Senaste nytt

Sommar i nordöstra USA - United Polaris, Lufthansa B747 med mera

HenrikAI

Medlem
Efter att ha tagit del av inspirerande reserapporter här på forumet under många år så är det nu dags för mitt första försök att skriva en egen rapport. Det blir inga exotiska destinationer eller udda flygbolag, snarare tvärtom, men det kanske kan vara av intresse för någon ändå. Om inte annat så är det lite skrivövning för mig.

Bakgrund: Familjens senaste längre resa ägde rum året före den stora pandemin. Då blev det en kombination av storstäder, tågresor och bilutflykter under ett par veckor i Quebec och Ontario. Den resan var vi riktigt nöjda med, så vi siktade på ett liknande upplägg i år. Både Boston och Washington DC har länge varit på vår bucket list, så varför inte besöka båda städerna (och lite mer därtill) under samma resa?

Vi bokade och betalade med Eurobonuspoäng i augusti 2022, men routingen som vi fick till då lämnade en del att önska (bland annat med tre byten och en övernattning inom Europa på utresan) så vi hade ögonen öppna efter andra alternativ. I mars i år hittade vi en bättre utresa. Totalt kostade detta 260000 Eurobonuspoäng, en 2-4-1-voucher och drygt 6000 kr i skatter och avgifter för 3 personer.

Bokad rutt: Stockholm - London - Boston // Washington DC - Frankfurt - Wien - Stockholm.

De långa sträckorna flygs av United respektive Lufthansa, vilket är två nya flygbolag i long-haul-business för oss. Det blir alltså första gången i Uniteds Polaris business men också första flygningen i en Boeing 747. Två höjdpunkter på resan! Tidigare har vi provat SAS, Swiss och LOT över Atlanten, men det var före pandemin så jag ska försöka låta bli att göra några jämförelser med dem.

Fokus i den här rapporten blir på flyg, tåg och lounger (den bokade utresan innebär nästan 5 timmar på Heathrow, då hinner man väl med alla Star Alliance-lounger?) men jag nämner kort lite av det vi gjorde på plats också.

Det var förutsättningarna i korthet.. Nu åker vi!

Eller.. inte? Bara timmar före avgång plingade det till i telefonen: ”SAS Information - Canceled flight”. Som tur var så var det första sträckan, Stockholm - London med SAS, som blivit inställt så det fanns fortfarande hopp om att resan skulle bli av och att vi skulle få testa United och Polaris på utresan. Några minuters oro följde och samtidigt som jag började funderade på vad som skulle hända så kom ett nytt SMS. Ombokade via Frankfurt, där Frankfurt-London skulle flygas av British Airways.

Ny rutt: Stockholm - Frankfurt - London - Boston // Washington DC - Frankfurt - Wien - Stockholm.

Nu kan vi äntligen åka!
 

HenrikAI

Medlem
Del 1: Stockholm - Frankfurt - London - Boston

Vi anlände till Arlanda vid 9-tiden på förmiddagen och där var förra sommarens kaos som bortblåst. Vi kunde gå direkt fram till business-incheckningen där vi fick bagaget taggat hela vägen till Boston, men boardingkort bara ner till Frankfurt. Det var ingen kö till den nya säkerhetskontrollen heller, så vi var snabbt genom och uppe vid SAS-loungen inom 10 minuter från ankomst till Arlanda. Även här var det folktomt, så vi kunde i lugn och ro njuta av lite frukost (förvånansvärt god äggröra!) innan vi rörde oss vidare till gaten.

Stockholm - Frankfurt
Flight: SAS SK635
Tid enligt tidtabell: 10:55-13:10 (2h 15m)
Faktisk tid: 11:15-12:56 (1h 41m)
Flygplan: Airbus A320
Platser: 1A, 1B, 1C

Första flygningen utfördes av SmartLynx och en 15 år gammal A320. Strax före boarding blev vi uppropade och fick gå fram till personalen. Något strul på grund av ombokningen? Nej, det var bara nya platser, vi fick sitta på rad 1 istället för rad 4. Spelade ingen större roll, bortsett från att handbagaget fick läggas längre bak i kabinen.

