Senaste nytt

Sommarsemester, vill åka långt!

För att hålla mig lite till tråden, samtidigt som jag spinner vidare på Baku-spåret men ändå inte riktigt håller mig till ämnet, så slår jag ett slag för Albanien. Inte så långt borta, men exotiskt likväl. Jag var där förra sommaren och tyckte det var fantastiskt. Billigt som attans också. Det gäller att passa på nu innan det blir alltför exploaterat (håll dig/er borta från Saranda bara).
.

För att hålla mig lite till tråden, samtidigt som jag spinner vidare på Baku-spåret men ändå inte riktigt håller mig till ämnet, så slår jag ett slag för Albanien. Inte så långt borta, men exotiskt likväl. Jag var där förra sommaren och tyckte det var fantastiskt. Billigt som attans också. Det gäller att passa på nu innan det blir alltför exploaterat (håll dig/er borta från Saranda bara).
.

Är fantastiskt intressant, och man kunde hanka sig fram på Italienska många gånger. Jag var där 2009....

Farmor var där med Sveriges radio, som första delegation, för en herrans massa år sedan - inte lika trevligt då.

På tal om tidigare tema: Någon som besökt Yerevan? Tydligt är det visumfritt i Armenien, såsom i Georgien.

Visumfria Bisjkek, Kirghistan, är ju annars intressant.... Med Lufthansa F

Centralasien intresserar mig mycket - såsom även glömde delar av Balkanhalvön... Makedonien mfl

Last edited:
Jag besökte Yerevan, under den gamla Sovjet-tiden, 1984. Som jag minns det var det intressant och gästvänligt, men självklart var det mycket povert vad gäller det mesta...kanske dags för ett återbesök.

I kategorin Asien säger jag Laos. Stora delar av Asien är ju skitjobbiga på sommaren, med luftfuktighet och temperaturer som inte är konstruerade för oss blekfisar från norr, men Laos är betydligt mindre illa. Billigt som bara hejsan är det också. Flyg till BKK, sen valfritt transportmedel över närmsta gräns du hittar. Jag skulle nog ta tåget bara för att jag gillar det, men flyg är ju förstås snabbast och buss är nog billigast. Tuk-tuk, kanske inte att rekommendera, men det går säkert det också.

Bali och därikring är också rätt trevligt då, men kräver kanske aningens större budget. (Stället är långt ifrån så dyrt som folk verkar tro, dock.)

Palazzi Du är välkommen på en vinresa i makedonien och lite andra historiska sights som tex Kokino som är ett magalitiskt observatorium näst efter Abu Simbel, Stonehenge och Angor Wat. Sedan finns ju staden Ohrid där man "uppfann" det kyrilliska alfabetet. Tog med Senator dit och han gillade det skarpt för någon månad sen.

Ja det blev lite off topic

På tal om tidigare tema: Någon som besökt Yerevan? Tydligt är det visumfritt i Armenien, såsom i Georgien.

Missade visst att svara på detta. Jag var några dagar i Yerevan 2010. Mycket charmig stad med massor av uteserveringar (och brandy förstås). Kan absolut rekommenderas. När jag var där rådde visumtvång, var dock lätt ordnat (kom in landvägen från Georgien).

Toppen