Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Ok. Om det blir prissättningen så blir det ju rätt så attraktivt att boka med poäng i kombination med FlyPremium (och kanske någon kampanj med poängrabatt). Som andra sagt, inte fullt lika attraktivt annars.
Personligt tycker jag det är ovärt med 30k poäng (flypremium) för business i en eu config. Hade cashat biljetten istället i eco under någon kampanj.

Jag undrar varför SAS inte valde att tidigarelägga avgångstiden från Köpenhamn till Dubai då det skulle kunna tajmat in bättre med ankomsterna från Nordamerika och på tillbakavägen avgångarna till Nordamerika (speciellt då DWC är en mindre slot-begränsad flygplats jämfört med DXB). Här skulle det underlättat och antagligen räckt med 4-5 timmars tidigareläggning om jag inte tänkt fel med potential för att ha en extra fyllningskälla åt båda hållen över Atlanten. Sedan kan man i längden uppgradera rutten till ett större plan!

Jag undrar varför SAS inte valde att tidigarelägga avgångstiden från Köpenhamn till Dubai då det skulle kunna tajmat in bättre med ankomsterna från Nordamerika och på tillbakavägen avgångarna till Nordamerika (speciellt då DWC är en mindre slot-begränsad flygplats jämfört med DXB). Här skulle det underlättat och antagligen räckt med 4-5 timmars tidigareläggning om jag inte tänkt fel med potential för att ha en extra fyllningskälla åt båda hållen över Atlanten. Sedan kan man i längden uppgradera rutten till ett större plan!
Säkert just för att det är så oattraktivt för någon som först korsat Atlanten i en widebody att sedan trängas i en A320 i 5 timmar.
Nedhopp för economy, men drastisk skillnad för business möjliga premium econ pax. Och nattflyg ännu där på.

Inga halvmesyrer går ifall man vill försöka locka TATL-trafiken att byta i CPH. A321 hade varit minimum för C-pax.

Landa kl 04:00 och avgång 05:00, där har du ditt svar.
Hade varit väldigt oattraktivt.

Vem skulle sätta sig och dra via Köpenhamn när du kan gå igenom pre-clearance i Abu Dhabi och landa som inrikes pax direkt i USA eller åtminstone flyga direkt från Dubai med betydligt bättre bolag?

Etihad flyger till alla nästan alla amerikanska destinationer SAS flyger till direkt från Abu Dhabi + Charlotte. Emirates flyger direkt till typ 13 ställen i USA direkt från DXB.

Linjen är helt orimlig och man inte från början vet att man har fyllt ett visst antal flygstolar.

Vem skulle sätta sig och dra via Köpenhamn när du kan gå igenom pre-clearance i Abu Dhabi och landa som inrikes pax direkt i USA eller åtminstone flyga direkt från Dubai med betydligt bättre bolag?

Etihad flyger till alla nästan alla amerikanska destinationer SAS flyger till direkt från Abu Dhabi + Charlotte. Emirates flyger direkt till typ 13 ställen i USA direkt från DXB.

Linjen är helt orimlig och man inte från början vet att man har fyllt ett visst antal flygstolar.

Först och främst så kan det vara bra att betona att denna linje mest är avsedd som en vintersäsongslinje som har mer fokus på de som reser från norra Europa men min tanke öppnar nog stora möjligheter för SAS om de skulle vilja göra det här till en helårslinje!

Vad menar du med att linjen är orimlig för jag tror att den priskänslige resenären skulle nog ha nappat på att mellanlanda i Köpenhamn på väg till och från USA/Kanada om det innebär att man sparar en del pengar på biljetten. Air France, KLM, British Airways, Lufthansa mm. gör på liknande sätt från DXB så varför skulle inte SAS kunna göra det? Flygbolag kan ju nämligen ta ut ett högre premium-pris för att det är ett nonstop-flyg.

Först och främst så kan det vara bra att betona att denna linje mest är avsedd som en vintersäsongslinje som har mer fokus på de som reser från norra Europa men min tanke öppnar nog stora möjligheter för SAS om de skulle vilja göra det här till en helårslinje!

Vad menar du med att linjen är orimlig för jag tror att den priskänslige resenären skulle nog ha nappat på att mellanlanda i Köpenhamn på väg till och från USA/Kanada om det innebär att man sparar en del pengar på biljetten. Air France, KLM, British Airways, Lufthansa mm. gör på liknande sätt från DXB så varför skulle inte SAS kunna göra det? Flygbolag kan ju nämligen ta ut ett högre premium-pris för att det är ett nonstop-flyg.
Flyger dessa bolag du nämner A320 eller motsvarande regional jet på denna sträcka? Där har du svaret, finns inte någon vid sina sinnes fulla bruk som skulle flyga USA-CPH och sen byta till en A320 i 6-7h till Dubai.

De som vill till och från USA/Dubai flyger direkt i så fall från USA utan mellanlandning i Europa.

Hur många flyger Europa till Japan med mellanlandning i Bangkok/Singapore för att sedan sätta sig på en narrowbody upp till Japan i 6h?

Vi kan nog vara tämligen säkra att dessa tre linjer som presenterats nu är för framförallt Skandinavien på leisure och andra hand Norra Europa. Denna typ av linjer är inte till för att flyga USA passagerare till Mellanöstern. SAS core business Är att flyga skandinaver runt i världen, inte att flyga amerikaner till Mellanöstern.

Toppen