soyokaze Stockholm (sushi)

011430121 skrev:Det vore trevlig om det framgår vad det är som serveras.Klicka för att utvidga...

1: Atlantic cod with fresh wasabi and 10 year barrel aged soy

2: cured hamachi

3: chawanmushi with seasonal mushrooms and black truffle.

4: danish lobster with caviar, mirin and smoked soy.

5: leek dashi with house made cheese.

6: variation of pickled daikon

Sushi nigiri

Kan desværre ikke huske dem alle.

Sturgeon, salmon, artic char, seabass, Spanish mackerel, Swedish eel, artic char roe.

Dessert: soymilk ice cream with baby kiwi.

Matcha tea.

Ser fantastiskt ut. Upp på min lista över ställen jag måste besöka. Jag sa till honom att han skulle öppna i Köpenhamn istället, vi behöver det här.

Hade middag här igår. En helt fantastisk middag och kan verkligen rekommendera detta stället. Väldigt intim känsla med mycket interaktion med Batjargal Ochirbat. Utöver Batjargal hjälpte hans syskon och dotter till med serveringen. Igår bjöds det på 23 härlig serveringar. Tycker att Soyokaze var snäppet vassare än Sushi Sho.

Magino skrev:Hade middag här igår. En helt fantastisk middag och kan verkligen rekommendera detta stället. Väldigt intim känsla med mycket interaktion med Batjargal Ochirbat. Utöver Batjargal hjälpte hans syskon och dotter till med serveringen. Igår bjöds det på 23 härlig serveringar. Tycker att Soyokaze var snäppet vassare än Sushi Sho.Klicka för att utvidga...
Precis! Det är verkligen en person som man önskar att det ska gå riktigt bra för.

Juraj skrev:Jag var där i lördags, här finns min recension (som jag tror många här inte kommer hålla med om):Restaurant Soyokaze, or how I discovered that I like sushi not for the raw fish but despite of it – Juraj's blogKlicka för att utvidga...
Alla har olika åsikter, det är det som är fint med mat. Förstår dock inte riktigt varför ni gick dit. Kul att se att deras hummer, kaviar, rökt soja finns kvar. Förmodligen den godaste servering jag fått senaste åren.

Har varit där under hösten. Kan bara instämma med alla lovord. Fantastisk upplevelse! Gå dit innan det upptäcks på bredare front och det blir svårare att boka. Och dyrare.

Sushi - allt handlar om riset. Köpa fin, färsk fisk och lägga på kan alla fixa men ordna det perfekta riset till en nigiri är en sällan skådad kunskap. Mads Battefeld som öppnat Sushi Anaba i Köpenhamn sa att det tog honom ett år att bemästra den konsten.

Agö skrev:Sushi -allthandlar om riset. Köpa fin, färsk fisk och lägga på kan alla fixa men ordna det perfekta riset till en nigiri är en sällan skådad kunskap. Mads Battefeld som öppnat Sushi Anaba i Köpenhamn sa att det tog honom ett år att bemästra den konsten.Klicka för att utvidga...
Ska man vara petig så ÄR Sushi ris, vinägersyrat ris, så visst har du rätt.

Soyokaze har ett lite enklare ställe i trendiga Enskede också Soyokaze Kafe;

Home kafe -

För den som är intresserad av sushirisets ädla konst så beskrivs det ingående i dokumentären, Jiro Dreams of Sushi,

Jiro Dreams of Sushi (2011) - IMDb

Juraj skrev:Jag var där i lördags, här finns min recension (som jag tror många här inte kommer hålla med om):Restaurant Soyokaze, or how I discovered that I like sushi not for the raw fish but despite of it – Juraj's blogKlicka för att utvidga...

Jag tycker att det låter precis som man skulle tycka när man inte har konsumerat sushi under en längre tid. Jag tog med några kompisar till Sushi Sho och fick liknande reaktioner. Det tar tid att ställa om smaklökarna, eller så händer det inte alls!

Back