Senaste nytt

Som På Räls - etapp 1

e9c3f8bbb89e2946fb64518857cb4c74.jpg

Lite kuriosa, besticken verkar vara inslagna i servett på exakt samma sätt som Swiss business.
c9aab79804328bc227263b3bcd196c3e.jpg

Valde risotton, mest för att varm mat är najs.

I övrigt har jag nu blivit erbjuden mer champagne 4 gånger och mer kaffe 1 gång. Stort plus för det.
 
Den enda riktigt dyra resan är den med Eurostar, som jag vill minnas gick på någonstans kring 250 euro. De andra tre tågresorna kom tillsammans upp i lite drygt hälften av den summan tror jag.

Positioneringen till Neapel var inte helt lätt att lösa på ett prisvärt sätt, så det blev väl dryga 1500kr efter en del meckande. Sedan hotel på det.

Jag bokade allt ganska många månader i förväg, men jag uppskattar att totalen nog är ca 12 000kr. Hade gått att komma undan billigare, men jag är bekväm av mig och bor gärna nära och bekvämt. Dessutom ville jag att även positioneringsbenen skulle vara intressanta att uppleva.
Tack för svar. Det är intressant att veta då man har dålig koll på vad det kostar att åka tåg i 1 klass i Europa. Lite konstigt att dom kan ta €250 för Paris-London när det finns flyg för betydligt lägre, även om det är en upplevelse såklart.
 
Lite konstigt att dom kan ta €250 för Paris-London när det finns flyg för betydligt lägre, även om det är en upplevelse såklart.
Ja, billiga är de inte, även om den jag köpte var dyrast möjliga biljett (business är alltid flexibel). Går att komma undan billigt (billigare?) om man åker ekonomi eller premium ekonomi, men vill minnas att det fortfarande är mer än att flyga LCC exempelvis.

Notarade också att jag hade fel om priset på biljetten, det var 250 pund och inte euro. Kan fortfarande vara en prisvärd businessprodukt om man bokar tätt inpå antar jag, då det verkar vara fast pris.
 
Fler intressanta noteringar. Wifi funkar riktigt dåligt på Franska landsbygden, men helt utan klagomål under Engelska Kanalen.

Stolen har lite intressanta features.
84cc08e6a15b275468f64a44c366cdc0.jpg

Lampa vid dryckhållaren, som gör att drycken lyser.

2dad83d81c708675828f53207d0b2e23.jpg

Sminkspegel som finns bakom en liten hylla man kan fälla ut.

Stolen är i övrigt jämförbar med short haul businessstolar, dock inget fot/benstöd. Även jämförbar med SAS stolar i X2000 1a klass, men av betydligt nyare snitt med fler features. Stolarna sitter något tätare än X2000 1a klass.
 
Fler intressanta noteringar. Wifi funkar riktigt dåligt på Franska landsbygden, men helt utan klagomål under Engelska Kanalen.

Stolen har lite intressanta features.
84cc08e6a15b275468f64a44c366cdc0.jpg

Lampa vid dryckhållaren, som gör att drycken lyser.

2dad83d81c708675828f53207d0b2e23.jpg

Sminkspegel som finns bakom en liten hylla man kan fälla ut.

Stolen är i övrigt jämförbar med short haul businessstolar, dock inget fot/benstöd. Även jämförbar med SAS stolar i X2000 1a klass, men av betydligt nyare snitt med fler features. Stolarna sitter något tätare än X2000 1a klass.
Är detta de nya tågen?
 
Blir det Paris - London med Eurostar sedan? :)

Japp, såvida mitt tåg går som det ska, har tydligen strejkats i veckan. Trodde inte sånt hände i Frankrike... ;)
När du sa att du skulle åka så långt västerut du skulle kunna komma gissade jag lite löst på Barcelona (något som är fullt görbart på en dag från Milano, och också inkluderar två bolag). Men om jag kollar på Google Maps så ser London ut att vara väster om Barcelona.

Och om man frågar mig så har X2000 en betydligt stiligare inredning än Eurostar, åtminstone de nya Eurostar tågen.
 
Är detta de nya tågen?
Ja, såvitt jag förstår saken - hörde att en passagerare diskuterade saken med loungepersonalen, där jag uppfattade det som att vårt tåg var nytt men dock inte alla avgångar. Det såg onekligen väldigt nytt ut, på insidan i varje fall. Utsidan avslöjade inte för mig hur nytt det eventuellt var. Fick tyvärr ingen riktigt bra bild på det.

2c29b2cf0a640722fa9d1d5cef6c5908.jpg

cffc03a1ef7d25d7ba98aa5a7d87cf6a.jpg

b3348552b49254e122f077c0baef7d1e.jpg
 
Ska försöka sammanställa de 4 resorna när uöjag kommit hem och hunnit återhämta mig. Mitt bestående intryck är dock att TGV mellan Milano och Paris var det mest ovärda, både vad gäller komfort och tidsåtgång jämfört med flyg.

Nu är jag in en snabb vända i The Loft på väg hem till Göteborg och kvällens bc-träff.

1369ddbe0e679ce55259f125cba0eb5f.jpg

Rätt trevligt hak! Lugnt och skönt så här dags också.

Min upplevelse av Bryssel är dock inte ensidigt positivt. Otroligt frustrerande med transfer security vid ankomst från London...
 
Ja, såvitt jag förstår saken - hörde att en passagerare diskuterade saken med loungepersonalen, där jag uppfattade det som att vårt tåg var nytt men dock inte alla avgångar. Det såg onekligen väldigt nytt ut, på insidan i varje fall. Utsidan avslöjade inte för mig hur nytt det eventuellt var. Fick tyvärr ingen riktigt bra bild på det.

Just tåget du åkte med verkar vara ett av de äldre, men renoverade, tågen. De äldre tågen är TGV-derivat och har från bild 1: Jakobsboggi och bild 2: drivenhet längst fram (och bak). De nya tågen är Siemens Velaro D (till hälften byggt av Bombardier, förresten) och är ett motorvagnståg (EMU) med vanlig boggier. I Tyskland går de som ICE4 hos DB.
 
Toppen