IMG_2158.jpeg

SmartLynx! Intressant start på resan.

Flyget var fullsatt, med 5-6 rader i Plus, och boardingen tog sin tid. Personalen hälsade välkommen samtidigt som de tog hand om ett ensamåkande barn framme i galley. Inga problem med deras engelska språkkunskaper. Som sittandes längst fram hade vi inga större synpunkter på planet förutom det där med handbagaget, men det hade ju varit roligare att åka den 5 månader nya A320neo som vi ursprungligen var bokade på.

Vi blev något försenade iväg men väl uppe i luften serverades maten relativt omgående. Dryck skulle komma “soon”, vilket visade sig innebära närmare en halvtimme. Nu hade vi inte så bråttom, men man undrar ju lite vad det var som tog tid för sååå många var vi inte som satt i Plus..

Maten då? Fennel-cured salmon with potatoes in a creamy dill and mustard dressing, Yung cucumber pickled with black currant leaves and a cream of cold-pressed rape seed oil. Laxen var len och smakmässigt bra, med perfekt konsistens och fin färg i två av tre lådor. I den tredje lådan var laxen lite tristare i färgen. Någon hade gjort ett ambitiöst försök att få till en potatissallad utöver det vanliga men.. njae. Potatissalladen föll inte någon av oss riktigt i smaken, tyvärr. Sammanfattningsvis ingen minnesvärd måltid. ”För mycket fänkål och fröer” var hustruns sammanfattning av måltiden. Godast var nog krämen av rapsolja.

IMG_2160.jpeg

Inte den mest bildsköna måltid jag har haft framför mig på ett flyg.

Efter måltiden bjöds på kaffe och chokladboll från Hedh Escalante Chocolatier, sedan höll sig personalen undan till till strax före landning då det delades ut två praliner, Dark Choc Cherry Marzipan och Poppy Almond Praline, även de från Hedh. Bra avslutning på flygningen. Ännu bättre var att vi landade före utsatt tid och att vi slapp bussgate, vilket gav oss några minuter extra att fixa boardingkort för nästa del av resan till Boston.

Betyg: 2 av 5. En högst ordinär SAS Plus-flygning.

Så var det då det här med våra boardingkort.. Lite osäkra på var vi skulle ta vägen så tog vi oss med tåg från terminal 1 till terminal 2 där vi hittade en British Airways-disk, och efter mycket knappande och både en, två och tre kontroller av passen, hjälp av en kollega och ytterligare knappande så fick vi våra boardingkort för de kommande två flygen.

IMG_2164 (1).jpeg

British Airways och Club Europe med Eurobonuspoäng.

I terminal 2 var det var säkert 100 personer i kö till passkontrollen men alla stod och väntade vid de manuella diskarna, så vi kunde gå direkt fram till den maskinella kontrollen för EU-pass och var genom på mindre än en minut. Det var dock inte mycket tid kvar nu och vi var lite osäkra på avstånden, så vi gick direkt till säkerhetskontrollen vid gaten utan att passera någon Oneworld-lounge (hade varit kul att besöka någon, för jag har svårt att tro att jag kommer passera Frankfurt i business med Oneworld fler gånger..).

Frankfurt - London
Flight: British Airways BA905
Tid enligt tidtabell: 14:35-15:20 (1h 45m)
Faktisk tid: 15:55-16:01 (1h 6m)
Flygplan: Airbus A320neo
Platser: 7A, 7C, 7D

Boardingen visade sig dröja och inleddes först strax före utsatt avgångstid men ännu fanns det ingen större anledning till oro. Vi har förvisso ett terminalbyte på Heathrow framför oss, men en bytestid på 2h 30m ska räcka med god marginal.

