Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

När finns det tidigast resurser/plan för att eventuellt starta en ny linje?
De A350 som ligger på order har väl beräknad leverans 2019/2020 just nu tror jag. Rätt många som ska få sina plan före SAS och de är inte ens listade här ännu
Production List - A350 XWB Production

Det har dock ryktats/spekulerats i att man kanske väljer några A330E istället för A350 i en annan tråd och dessa kan eventuellt levereras tidigare.

Undrar hur länge det dröjer innan USAs nya politik kommer synas i bokningsläget? Jag kan tänka mig att några flygbolag med förhållandevis stor exponering på just den amerikanska marknaden funderar lite på hur framtiden ser ut. Om dollarn tappar i värde ordentligt kommer givetvis en hel del fortsatt resa dit, men om dollarn fortsätter vara dyr för många och det blir avsevärt mycket krångligare med inreseregler lär det nog synas i statistiken.

Baserat på det känns som om SAS skulle vinna (läs riskera mindre) på att titta österut ett tag. Eller?

Om pre clerance på Arlanda verkställs så kanske det kan bli en fördel för SK & DY.
Eller så har det ingen inverkan
TBC

Undrar hur länge det dröjer innan USAs nya politik kommer synas i bokningsläget? Jag kan tänka mig att några flygbolag med förhållandevis stor exponering på just den amerikanska marknaden funderar lite på hur framtiden ser ut. Om dollarn tappar i värde ordentligt kommer givetvis en hel del fortsatt resa dit, men om dollarn fortsätter vara dyr för många och det blir avsevärt mycket krångligare med inreseregler lär det nog synas i statistiken.

Baserat på det känns som om SAS skulle vinna (läs riskera mindre) på att titta österut ett tag. Eller?
Tydligen så har sökningarna på resor till USA sjunkit med nästan 47% jämfört med förra året (under en vecka i januari). Allt enligt en nätresebyrå. Enligt densamma så är det ingen slump, utan sådana här nedgångar ser man oftast i samband med tex terrordåd och naturkatastrofer.

ARN-BKK med nya A350 återupptas.

En säsongsbetonad rutt
31 Oktober 2020 till 30 April 2021. Rutten ska trafikeras Måndag-Söndag.

ARN-BKK
15.30 - 07.10

BKK-ARN
01.20 - 06.50

En säsongsbetonad rutt

ARN-BKK
15.30 - 07.10

BKK-ARN
01.20 - 06.50

Tiderna ser skumma ut, de vill väl knappast ha kärran på backen i BKK i 18 timmar. Ska det vara retur 10.20 möjligen?

En säsongsbetonad rutt

ARN-BKK
15.30 - 07.10

BKK-ARN
01.20 - 06.50

Jag gissar på att du menar det som en framtida destination för SK.
Thailand är inte aktuellt eftersom det inte är lönsamt för SK. Detta pga de låga lönerna och därmed de låga priserna som TG och DY kan hålla. Sen har du ju alla charters som går till Thailand.
De långlinjer som skulle vara rimliga i framtiden är Toronto, Seoul, Osaka, någon ny destination i Kina, en ny avgång till Tokyo samt en bubblare Taipei (tror dock EVA och CAL är för starka där) dock skulle man kunna utnyttja EVA's nät vidare ut i Asien.

Toppen