Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Jag hade en liten stund över och kunde inte låta bli att fila lite på vad som skulle kunna åstadkommas med befintliga resurser, destinationer och avg/ank tider. Jag blandade enbart in A340 i leken. Då kan man, genom att korta ner stilleståndstiden för de maskiner som idag vilar på tisdagar (viss vila kvarstår dock), flyga 7 dagar i veckan till Delhi. LN-RKP måste (tyvärr?) schemaläggas på 4 turer i veckan för att klara av några överlapp då vissa A340-destinationer är längre än 24 timmar t/r. Om man inte klarar av att iordninställa maskinen på 45 minuter till nästa flight förstås, vilket jag inte tror på. Därav måste LN-RKP avlasta. I praktiken så kommer man dock ändå att ha en maskin i reserv varje dygn. Tidtabellen kan man självklart diskutera men utifrån de 20 minuter jag använde för att skissa på detta så blev det ändå ganska bra. Sedan får man ju se vilka tider man ev. skulle få tilldelade sig. Det kan ju så klart vända allt upp och ner.
CPH-DEL Avg 19:00 Ank 08:30
DEL-CPH Avg 10:30 Ank 16:30

Tehran, Jeddah eller andra destinationer som ligger max 9 timmar bort skulle självklart kunna ersätta DEL om man hellre vill det.
Tyvärr så funkar det nog inte att få in Seoul mer än 2 dagar i veckan med bibehållna resurser, destinationer och avg/ank tider. (baserat på 20 minuters tankeverksamhet. :))
Om man avstår från att överhuvudtaget ha någon reservkapacitet eller vila på maskinerna så kan man självklart klämma in andra destinationer på längre avstånd, typ Seoul.
En av anledningarna till att jag gillar och följer BC och det här forumet beror på att många medlemmar är så kreativa på sin fritid (eller har tråkigt på jobbet) och med brått mod och härlig inställning filar på exempel som detta eller inom några minuter finner lösningar åt strandsatta och panikslagna medlemmar som befinner sig någonstans på denna jord. :)
 
Kapstaden direkt under säsong, helt klart! Grym destination som passar Skandinaver som handen i handsken. Garanterat lättare att fylla än Boston och Washington i alla fall.
 
Jag hade en liten stund över och kunde inte låta bli att fila lite på vad som skulle kunna åstadkommas med befintliga resurser, destinationer och avg/ank tider. Jag blandade enbart in A340 i leken. Då kan man, genom att korta ner stilleståndstiden för de maskiner som idag vilar på tisdagar (viss vila kvarstår dock), flyga 7 dagar i veckan till Delhi. LN-RKP måste (tyvärr?) schemaläggas på 4 turer i veckan för att klara av några överlapp då vissa A340-destinationer är längre än 24 timmar t/r. Om man inte klarar av att iordninställa maskinen på 45 minuter till nästa flight förstås, vilket jag inte tror på. Därav måste LN-RKP avlasta. I praktiken så kommer man dock ändå att ha en maskin i reserv varje dygn. Tidtabellen kan man självklart diskutera men utifrån de 20 minuter jag använde för att skissa på detta så blev det ändå ganska bra. Sedan får man ju se vilka tider man ev. skulle få tilldelade sig. Det kan ju så klart vända allt upp och ner.
CPH-DEL Avg 19:00 Ank 08:30
DEL-CPH Avg 10:30 Ank 16:30

Tehran, Jeddah eller andra destinationer som ligger max 9 timmar bort skulle självklart kunna ersätta DEL om man hellre vill det.
Tyvärr så funkar det nog inte att få in Seoul mer än 2 dagar i veckan med bibehållna resurser, destinationer och avg/ank tider. (baserat på 20 minuters tankeverksamhet. :))
Om man avstår från att överhuvudtaget ha någon reservkapacitet eller vila på maskinerna så kan man självklart klämma in andra destinationer på längre avstånd, typ Seoul.

Nästan, tisdagsuppehållen gäller bara under vintertidstabellen, från och med denna vecka trafikeras IAD och NRT 7 dagar i veckan. SK901 (kvällsavgången till EWR) gör uppehåll lördag och söndag och där kan man placera in kapaciteten på ditt tabellförslag. För avgångar på veckodagar måste SAS dock schemalägga LN-RKP då det enda andra uppehållet från CPH är att en A340 står över natten (ankommer typiskt från PVG 18.45 och avgår nästa dag 12.25 till SFO). Det uppehållet kan säkerligen användas till visst underhåll men det går inte att utnyttja den kapacitetsluckan för att sätta in den kapaciteten någon annanstans på longhaul-nätet.

