Del 1 - jämförelsepunkten: Göteborg-Stockholm
Västtrafik till Göteborg C
Operated by Göteborgs Spårvägar
Klockan ringer vid 06:00 denna söndagsmorgon, och efter att ha stapplat in i duschen en sväng lyckas jag plänta ner det sista från förra reserapporten och skicka iväg den innan jag ger mig av ut genom dörren.
Spårvagnshållplatsen är nästan övergiven denna morgon, och jag får spendera 8 minuter väntandes ute i den friska luften. Det närmsta till lounge som finns här är Thai-kiosken vid hållplatsen, och den öppnar inte förrän 11 (dessutom misstänker jag att de förväntar sig att man köper något om man ska hänga där).
Spårvagnen ankommer så till slut, en M31 på linje 7 för en gångs skull. Skönt med lite bättre benutrymme än det blir på de M28/M29 som ofta trafikerar sträckan.
Göteborg C
Går av vid Drottningtorget och går med raska steg mot stationen.
Passerar SJ loungen en snabb sväng, men som vanligt är den inte öppen när jag ska åka tåg (åker allt som oftast 05:55-tåget på vardagar, och loungen öppnar 05:45 - så det blir liksom aldrig läge). Blir heller inget kaffe innan avgång då kön till den stora Espresso House går långt ut i väntehallen, och de andra två filialerna är stängda såhär på söndagsmorgonen.
Istället går jag och väntar vid tåget, trots att det är mer än 15min till avgång och dörrarna aldrig öppnas tidigare än 10min före avgång.
SJ X2000 Göteborg-Stockholm
Idag blir det vagn 2. För en gångs skull en poängresa, då jag bokade den här etappen med kort varsel - skulle egentligen åkt Blåtåget.
Dörrarna öppnas 9 minuter innan avgång.
Vi sätter av från Göteborg exakt på utsatt tid, och får en standardmässig presentation av resan, följt av information från vår värdinna i första klass om frukostserveringen. Idag kör hon tre hela genomgångar genom tåget, där jag tidigare bara sett exempel på en eller två. Först för att kolla biljetter, sedan för att dela ut frukostlådan, och sist en omgång till för att dela ut bröd och kaffe. Det betyder att det tar ca 10min mellan att jag får min låda och brödet.
Frukostlådan är en halvtråkig standardfrukost, dock med både trevlig yoghurt och trevlig ost.
Stort plus med SJs frukostlåda enligt mig är träbesticken. Jag tycker att det är väldigt charmigt. Skulle varit kul om SAS ville testa något sånt istället för de trista plastbesticken i plus.
Som en sidonotering funderar jag på om de har bättre toalettpapper i första klass jämfört med andra klass. Det håller oväntat bra kvalitet för en publik toalett. Hann dock inte jämföra med någon toalett på annan plats i tåget.
Stockholm C
Kunde som tur var ta mig upp på Klarabergsvägen direkt utanför dörren, annars brukar jag tycka att avstigningen vid spår 18 lämnar en del att önska - blir ofta väldigt trångt på platformen direkt och kan ta många minuter innan man kommer ut.
Efter att ha spenderat några timmar med att inhandla förnödenheter och annat var det så dags att återvända till centralen för vidare transport.
Arlanda Express Stockholm-Arlanda
Följer raskt skyltarna mot Arlanda Express genom en lite lätt kaotisk Centralstation då det tydligen precis varit någon form av elfel.
Tar mig precis ombord på ett tåg innan det avgår prick i tid, 1720.
Tåget är detsamma som när trafiken startade för 17 år sedan, och det märks på inredningen. Inte att det är ofräsht, men lite lätt gammalmodigt.
Stolarna är enkla men bekväma, och saknar både bord och eluttag. Mycket folk långt bak i tåget, nästan tomt långt fram.
I sviterna efter elfelet blir vi stående rätt länge vid röd signal kring tomteboda. Det gör att vi blir en 7-8 minuter sena. Enligt deras webbsida borde jag alltså kunna få ut en ny resa.
Arlanda
Väl på plats blir det direkt till Radisson Blu Sky City för incheckning. Jag hade bokat billigaste rummet på en dream deal, men blev uppgraderad till ett businessclassrum. Bland de bättre investeringarna jag gjort, de där Rezidor-aktierna, både gått upp rejält i värde och gett mig flera uppgraderingar.
De snålar inte med storleken på sina bc-rum heller. Nu sitter jag och äter alldeles för dyr halvdålig pasta på något hak i Sky City. Imorgon blir det positionering ner till kontinenten, och nästa tågresa blir på tisdag.