Planet var en ett år gammal Airbus A320neo, så det blev lite plåster på såren efter att ha missat SAS motsvarighet. Club Europe bestod av sju rader med seat-block och var fullt till ca två tredjedelar. Resten av kabinen var på sin höjd fylld till hälften. Den låga beläggningen gjorde att boardingen gick snabbt, men sen.. Avgångstiden passerades och tiden gick, men dörren till cockpit stod fortfarande öppen. Efter vad som kändes som en halv evighet kom förklaringen: en passagerare har inte kommit med så bagage behöver lastas ut. Detta innebar även att vi fick invänta en ny slottid för att starta. Till slut började vi äntligen taxa ut, men sen blev det stopp igen. Vi hade missat den nya slottiden. Ny väntan. 1h 15m försenade så kom vi äntligen iväg.

Under tiden hade vi hunnit bli ordentligt hungriga, laxen och potatissalladen från lunchen stod vi oss inte länge på. Kabinpersonalen jobbade dock snabbt och det dröjde inte länge innan serveringen påbörjades. På denna flygning serverades det Afternoon Tea med scones, tre små smörgåsar och ett bakverk med mandel och citron. Allting kändes fräscht och färskt och smakerna satt som de skulle. Det var inga problem att få fler scones om man ville ha det. Nu var vi som sagt riktigt hungriga och det kan ha påverkat våra omdömen, men vi var där och då alla eniga om att det här var bland det bästa vi serverats på en flygning inom Europa.

IMG_2165.jpeg

Afternoon tea utan te.

En eloge till kabinpersonalen som hade full koll på oss och vår anslutning i sin handdator vilket gjorde flygningen betydligt behagligare. Vi fick veta att vi skulle köra in en stor del av förseningen och att det skulle vara tillräckligt med marginal för att hinna med anslutningen.

Nu var ju beläggningen som sagt långt ifrån hundraprocentig, men det var alltid någon av kabinpersonalen ute i första delen av kabinen och kollade läget och pratade med passagerarna (ett tag var det tre i crew som servade oss på på de sju främre raderna) istället för att hålla sig undan i galley. Det var ett riktigt glatt och trevligt gäng som jobbade på denna flygning.

Som utlovat flög vi in en del av förseningen och efter en förvånansvärt kort taxi-sträcka på Heathrow så var den här trevliga delen av resan slut. Redan innan vi klev ur planet hade jag fått ett mail från British Airways där de beklagade förseningen. Fin gest!

Betyg: 5 av 5. Har man satsat på fel allians..?

Väl framme på Heathrow slutade inte bekymren. Dörrarna till gaten fungerade inte och vi blev kvar kanske 15 minuter. 5 timmar på Heathrow hade nu blivit drygt en timme - och vi befann oss i fel terminal.. Busstransfern mellan terminalerna tog sin lilla tid, däremot gick både pass- och säkerhetskontrollerna på terminal 2 snabbt. Det var dock lång väg att vandra till Star Alliance-loungerna.

United Lounge på Heathrow

Vi kom fram till loungen en halvtimme innan boarding på vår nästa flight, så det fick bli ett kort besök. Mannen i receptionen var dock inte nöjd med de boardingkort vi fått från British Airways i Frankfurt, så i väntan på att han skulle fixa nya boardingkort och släppa in oss förlorade vi ytterligare några minuters lounge-tid.

Istället för ingående recensioner av Uniteds, Air Canadas och Singapores lounger så får ni nöja er med att veta att det var lugnt och skönt hos United. Inte mycket folk här heller. Nästan tomt vid den bemannade baren. Det fanns gott om kyld dryck och det serverades både kall och varm mat, bland annat färdiga smörgåsar, charkuterier, ost, cottage pie, katsu chicken och pizza. Det bjöds också på desserter, kakor och frukt. Här hade jag gärna tillbringat mer tid!

IMG_2170.jpeg

Gott om plats, ont om tid. :/

Vi hann fräscha till oss (resans klart bästa toaletter!) samt få i oss lite dricka, sen var det dags att bege sig till gaten som låg på kort promenadavstånd från loungen.

London - Boston
Flight: United UA025
Tid enligt tidtabell: 18:00-20:40 (7h 40m)
Faktisk tid: 18:36-20:15 (6h 39m)
Flygplan: Boeing 767-300ER
Platser: 9F, 9L, 10L

Det skulle visa sig att SmartLynx flygplan inte var det äldsta på den här resan. Över Atlanten skulle vi få flyga med vad jag tror är en av Uniteds yngsta 767, “bara” 21 år gammalt. Detta var inget som märktes invändigt förstås, då det är utrustat med relativt nya Polaris Business-inredningen. I princip halva planet är fyllt med business-stolar, totalt 46 st, i en 1-1-1-layout. Den stora business-kabinen är dock inget man märker av ombord.

