Senaste nytt

Snus och tullregler

Så 4 stockar (2000g löst snus) till Malaysia skulle uppenbarligen rendera i en ganska avsevärd smuggling om gränsen ligger på 225g... Ouch!

Jag har plockat med mig ett gäng stockar snus till Japan...som jag borde ha tullat för.... det går dock att köpa Svenskt snus i Japan via t.ex. Rakuten, men det är dyrt och dåligt utbud. Jag har beställt 7 stockar snus från en Svensk näthandlare och fick betala ca 10 000 YEN i tull/skatt på detta. Betalades direkt till leveransombudet. Det blev ändå mer prisvärt jämfört med Rakuten.

Jag har plockat med mig ett gäng stockar snus till Japan...som jag borde ha tullat för.... det går dock att köpa Svenskt snus i Japan via t.ex. Rakuten, men det är dyrt och dåligt utbud. Jag har beställt 7 stockar snus från en Svensk näthandlare och fick betala ca 10 000 YEN i tull/skatt på detta. Betalades direkt till leveransombudet. Det blev ändå mer prisvärt jämfört med Rakuten.
Man får ta med sig upp till 250 g snus tullfritt när man ankommer till Japan.

海外旅行者の免税範囲ツ?:ツ?税関 Japan Customs

Import:

Vid import av snus till Japan från Sverige (WTO avtalsländer) debiteras man 29,8% tull av snusens värde.

Tobakskatt & special tobakskatt:

2 gram snus räknas som 1 cigarett

5.302 JPY tobakskatt per 1.000 cigaretter (2.000 gram snus)
Utöver vanlig tobakskatt, tillkommer 820 JPY special tobakskatt per 1.000 cigaretter (2.000 gram snus)

http://www.customs.go.jp/tariff/2016_6/data/j_24.htm

Toppen