erhel
Medlem
Precis. Hade flygstolen köpts av flygbolaget hade det varit en oprioriterad fordran gentemot flygbolaget. Nu när det köpts av resebyrån kan det bli lite annorlunda då avtalet ingåtts med resebyrån. Därmed inte sagt att det kan befria resebyrån från ansvar genom avtalets utformning. Men Konsumentsverkets text är utformad efter en direkt avtalsrelation med den part som gått i konkurs.
Men den viktiga knäckfrågan utifrån detta blir om avtalet med resebyrån säger att de endast förmedlar affären eller om de är direkt avtalspart. Förmedlar de resan står man med en oprioriterad fordran gentemot Spanair, vilket kort uttryckt är en byråkratisk mardröm och som troligen aldrig kommer ge några pengar.
Säger avtalet att resebyrån är part kan de vara skyldiga att lösa problemet eller ge pengar tillbaka. Något som också är en byråkratisk utmaning.
Är det en paketresa har man skydd genom Kammarkollegiets resegaranti.
Men den viktiga knäckfrågan utifrån detta blir om avtalet med resebyrån säger att de endast förmedlar affären eller om de är direkt avtalspart. Förmedlar de resan står man med en oprioriterad fordran gentemot Spanair, vilket kort uttryckt är en byråkratisk mardröm och som troligen aldrig kommer ge några pengar.
Säger avtalet att resebyrån är part kan de vara skyldiga att lösa problemet eller ge pengar tillbaka. Något som också är en byråkratisk utmaning.
Är det en paketresa har man skydd genom Kammarkollegiets resegaranti.
Last edited: