Senaste nytt

South African Airways på väg mot konkurs

011430121

Medlem
Enligt media de senaste dagarna är South African Airways på väg mot konkurs.
Har själv bara flugit dem en tur och tur resa till Cape Tower för 14 år sedan.
Artikeln kommer från CHECK-IN.dk

• Wow
Reactions: JNH
Tråkigt med tanke på att det är ett klassiskt gammalt flygbolag men de behöver se över vilka rutter som har störst potential och passagerarunderlag.
Om inte Norwegian startar rutter mellan Köpenhamn och Johannesburg, Durban och Cape Town (SAS har ju tittat på det men bestämt sig för det norra halvklotet) så har de ju potential att få en hel del passagerare därifrån, men tittar man på deras prissättning så är den skapligt högre än vad de flesta andra tar för en flygbiljett.

Om inte Norwegian startar rutter mellan Köpenhamn och Johannesburg, Durban och Cape Town (SAS har ju tittat på det men bestämt sig för det norra halvklotet) så har de ju potential att få en hel del passagerare därifrån, men tittar man på deras prissättning så är den skapligt högre än vad de flesta andra tar för en flygbiljett.
Om Norwegian startar linjer till Syd Afrika så blir det nog först från Gatwick eller någon annan storstad i Europa.
Större underlag från dessa orter.

Jo, det håller jag med om.
Jag sneglade dock på passagerarunderlaget från CPH på Check-In.dk där det är en hygglig andel som reser till Sydafrika så säg att tre avgångar per vecka kan funka, tisdagar, torsdagar och söndagar.

Är av samma uppfattning som Fredrik, var nära att boka Hong Kong - Jburg, nyligen och läste på om SAA. Det är tydligen standard att det är på ruinens-brant och har räddats många gånger.

Redan när jag reste med dem till Sydafrika 2008 och 2009 pratades det om hur dålig ekonomi bolaget hade. Egentligen har de väl alla förutsättningar i och med att det blir mycket long haul så fort sydafrika är med i bilden. Dock har de väl inte investerat som de ska i konkurrenskraftig business class och tillräckligt effektiva plan varför man förlorat mycket till andra aktörer. Jag ser ingen anledning att välja dem före andra bolag till Sydafrika, så förstår att det går dåligt.

Redan när jag reste med dem till Sydafrika 2008 och 2009 pratades det om hur dålig ekonomi bolaget hade. Egentligen har de väl alla förutsättningar i och med att det blir mycket long haul så fort sydafrika är med i bilden. Dock har de väl inte investerat som de ska i konkurrenskraftig business class och tillräckligt effektiva plan varför man förlorat mycket till andra aktörer. Jag ser ingen anledning att välja dem före andra bolag till Sydafrika, så förstår att det går dåligt.

De har ny business, samma stolar som SAS. Flygplansflottan är också väldigt lik SAS - därmed inte sagt att de är de mest effektiva maskinerna på marknaden. I övrigt vill jag påstå att de slår många andra bolag på fingrarna bör det kommer till service, fina lounger etc. Personligen ser jag väldigt många anledningar till att välja dem både till, från och inom RSA. Att avfärda dem som någon sunkig afrikansk carrier är helt fel.

Har bara åkt med dem för några år sedan mellan Victoria Falls och Johannesburg. Det var i ekonomi och servicen var grym och jag har aldrig blivit serverad en bättre baguette på ett flygplan än den. Tveksamt om jag fått en färskare nedanför molnen. Riktigt positiv upplevelse minns jag det som.

Toppen