Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Emirates flyger väl också en 380 dit så det är rätt bra med konkurrens även för de som söker premium. Så den är väl täckt av både premium och low-cost. Emirates flyger dessutom dagligen. (dock på dwc och inte dxb, men det är en detalj i sammanhanget)
De byter nu till två dagliga på CPH. Så 777-300ER och A350.

Är det Norwegian till DWC du syftar på? Vad jag kan se flyger de CPH-DWC tre gånger per vecka. Och Emirates/Norwegian flyger direkt på DXB/DWC från ARN och OSL.
En fördel som SAS kan ha på hemmamarknaden är inrikes/skandinaviska anslutningar, så det är kanske inte helt omöjligt att konkurrera bara för att två andra bolag (med olika profil) redan flyger dit.
Självklart kan man det. Men sas kan inte matcha något av de bolagen i kostnad. Så de måste ha något annat -som du säger är det inrikes de kan dra med. Men både Emirates och Norwegian flyger även från Oslo, så de måste dra in den extra trafiken bara på "småstäder" i Sverige och Norge som är villiga att ta dubbla anslutningar.

Det är klart det går men det är nog inte det lättaste. Och med sas tunna långlinjenät känns det som det finns många andra destinationer de inte flyger på som är lättare.

Men - revenue management är svart magi så vem vet!

Tror framtiden kommer bero mycket på vad AFKL vill göra – SAS kommer troligtvis bli tvingade att flyga till destinationer som är intressanta för gruppen och AFKL kommer öka feeder-trafiken till CPH markant.

Ni nämner flitigt Emirates frekvens som dessutom är helårs men de har betydande transfer trafik också. Jag tror att inte ens hälften av kapaciteten på Emirates har UAE som mål.

Norwegian flyger vinter trafik från december till mars och erbjuder anslutningar från sina övriga linjer.

Jag tror inte det finns mycket att hämta för SAS, om det inte finns fraktbehov som inte Emirates (Cargo) redan tillgodoser.

Tror framtiden kommer bero mycket på vad AFKL vill göra – SAS kommer troligtvis bli tvingade att flyga till destinationer som är intressanta för gruppen och AFKL kommer öka feeder-trafiken till CPH markant.
Ja, men som vi fick höra i en annan tråd ligger konkurrensmyndigheterna på och de vågar inte samordna saker innan majoritetsköpet är klart. Det gör att jag tror att destinationer som annonseras nu inte styrs av AFKL.

Jag hoppas på Taipei eller Calgary.

Jag roade mig en söndagskväll med att fråga Gemini vad som skulle vara vettigast för SAS. Efter två minuter spottade den ur sig en top-3 lista och fem "hedersomnämnanden". Jag vet inte riktigt om jag delar analysen men den är ju i regel bra på att låta övertygande (även när den ger sex kandidater på en lista med fem).

1. DTW (A350). Connectiontrafik med Delta. Hög andel affärsresenärer från Sverige och Danmark, och samarbete med Delta för att fylla ekonomikabinen.

2. TPE (A350). Fokus på tillväxt i Asien (med goda anslutningsmöjligheter). Positionera CPH som naturlig gateway för China Airlines. Hög andel affärsresenärer och premiumturister. C:a 15% längre distans om man inte flyger över Ryssland.

3. MSP (A330). Punkt-till-punkt med fokus på privatresenärer (VFR). Ta över Deltas säsongslinje och omvandla till en daglig avgång året runt.

Hedersomnämnanden (utan inbördes ordning)

* MEX - Fotbollsturism och hubblinje

* SGN - Turism

* HKG - "The return". Hög andel affärsresenärer.

* DPS - Premiumturism

* YVR - Naturligt komplement till SEA

* SLC - Endast Delta som flyger hit från Europa

Betyg på några andra gissningar i tråden:

YUL: B+
SIN: C-
DXB: D
CPT: C
DEN: F

En helårs linje till Bangkok med stop vidare till Sydney och Melbourne hade varit en önskedröm (likt Finnairs nya till Melbourne) samt en till São Paulo, en till Sydafrika och en till Hong Kong och Taipei. Mexico hade inte varit helt fel heller. Vancouver är underbart men tror inte det ”på kartan än” ska bli spännande att se vad det blir. Men mer Asien behövs verkligen

Last edited:
Jag roade mig en söndagskväll med att fråga Gemini vad som skulle vara vettigast för SAS. Efter två minuter spottade den ur sig en top-3 lista och fem "hedersomnämnanden". Jag vet inte riktigt om jag delar analysen men den är ju i regel bra på att låta övertygande (även när den ger sex kandidater på en lista med fem).

...
Promptade du en öppen fråga, eller gav du instruktioner typ att det ska passa in i SAS operationella struktur, kunna ha 24h rotation, ...?
(mest intresserad av om du fick ett LLM snömos av de mest citerade ideerna på nätet eller om den gjorde någon sorts analys av tillgängliga data och därefter gjorde sitt LLM-snömos ;) )

Toppen