IMG_2172.jpeg

Äntligen long-haul igen!

Framme vid gaten visade det sig att boardingen skulle dröja. Tyvärr var det ingen försening som utannonserades, för i så fall hade vi ju kunnat stanna lite längre i loungen. När boardingen väl satte igång gick det snabbt att komma ombord, och där hann vi inte mer än sätta oss innan det bjöds på vatten och mousserande vin (tyvärr ingen juice till Junior).

På stolen låg kuddar, bäddmadrass och en filt från Saks Fifth Avenue, en flaska vatten samt ett amenity kit i form av en resväska från Away. Riktigt trevlig förpackning som kommer att användas som necessär på resor framöver.

Vi valde att sitta på 9F, 9L och 10L vilket är en riktigt bra kombination om man är tre som reser (och med barn). Kabinen är inte speciellt social men med dessa platser (där Junior fick bästa platsen, 9L) är det lätt att rycka in när det behövs hjälp med beställningar samtidigt som man på 9F och 10L kan luta sig fram lite lätt för att prata med varandra.

IMG_2174.jpeg

Sträcker jag på mig så kan jag avundsjukt spana in Juniors plats.

Önskemål om val av huvudrätt började redan före take-off och fortsatte när vi kom upp i luften. Här tilltalades vi med efternamn, en liten men trevlig gest. Därefter serverades nötter och mer dryck.

Varma handdukar delades ut, därefter serverades middagen på en bricka. Jag tog inte tiden men maten kom relativt fort efter start. Det kan ha handlat om 45 minuter, kanske.

IMG_2177.jpeg

Jag har hört att fisken ska vara ett säkert kort..

Förrätten, Venus black rice with prawns, tyckte vi vuxna riktigt bra om. Två goda räkor och utmärkt smaksatt svart ris. Salladen, Mesclun mix sallad, var en högst ordinär grönsallad. Tyvärr var riset i min förrätt alldeles för kallt när det serverades, och även tomaten och gurkan i min sallad var iskall. Kanske hade varit bättre att vänta en kvart till med att servera maten.

Till huvudrätt valde vi olika alternativ. För min del blev det Poached cod där fisken tyvärr var alldeles för torr och varken potatisen eller tomatsåsen var något speciellt. Min bättre hälft valde Provence herb chicken breast som smakade betydligt bättre men där kycklingen var torr. Junior valde Tortellini with ricotta and mushroom filling och den slank ner trots svamp och grönsaker som han inte skulle äta hemma. Brödet var fluffigt och gott.

IMG_2180.jpeg

Fisk á la skolmatsal (smakmässigt, som jag föreställer mig det i alla fall).

Till dessert tog mina medresenärer en chokladkaka (som enligt samstämmiga uppgifter smakade mycket bra) och jag tog en Sundae som var helt perfekt. Förrätten (när den hade tinat) och efterrätten var definitivt höjdpunkterna i den här måltiden.

Jag hittade flera intressanta filmer i IFE:n, så för min del blev det film (Amsterdam) till maten. Även mina medresenärer hittade något att sysselsätta sig med, så utbudet var definitivt tillräckligt bra för oss. Hyfsat användarvänligt och lätt att hantera också. De brusreducerande hörlurarna duger men på en längre flygning hade jag nog föredragit egna med bättre kvalitet.

Efter maten och filmen tänkte jag lite snabbt testa hur det var att ligga ner i stolen. Det slutade med en tupplur på närmare två timmar.. Rent utrymmesmässigt fungerade det riktigt bra för mig som är närmare 190 cm, men det blev trångt för fötterna när jag sträckte på mig. Kuddarna var fantastiskt sköna, förmodligen de bästa jag haft på någon flygresa.