Så i grund och botten handlar det om hur hårt SAS vill schemalägga LN-RKP, kärran hyrdes ju uttalat in som reservkapacitet och om man schemalägger den under veckodagar har SAS noll reservkapacitet om något händer med övriga flottan (tekniska problem, planerat underhåll etc). Det är ju ett val de kan göra men då stiger ju givetvis risken rejält för cancelleringar eller att de måste hyra in Hi-Fly/Euroatlantic/whatever.

Jag är 100% med på att nya destinationer vore grymt, jag tror dock inte så mycket på Delhi utan hoppas hellre på Seoul, men då måste nog mer kapacitet måste in i flottan.
 
Nästan, tisdagsuppehållen gäller bara under vintertidstabellen, från och med denna vecka trafikeras IAD och NRT 7 dagar i veckan. SK901 (kvällsavgången till EWR) gör uppehåll lördag och söndag och där kan man placera in kapaciteten på ditt tabellförslag. För avgångar på veckodagar måste SAS dock schemalägga LN-RKP då det enda andra uppehållet från CPH är att en A340 står över natten (ankommer typiskt från PVG 18.45 och avgår nästa dag 12.25 till SFO). Det uppehållet kan säkerligen användas till visst underhåll men det går inte att utnyttja den kapacitetsluckan för att sätta in den kapaciteten någon annanstans på longhaul-nätet.
Underhållsstoppen får inte glömmas bort! Under sommartidtabellen så trafikeras SK901/902 inte tisdag och onsdag. Dessa uppehåll används bland annat till underhåll på A330 flottan som annars flyger dagligen över Atlanten. Om man summerar det hela så är flygplanen fullt utnyttjade under sommaren då LN-RKP är dedikerad back-up och inte schemaläggs som ordinarie maskin...

Tyvärr dröjer det nog tills mer kapacitet kommer in i flottan innan fler destinationer kan presenteras...
 
Underhållsstoppen får inte glömmas bort! Under sommartidtabellen så trafikeras SK901/902 inte tisdag och onsdag. Dessa uppehåll används bland annat till underhåll på A330 flottan som annars flyger dagligen över Atlanten. Om man summerar det hela så är flygplanen fullt utnyttjade under sommaren då LN-RKP är dedikerad back-up och inte schemaläggs som ordinarie maskin...

Tyvärr dröjer det nog tills mer kapacitet kommer in i flottan innan fler destinationer kan presenteras...

Du har rätt, underhållsstoppen är numera tis/ons, men poängen är densamma, om SAS väljer att ha LN-RKP som dedikerad backup så är schemat fullt. Förra året så valde dock SAS att mer eller mindre konsekvent schemalägga SK901 med LN-RKP under sommaren och då köra utan reservkapacitet, med den risk som det medför. Är det ett bra val? Nej, inte enligt mig men fullt möjligt att göra om man tar konsekvenserna av det.

I slutänden är jag helt enig med dig, ska SAS utöka linjenätet bör de ha in ny kapacitet och inte nalla av reservkapaciteten
 
Det kommer ju två nya A330E om ett år, så planeringen är nog i full gång. Gissar att vi ser nya destinationer (eller förstärkningar) till hösten.
 
Det kommer ju två nya A330E om ett år, så planeringen är nog i full gång. Gissar att vi ser nya destinationer (eller förstärkningar) till hösten.

Tre av fyra A330E är levererade nu, och den sista kapacitetsökningen (A330E nr 4) tas väl i anspråk av Miami-rutten från CPH/OSL
 
Tre av fyra A330E är levererade nu, och den sista kapacitetsökningen (A330E nr 4) tas väl i anspråk av Miami-rutten från CPH/OSL

Nej, den fjärde A330E går in på ARN - EWR - ARN - LAX - ARN och ersätter den A340 som tillfälligt går där nu. CPH/OSL - MIA kommer att trafikeras med "vanliga" A330.

Alla fyra A330E kommer att utgå från ARN

Två stycken på ARN - HKG - ARN - ORD - ARN
Två stycken på ARN - EWR - ARN - LAX - ARN
 
Last edited:
Nej, den fjärde A330E går in på ARN - EWR/LAX och ersätter den A340 (varvat med en A330E) som går där nu. CPH/OSL - MIA kommer att trafikeras med "vanliga" A330.

Ska vi märka ord så sa jag "kapacitetsökningen", inte att det är exakt samma individer som trafikerar respektive rutt. Men ja, den sista A330E kommer trafikera ARN-EWR/LAX och Miami trafikeras med en av de äldre A330. Kapacitetsmässigt är det dock ingen signifikant skillnad
 
Toppen