Senaste nytt

Sova på nattåg liggvagn?

ALEXF1LTR4TE

Ny medlem
Jag har tänkt åka nattåg liggvagn första gång tex stockholm - umeå i denna sommaren någon gång.

Bör man våga testa det?
Har hört att det fanns dåliga på nattåget exempel trångt, smutsigt, trasiga och andra.
Har någon åkte nattåg med liggvagn och hur gick det?

Kommer försöka också boka första våningen säng om det finns ledigt så jag slipper klättra upp.
 

Hachans

Medlem
Jag har tänkt åka nattåg liggvagn första gång tex stockholm - umeå i denna sommaren någon gång.

Bör man våga testa det?
Har hört att det fanns dåliga på nattåget exempel trångt, smutsigt, trasiga och andra.
Har någon åkte nattåg med liggvagn och hur gick det?

Kommer försöka också boka första våningen säng om det finns ledigt så jag slipper klättra upp.

Enda gången jag provat var i Italien. Har aldrig sovit så gott i hela mitt liv. Men jag hade nog somnat stående den gången.

Då delade jag med fem andra i en knökfull kupé och jag kände en annan (mitt resesällskap).

Här hemma skulle jag nog inte gjort det, mest pga att jag inte gillar att dela mitt sovutrymme med folk jag inte känner. Men har hört massor av folk som diggar det, så om du är sällskapligt lagd och ser det som ett potentiellt sätt att träffa roliga människor så kör på!
 
När jag har åkt Malmö-Stockholm går alla och lägger sig direkt och man lämnar tåget strax efter man går upp. Det är alltså ingen vidare social aktivitet.

Jag sover inte jättebra men att gå upp jättetidigt för tidigt morgonflyg är inte heller något större hit, så ibland är nattåg ändå ett bättre alternativ.

Skillnaden mellan SJs liggvagn och sovvagn är inte jättestor, men ett lite bättre täcke och färre sängar för det för mig ändå värt det.

Sidonotering är att man ofta tycks få bra valuta för poängen om man gör poängbokning på nattåg.
 
Nej, tycker inte att det funkar. Vagnen låter för mycket och rycker till när den stannar på olika ställen. Vaknar av det. Jag kör hellre dagtåg+hotell, oftast billigare.
 

Sir Lemon

Medlem
När jag har åkt Malmö-Stockholm går alla och lägger sig direkt och man lämnar tåget strax efter man går upp. Det är alltså ingen vidare social aktivitet.

Jag sover inte jättebra men att gå upp jättetidigt för tidigt morgonflyg är inte heller något större hit, så ibland är nattåg ändå ett bättre alternativ.

Skillnaden mellan SJs liggvagn och sovvagn är inte jättestor, men ett lite bättre täcke och färre sängar för det för mig ändå värt det.

Sidonotering är att man ofta tycks få bra valuta för poängen om man gör poängbokning på nattåg.
Sovvagn är mycket bättre än liggvagn. Iaf om man är ensam i kupén. Lugnt, mjukt och frukost efteråt på hotelll (ingår i regel). Liggvagn funkade när man var ung och reste med klasskompisar som man kände. Uppgraderade från liggvagn till sovvagn en gång med en kollega i lärarbranschen en sen kväll i Krakow på väg mot Budapest. Lätt värt de typ 200:- vi mutade vagnvärden med utan kvitto.
 

ekf

Medlem
Jag tycker att nattåg är charmigt med nostalgiska inslag. Mycket beror säkert på att vi åkte en hel del sådant när jag var liten. Om prisskillnaden inte är stor så väljer jag sovvagn av komfortskäl, men liggvagn är inte så illa om man inte har med allt för mycket packning.
Största anledningen till att jag sover dåligt (när jag gör det) är mest sannolikt oro för att inte vakna i tid för att gå av, så reser jag till ändstation eller med ankomst lite senare under morgonen så brukar jag sova finfint… men alla är vi olika.
 

guwonder

Medlem
Jag resa ibland sovplatserna med SJ och Snalltaget nattåg. SJ: Stockholm-Malmo/Are; Snalltaget: Malmo-X-Are. SJ är bättre.
 

flierman

Medlem
Jag skulle definitivt köpa sovvagn istället. max 3 personer samt att täcken och sängen är betydligt bättre.
 

Lonelyflyer

Medlem
Jag har tänkt åka nattåg liggvagn första gång tex stockholm - umeå i denna sommaren någon gång.

Bör man våga testa det?
Har hört att det fanns dåliga på nattåget exempel trångt, smutsigt, trasiga och andra.
Har någon åkte nattåg med liggvagn och hur gick det?

Ja tågen är rätt gamla och slitna, det kränger rätt mycket och ena stunden för varmt och nästa drar det kallt.
Det är helt klart värt att testa!
Liggvagn är mer som en brits med en filt
Sovvagn är med täcken och kuddar
 
Toppen