IMG_2181.jpeg

Sämre ställen har man vaknat på.

Toaletterna hölls okej städade under resan. I utrustningsväg fanns där tvål och handlotion men inte mer än så.

Frukt, vatten, choklad och lite godis fanns tillgängligt för självservering längst fram i kabinen efter middagen. Jag såg inte så mycket av personalen efter middagen, men å andra sidan så sov jag ju bort några timmar då.

Knappt en timme före landningen serverades en mindre måltid. Man fick välja mellan Pizza Margherita och Herb and citrus couscous. Samtliga i resesällskapet valde pizzan. På brickan låg också en liten fruktsallad och en inplastad brownie. Fruktsalladen satt perfekt, brownien var okej och pizzan gick ner - men en Grandiosa för 15 kr från närmsta ICA hade varit bättre.

IMG_2184.jpeg

Innehållet på den här brickan kan inte ha kostat United många cent.

Inflygning mot Logan skedde norrifrån, vilket gjorde att vi som satt på planets högra sida fick en liten, liten sneak-peak av Bostons skyline i skymningen. Härligt!

Betyg: 4 av 5. Kabinen är toppen, personalen gör sitt jobb utan att sticka ut, maten kunde vara bättre.

Bortsett från två lite stressiga byten av terminaler på några av Europas största flygplatser så har det än så länge varit en helt okej resdag. Vi har passerat två incheckningar, två passkontroller och tre säkerhetskontroller utan någon som helst kö, så kontrasten vid migration till USA blev därför total. Kön kändes inte orimligt lång men rörde sig extremt långsamt, och ganska exakt 2,5 timmar efter att vi anlänt så var det vår tur att försöka bli insläppta i USA. Personligt rekord, åt fel håll så att säga, för mig. Väl framme var vi dock förbi på en och en halv minut. Väskorna stod och väntade, och ingen tullpersonal var i sikte så där var det bara att gå genom.

Efter en snabb tur med en Uber var vi 15 minuter senare incheckade och i säng på hotellet där vi skulle tillbringa första natten.

Nästa del handlar om Boston - New York - Washington DC och sedan kommer en avslutande del med hemresan.
 
Last edited:

HenrikAI

Medlem
Härligt med lite reserapport @HenrikAI , åker med United Polaris LHR-DEN i februari för lite skidåkning och det är premiär för min del med Polaris (sitter på 3L…)
Du kommer nog inte bli besviken. Härligt med en längre tur, London-Boston var i kortaste laget.. :)

Trevlig rapport! Kan man få en bild av amenity kit från Away? :rolleyes: :)
Absolut, ska fixa det.

Kanonrapport! Keep it up! :cool:
Tack tack!
 

HenrikAI

Medlem
Del 2: Boston - New York - Washington DC

Fokus i den här rapporten är som tidigare nämnt flyg, tåg och lounger men jag tänkte ändå lite kort nämna lite av vad vi gjorde på plats i USA. (Vill ni läsa om övervåningen på Lufthansa B747-8i får ni hålla ut till nästa del..)

Efter en välbehövlig natts sömn hämtade vi ut vår hyrbil, en Tesla 3, hos Hertz. Vi ville få ett litet smakprov av New England och valde att åka en sväng ut mot Cape Cod innan vi återvände för att bekanta oss mer med Boston. Rätt prioriterat? Ingen aning, men det gav mersmak och vi återvänder säkert för att utforska mer av New England i framtiden. Att hyra en Tesla fungerade väldigt bra och det fanns Superchargers nästan överallt. Bara att plugga in och ladda.

Jag hade en idé om att stanna till vid Treehouse Brewery i Sandwich, efter att ha sett bryggeriet nämnas i någon tråd här på BC, men eftersom jag var den enda med körkort och dessutom den som skulle uppskatta besöket mest så fortsatte vi istället på den vältrafikerade motorvägen ut mot Cape Cod och tog sikte på Nauset Light Beach. Härligt bad, magiskt ljus! Vi avslutade dagen med fisk och skaldjur på Mac’s Shack i Wellfleet.

IMG_2195.jpeg

Visst blir man badsugen?

