Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Är inte underlaget större för just PVG än en narrow body?
Kanske narrow body till ICN, KIX, YUL, DEL eller BOM?

Detta är inget vetenskapligt och jag ifrågasätter inte din källa, utan spekulerade fritt bara.
De har ju redan en widebody dit från cph. Det gäller nog att inte sno för mycket transfer pax från sig själv om det inte finns underlag för två widebody.

Och det är garanterat billigare med två linjer till samma flygplats än två oberoende, eftersom mycket av infrastrukturen kan delas. Inte heller att förglömma.

De har ju redan en widebody dit från cph. Det gäller nog att inte sno för mycket transfer pax från sig själv om det inte finns underlag för två widebody.

Och det är garanterat billigare med två linjer till samma flygplats än två oberoende, eftersom mycket av infrastrukturen kan delas. Inte heller att förglömma.
Också intressant att veta hur många pax man tror sig kunna stjäla från finnarna genom ett sådant här potentiellt drag. Visst blir det lite kannibalisering men sannolikt begränsat - bör vara viktigare att försvara hemmamarknaden.

Är inte underlaget större för just PVG än en narrow body?
Kanske narrow body till ICN, KIX, YUL, DEL eller BOM?

Detta är inget vetenskapligt och jag ifrågasätter inte din källa, utan spekulerade fritt bara.
För att vara lite mer specifik med informationen som jag fick (gällande denna sak).
SAS vill wet leasa en maskin av PrivatAir som de skall få in till våren och destinationen var PVG och behovet skulle vara en avgång runt lunchtid.
Jag tolkar detta som att det troligtvis är en narrow body eller möjligtvis en liten wide body (787?). Då man vill att den skall gå runt lunchtid så tror jag att ARN ligger bäst till för att få linjen.
Men sedan vet jag inget om förhandlingen mellan PrivatAir och SAS om denna sak.

Edit: Jag nämnde det också för några BCare som var på träffen i LHR den 25/3.

Nu är det visserligen ett tag sedan jag flög med SAS till PVG (december) men jag har för mig att beläggningen brukar vara ganska bra. Kan det vara så att man kompletterar med en narrow body från ARN? Mest logiskt tycker jag.

Att man även funderar på Iran och Indien tycker jag är positivt.

Med mindre plan så öppnar man kanske upp möjligheten till flera destinationer i ett land istället för kanske bara en om man flyger med större maskiner, t ex både Delhi och Mumbai istället för bara Delhi.

Sedan får vi väl inte glömma bort de stora maskinerna. Kommer man att skrota alla A340 när A350/A330E gör sitt intåg? Jag tror ju inte det. Men vart ska de flyga?

Sedan får vi väl inte glömma bort de stora maskinerna. Kommer man att skrota alla A340 när A350/A330E gör sitt intåg? Jag tror ju inte det. Men vart ska de flyga?

Jag tror det är viktigt att satsa på Asien. Som tidigare nämnt så snor Finnair alldeles för mycket pax från Skandinavien. Särskilt när man reser från t.ex ARN. Det är ju smartare och bättre att åka en timme i rätt riktning än en timme i fel riktning för att transferera.
Jag tror det är viktigt att satsa mot städer som jag tidigare nämnt med bra efterfrågan på t.ex C-klass. Där ligger väl ICN som ny destination högt upp?
Men satsa mot Asien innan Norwegian får tillstånd att flyga över Ryssland.

En stor fråga kring expansion mot Asien från Arlanda är väl hur mycket man vill/vågar satsa på Arlanda just nu med tanke på den kommande nya flygskatten som regeringen vill införa.

Visst är det en viktig punkt inför framtiden.
Jag tror, hoppas och utgår från att flygskatten aldrig blir verklighet. "It ain't over until the fat lady sings" ;)

Jag tror att det ligger i korten med någon linje till Indien. Kanske Mumbai? Indien har ökat i populäritet för semesterresande och kanske framförallt vad gäller affärsresande. Finns också potential för intressanta anslutningar från Mumbai till hela södra Asien och även Sydostasien.

Jag tror att det ligger i korten med någon linje till Indien. Kanske Mumbai? Indien har ökat i populäritet för semesterresande och kanske framförallt vad gäller affärsresande. Finns också potential för intressanta anslutningar från Mumbai till hela södra Asien och även Sydostasien.
Ja, det är väl tajt att slinga ARN-PVG-ARN på 20-22timmar t ex 5-6dagar/vecka eller?

Toppen