är inom det område jag ägnar hela mina dagar åt...

enligt Svenska Resebyrå Föreningen med anledning av Sterlings konkurs (en av er har alltså fel :) )

Vilket ansvar har resebyrån?
Huvudregeln är att resebyrån endast ansvarar i förhållande till kunden om resebyrån är part i avtalet med denne. En resebyrå agerar vanligen endast som agent åt en researrangör. Med arrangör menas den som faktiskt arrangerar resan, exempelvis ett flygbolag. Att resebyrån är agent innebär att resebyrån säljer tjänsten för annans räkning. Resebyrån blir därmed aldrig part i avtalet med resenären. Agenten förmedlar alltså endast kontakten mellan arrangören och kunden och har därför inget ansvar för avtalets fullgörande.

Endast flygbiljetter
Om resebyrån endast har sålt flygbiljetter med Sterling (seat-only) har inte resebyrån något ansvar, utan flygbolaget bär hela ansvaret i förhållande till kunden. Köp av enbart flygbiljett omfattas inte av resegarantilagen och kunden får därmed själv bära hela förlusten.

Det spelar inte någon roll för resebyråns ansvar gentemot kunden om resebyrån vid bokningen har använt kundens kontokort eller resebyråns eget. Om kunden är en konsument och har betalat resan, antingen direkt till Sterling eller till resebyrån, med ett kredit- eller betalkort (ej bankkort), kan dock kunden, med stöd av konsumentkreditlagen, ha rätt till ersättning från kortföretaget. Om resebyrån i sådana fall har använt sitt eget kontokort vid betalningen av resan, kan kortföretaget i efterhand framställa krav på ersättning från resebyrån, något som SRF anser att kortbolaget saknar stöd för.

Last edited:
Homer: Om du läser mitt inlägg högst upp på den här sidan ser du att jag säger samma sak som att "Huvudregeln är att resebyrån endast ansvarar i förhållande till kunden om resebyrån är part i avtalet med denne" (klippt från ditt inlägg) genom det jag skriver om knäckfrågan. Därför måste man gå in i avtalet och kontrollera hur denna resebyrå (och du som konsument genom att du handlat) reglerat det hela.

Jag uttryckte mig otydligt i de första inläggen, men grunden i all juridik är "att det beror på de exakta förhållandena". Att direkt applicera förhållanden från andra tillfällen leder oftast till felaktiga slutsatser.

Vi försöker alla hjälpa varandra här.

Last edited:
F.ö. så säljer ju många resebyråer skydd mot flygbolagskonkurs, finns nästan alltid en ruta man kan bocka för
när man bokar

SAS riskerar säkert att förlora en massa kr, och Iberia kommer att höja priserna

Toppen