Tillbaka mot Boston valde vi att köra längs med Atlantkusten istället för att ta motorvägen. Vi stannade för lunch i aningen överexploaterade Chatham och passerade mer eller mindre mysiga orter på södra delen av Cape Cod innan vi satte kurs mot Foxborough och Gillette Stadium. Men vänta, det är väl inte NFL-säsong i juli? Nej, i brist på bra sport hjälpte vi istället till att sätta publikrekord på stadion när Ed Sheeran spelade inför drygt 72000 personer.

Därefter följde ett par dagar i Boston där vi bland annat följde Freedom Trail, spanade in North End och Back Bay, åkte ut till Dorchester för att fika på Dorchester Brewing Company och besöka MOBA, Museum of Bad Art. Vi hängde också en del kring Coolidge Corner i Brookline där vi bodde, där fanns bland annat en riktigt, riktigt trevlig bokhandel. 4:e juli hittade vi en plats bakom Boston University med utsikt över Independence Day-fyrverkerierna vid Charles River. Tyvärr var det lite dimmigt, och visst är fyrverkerier överskattat.. men lite kul att ha fått uppleva detta.

Sedan var det dags att lämna Boston och åka söderut. Vi valde mellan bil, buss och tåg innan vi bestämde oss för att ta tåget (efter tips här på BC, tack @Hachans, @PRJml2ENIpiC1e3L, @jerixon och @sembl). Acela är det snabbaste tåget på sträckan, men prisskillnaden mot Northeast Regional kändes omotiverat stor för att spara en halvtimmes restid.

Vi betalade knappt 800 kr för två vuxna och ett barn i coach. Va, inte business class? Nej, det gick att buda på en uppgradering från 1200 kr för oss tre, men den enda skillnaden skulle då vara reserverad sittplats (i en likadan vagn som coach) och fri dryck. Kändes inte värt de pengarna, men i princip kan texten nedan till stor del alltså appliceras på business class också..

Boston - New York
Tåg: Amtrak Northeast Regional 173
Tid enligt tidtabell: 11:10-15:21 (4h 11m)
Faktisk tid: 11:45-16:23 (4h 38m)
Tågset: Siemens ACS-64 + Amfleet-vagnar
Platser: ingen platsreservation

Tåget avgick från Boston South Station, en vacker 125-åring byggnad som dock inte är speciellt charmig invändigt.

IMG_2343.jpeg

Sen information om spår gjorde att många häckade vid den här informationstavlan..

Vi noterade ganska snabbt att information om spår dök upp 10 minuter före tågens avgångstid, men när det var dags fick vårt tåg inget spår och inget tåg var i sikte heller. Det var lite förvirrat ett tag innan jag såg att vi hade fått information om förseningen på mail. 20 minuter efter vår egentliga avgångstid rullade tåget in på stationen.

IMG_2346.jpeg

Det här ska bli spännande..

Då avgången enligt Amtraks hemsida var bokad till 90% kände vi att vi ville vara tidigt ombord, dels för att vara säkra på att sitta bredvid varandra och dels för att få åka framlänges. Det var dock inte några större problem, men hade vi klivit på tåget någonstans längs vägen hade det blivit lite svårare att uppfylla de båda önskemålen. Det fanns gott om plats för stora väskor på bagagehyllan.

IMG_2347.jpeg

Här ska man nog kunna tillbringa några timmar.

Ombord var det mycket fräschare än vi hade föreställt oss att det skulle vara. Stolarna var stora och bekväma och klädda med läder. Riktigt bra seat pitch också. Rälsen var generellt bra men vid vissa partier, framförallt närmare New York, skakade det till en del emellanåt. Totalt sett hög komfort dock. Wifi fanns och fungerade utmärkt under hela resan, och det fanns eluttag vid varje sittplats.

Toaletterna var fräscha och städades minst en gång under resan.

