Senaste nytt

Spanair i konkurs

ja som jag ser på detta så är det i första hand en affär mellan biljettköparen och resebyrån. Blir man inte överens där så kontaktar man sitt kortföretag och anmäler ett tvistigt köp.
Har man betalat kontant så är det läropengar...

Slutsats: Betala alltid med kort. Undantag: Köper du svarta tjänster så betala aldrig med kort...
 
Så här skriver SAS om saken i ett pressmeddelande ikväll:
En linje lyder som följer: SAS will assist passengers to the extent practically possible.'
Om det förpliktigar vet jag inte. Varför skulle SAS axla ett ansvar i den här situationen?
-----------
Profit warning Spanair applies for bankruptcy

SAS writes down SEK 1.7 billion - liquidity effect limited to MSEK 200-300

The SAS Group has continuously informed that following the divestment of most of
its ownership in Spanair early 2009, the SAS Group has had a remaining exposure
of approximately SEK 1.8 billion.

Spanair's Board of Directors has today decided to apply for bankruptcy. Due to
the situation in Spanair, SAS has decided to make a write down of the
outstanding debt and receivables on Spanair of approximately MEUR 165, as well
as reserve MEUR 28 in guarantees and costs due to the bankruptcy. SAS ownership
in Spanair is currently 10,9%, but the value of these shares has already been
written down and are booked at 0 value. The write down will affect the SAS
Group's result as a non-recurring item and equity negatively by SEK 1.7 billion
in total. As informed earlier, the effect on the SAS Group's liquid assets is
estimated to be limited to MSEK 200-300.

SAS Group will follow customary procedures as a creditor in the upcoming
bankruptcy process.

As reported as of the third quarter, SAS has a financial preparedness of SEK
10.6 billion so the event will have a limited effect on SAS liquidity.

SAS will assist passengers to the extent practically possible.

SAS expects a positive result before non-recurring items for the full year 2011.

For further information,
Sture Stølen, Head of SAS Group Investor Relations, +46 70 997 1451

SAS Group Investor Relations

SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act
and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was
provided for publication on 27 January 2012 at 10.00 p.m. CET.

-----------
 
Spanair har ju varit ansvariga för driften av t.ex. loungen på MAD. Vad sker med dessa nu månne? Inte för att det är en så stor förlust, men ändå.
 
Yes, och loungen i Barcelona har ju gett lite guldkant till transfern där trots att Barcelonas T1 är bland det bästa europa har att erbjuda i terminalväg.
 
Har två JK flighter bokade i FEB. Jag tog det säkra före det osäkra och bokade två nya biljetter med Vueling...
 
Bekräftat med resebyrån att min Spanair biljett förfaller och jag får gå via kreditkortet.
Intressant är att jag har en SK flight till CPH innan JK flighten på samma PNR. Enligt SAS och Resebyrån skall denna inte påverkas (vilket jag tog för givet!)
 
Du kan ju trösta dig med att CPH-MAD är en av väldigt få sträckor som IB säljer enkelbiljetter i ekonomi på (IB alltså inte Vueling) från ARN bara t.o.r
 
Yes, och loungen i Barcelona har ju gett lite guldkant till transfern där trots att Barcelonas T1 är bland det bästa europa har att erbjuda i terminalväg.

Gillar verkligen T1, lite synd att den inte helt uppfyller sin funktion och kapacitet. Den byggdes ju precis innan det ekonomiska klimatet i Spanien gick ner sig. T2 ligger också under sin kapacitet, därav att de antagligen fyller ut med Ryanair avgångar som vanligtvis hade bannlysts bort till Girona's flygplats.
 
Toppen