Ja det verkar att gälla fortfarande.Hur är det med Island nu för tiden? Den enda gång jag varit där blev vi avrådda i taxfree från att köpa snus med destinationen Island. Har för mig att det inte ens gick att tulla in det utan att det var totalt förbud på den punkten.
Duty-Free Limits, Import Restrictions for Iceland - Keflavik International Airport - Kefairport.comKeflavik Airport skrev:Import restrictions and prohibitions
.
.
Flowers and plants for import must usually be accompanied by a health certificate issued by the relevant authorities in the country of cultivation, endorsed by the Icelandic Agricultural Research Institute. However, a traveller may bring without a certificate a bouquet of cut flowers (up to 25 plants), bulbs, tubers and tuberous roots from Europe in unopened shop wrapping (up to 2 kg) and potted plants from Europe (up to 3 items).
Examples of goods subject to an importation ban:
- Narcotics and dangerous drugs
- Chewing tobacco and snuff
- Uncooked meat products
Åja, laglydig i den meningen att jag vill veta vad som gäller. Nog har även jag råkat gå på grönt med en och annan dosa.
Man får tullfritt ta in 25 gram "other manufactured tobacco" i Hong Kong och betala skatt på det utöver läste jag mig till. Gick därför på rött och tänkte skatta in snusen, men snus räknas uppenbarligen inte till "other manufactured tobacco" utan kallas som sagt "smokeless tobacco products" och är helt förbjudet att ta in. Fick "frivilligt" lämna ifrån mig snusen till Food and Environmental Hygiene Department som tullen ringde in, tog ca 45 minuter. Pratade med en annan svensk i Hong Kong, hon gick på grönt med några stockar och tänkte sedan beställa på nätet. Men nikotintuggummi är ju acceptabelt efter några dagar... Svårt i Singapore dock, där är väl även tuggummi förbjudet?
Enligt reglerna, du ska gå röda kanalen och deklarera snusen och förklara för tulltjänstemännen att du byter bara plan i Hong Kong och har ingen avsikt att förburka snusen medan du är i Hong Kong.Någon som vet vilket straffet kan bli om man går på "grönt" med en stock snus? Vi ska byta plan i HongKong i Jan. Tyvärr olika biljetter så vad jag förstår från tråden så måste vi gå genom immigration.
Jag kan inte läsa någon restriktion av snus från Malaysiska tullens webbsida.Är det någon som vet var Malaysia står i snusfrågan?
Jag kan inte läsa någon restriktion av snus från Malaysiska tullens webbsida.
Tourist Guide
Om det räknas som Tobacco, upp till 225 gram är tillåten.
Vilken väckarklocka denna tråd blev för mig. Inser att jag måste börja kolla upp alla udda länder man åker till. Har bl a landat i just Jakarta med 4-5 stockar i bagaget. Nästa resa blir Sydafrika plus 6-7 länder till (de närmast belägna). Hojta gärna till om någon har erfarenhet av södra Afrika.På Bali sägs att det mesta går bra men om det går till Jakarta då får du problem på riktigt...