Ombord fanns en cafévagn med ett flertal bord och sittplatser. Den var bemannad av en ensam herre som hade stora bekymmer med att uppfatta beställningar, hitta i sina skåp, hantera kaffeapparaten, ta betalt, med mera. Kön sträckte sig till vagnen bredvid och efter 45 minuters köande var det vår tur att beställa. Vi var inte intresserade av hamburgare eller korv med bröd som värmdes i mikrovågsugn, och för att göra det så enkelt som möjligt för herren bakom disken (och de bakom oss i kön..) så beställde vi tre baguetter med kalkon. De hade rejält med fyllning (och då menar jag verkligen rejält) och de var nybakade och kändes fräscha, så det blev en helt okej lätt lunch till slut.

För den som är intresserad av vackra vyer så gav inte första timmen av resan några djupare intryck, men det blev otroligt fint längs havet när vi kom till Connecticut. När man närmar sig New York är det på höger sida man vill sitta för bäst utsikt.

IMG_2360.jpeg

Snart framme!

35 minuters försening från start blev över en timmes försening innan vi kom fram till Penn Station i New York. Under resan skickade Amtrak två mail med ändrad ankomsttid så vi hade koll på hur förseningen utvecklade sig. Riktigt bra service.

Betyg: 3 av 5. Oväntat bekvämt ombord och trevlig utsikt under stora delar av resan.

Vi valde att göra det enkelt för oss och bodde på gångavstånd från Penn Station. Inte vår favoritdel av New York direkt men det blev som sagt enklast så.

IMG_2455.jpeg

Penn Station, hit ska vi återvända om ett par dagar.

Så hur var New York i juli? Tryckande varmt, svettigt, skitigt och med allehanda mindre angenäma dofter, men ändå.. alldeles, alldeles underbart. Vi har prickat av de flesta ”måsten” i New York tidigare så vi kände inte att vi behövde ha så stora ambitioner i sommarhettan, men vi hann bland annat med en promenad över Brooklyn Bridge följt av ett besök på NYC Transit Museum, en sväng inom Chelsea Market och en tur upp på 93:e våningen i SUMMIT One Vanderbilt.

När det några dagar senare var dags att åka vidare till Washington DC så var det bara att knata tillbaka ett par kvarter till Penn Station.

Vi resonerade på samma sätt som när vi åkte till New York - prisskillnaden mellan Acela och Northern Regional var lite väl stor i förhållande till skillnaden i restid (även för denna sträcka betalade vi knappt 800 kr). Det kändes inte aktuellt att buda på uppgradering denna gång heller, även om jag tror att vi hade fått lounge-access här.. Jag inser dock nu i efterhand att jag för den här rapportens skull borde ha tagit en för laget och valt att åka Acela istället, jag ber om ursäkt för den missen.

New York - Washington DC
Tåg: Amtrak Northeast Regional 195
Tid enligt tidtabell: 11:05-14:28 (3h 23m)
Faktisk tid: 11:32-14:58 (3h 26m)
Tågset: Siemens ACS-64 + Amfleet-vagnar
Platser: Ingen platsreservation

Även det här tåget, som kom från Boston, var försenat - denna gång så informerades det dock om förseningen på skärmarna på stationen. När det började bli dags att kliva ombord så var det inte fritt insläpp på perrongen utan vi fick vackert ställa oss i kö vid en rulltrappa i avgångshallen.

IMG_2460.jpeg

Här var det relativt lugnt, stor kontrast mot gatorna utanför byggnaden.

Innan vi fick komma ner på perrongen så hade alla resenärer med destination New York redan klivit ut, och tåget nästan var tomt. Tåget hade dessutom hunnit städas såg det ut som då det var rent och fräscht ombord. Även denna gång var vi tidiga med att kliva på och det var inga problem att få sittplatser bredvid varandra trots att även denna resa skulle vara fylld till 90%.

Vi borde kanske ha lärt oss något av förra resan och haft med något att äta, men minnet är kort.. Det var dock kortare kö i cafévagnen denna gång tack vare dubbel bemanning och effektivare personal, så nu räckte det med några minuter i kö. Vi var inte sugna på mikrade hamburgare denna gång heller så istället blev det ett par olika smörgåsar och baguetter, bland annat en riktigt bra smördegsmacka med kycklingröra.

IMG_2474.jpeg

Lurig avstigning i Washington DC (i Boston och New York var perrongen på på samma höjd som vagnen).

