Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Ibland var SAS lite för tidigt för sin tid.
SAS la ner Köpenhamn-Delhi lijen innan Indien blev en stor IT nation (de återupptog i 2008 och la ner igen i 2009) och de la ner Köpenhamn-Shanghai i 2007 (de återupptog lingen i 2012) och la ner Köpenhamn-Dubai i 2011.

Ja, och i grunden är det väl en bra sak? Det betyder ju att man analyserar och tolkar trenderna rätt. Men om man är för tidigt ute så krävs det uthållighet och det har väl SAS tyvärr inte riktigt haft de ekonomiska musklerna till.

Det är väl bara att hoppas att de klarar av att behålla de linjer de har i dagsläget. När de 8 nya A350 maskinerna kommer så ska det väl till minst sju nya destinationer kan man tänka sig? Seoul, Delhi, Tehran (och Bangkok ;)) återstår att se. Det kan ju också vara så att man utökar på befintliga linjer.

Ja, och i grunden är det väl en bra sak? Det betyder ju att man analyserar och tolkar trenderna rätt. Men om man är för tidigt ute så krävs det uthållighet och det har väl SAS tyvärr inte riktigt haft de ekonomiska musklerna till.

Det är väl bara att hoppas att de klarar av att behålla de linjer de har i dagsläget. När de 8 nya A350 maskinerna kommer så ska det väl till minst sju nya destinationer kan man tänka sig? Seoul, Delhi, Tehran (och Bangkok ;)) återstår att se. Det kan ju också vara så att man utökar på befintliga linjer.
Känns hur som helst att SAS under många år gick för mycket på historiska KPIs istället för att titta på, använda sig av (och förstå) de som indikerar hur framtiden kan se ut.

För övrigt. Varför inte slinga PVG med HKG som fifth freedom? Den rutten är såvitt jag vet ännu inte med i *A-nätverket. Torde kunna ge en hel del passagerare som är trogna alliansen.

För övrigt. Varför inte slinga PVG med HKG som fifth freedom? Den rutten är såvitt jag vet ännu inte med i *A-nätverket. Torde kunna ge en hel del passagerare som är trogna alliansen.
Jag tror att kineserna inte vill att andra länders flygbolag trafikerar "inom Kina".
Vad jag vet finns det ingen fifth freedom right flight rutter mellan Hong Kong och Kina mainland.

Toppen