I övrigt var det ingen större skillnad från första tågresan förutom att det var större omsättning av passagerare, kanske inte helt ologiskt då vi passerade större städer på denna sträcka. Wifi fungerade lika bra som på förra resan.

Vid ankomst till Union Station i Washington DC var vi 30 minuter försenade. Uppenbarligen är det inte bara i Sverige som tågen inte är helt pålitliga när det gäller att passa tiden.

IMG_2478.jpeg

Union Station är riktigt, riktigt vacker invändigt.

Betyg: 3 av 5. Bekvämt även denna sträcka, men inte lika trevlig utsikt.

Detta var vårt första besök i Washington DC och efter lite research valde vi att bo i Foggy Bottom. Stora kontraster mot Midtown New York så klart. Första kvällen promenerade vi till trevliga Georgetown, sedan hann vi under ett par dagar med obligatoriska sevärdheter som Vita huset, Lincoln Memorial och Washington Monument (knep biljetter när de släpptes 30 dagar i förväg) och ytterligare besök i Georgetown. Det blev också ett besök på National Air and Space Museum, vilket var perfekt för flygintresserade familjemedlemmar.

IMG_2520.jpeg

National Air and Space Museum - en B747-nos och cockpit vid bortre väggen, bra uppladdning inför hemresan.

För att summera tågresorna: Vi råkade ut lite förseningar, men det var smidigt och bekvämt och inte speciellt dyrt (bokade ca 1,5 månad i förväg). Kan absolut rekommendera Northeast Regional för transport mellan Boston och.. ja, de går väl ner mot Virginia Beach. Jag har en tendens att bli åksjuk efter några timmar på tåg men de här dagsetapperna var inga problem.

I sista delen av rapporten åker vi hem.
 
Last edited:

HenrikAI

Medlem
Bonus: Amenity kits

Det dröjer lite till innan delen om hemresan är klar, så jag slänger in några bonusbilder (ping @Mr Basic) så länge.

United
Innehåll: Away Hard Case, Colgate toothpaste, Earplugs, Eyemask, Pen, Socks, Tissues, Toothbrush, Sunday Riley Hand Cream, Sunday Riley Face Moisturizer, Sunday Riley Lip Balm, Sunday Riley Facial Cleansing Cloth.

IMG_2710.jpeg

Kul förpackning, osäker på hur bra kvaliteten egentligen är men kommer nog till användning ett tag framöver också.

Lufthansa
Innehåll: Porsche Design Bag, Earplugs, Eyemask, Refreshing towel, Socks, Toothbrush, Toothpaste. Snålare innehåll, men istället fanns fler prylar på toaletten.

IMG_2711.jpeg

Betydligt enklare och mer minimalistisk förpackning, i princip en liten tvättpåse.. eller nåt sånt.

IMG_2559.jpeg

Det som inte låg i Porsche-påsen fanns här istället.
 

Mr Basic

Medlem
Bonus: Amenity kits

Det dröjer lite till innan delen om hemresan är klar, så jag slänger in några bonusbilder (ping @Mr Basic) så länge.

United
Innehåll: Away Hard Case, Colgate toothpaste, Earplugs, Eyemask, Pen, Socks, Tissues, Toothbrush, Sunday Riley Hand Cream, Sunday Riley Face Moisturizer, Sunday Riley Lip Balm, Sunday Riley Facial Cleansing Cloth.

Visa bifogad bild 145568
Kul förpackning, osäker på hur bra kvaliteten egentligen är men kommer nog till användning ett tag framöver också.

Lufthansa
Innehåll: Porsche Design Bag, Earplugs, Eyemask, Refreshing towel, Socks, Toothbrush, Toothpaste. Snålare innehåll, men istället fanns fler prylar på toaletten.

Visa bifogad bild 145567
Betydligt enklare och mer minimalistisk förpackning, i princip en liten tvättpåse.. eller nåt sånt.

Visa bifogad bild 145569
Det som inte låg i Porsche-påsen fanns här istället.
Fullödigt, man tackar.
 
Toppen