Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

På SAS eventet i November så sa väl Anko att dom ville ändra AR-EWR till JFK men det kommer inte hända på ett bra tag pga av att det inte finns några lediga slottider.... eller kommer jag ihåg fel?

Det var nog så det sades, att man vill gå över från EWR till JFK när det är möjligt.

Plötsligt händer det?
Det man sa var att flytta majoriteten till JFK, men att även behålla EWR då frakten skiljer sig väldigt mycket, samt att resenärerna har lite olika demografi.

Min gissning är att framöver kommer det finnas 1 flight från CPH till EWR, övriga flighter blir till JFK (om det inte går 2 flyg som från Oslo, då blir det en till varje flygplats).

Last edited:
Är det möjligtvis Virgin som ska avyttra gamla maskiner? Med tillhörande coffin class. Optimala hade ju varit om de kunde få tillbaka SE-RSA och SE-RSB men det är önsketänkande.
Är väl KLM med tanke på restriktioner på AMS och att de får nya A350:

KLM expects to begin deploying the Airbus A350 on intercontinental flights from 2026, replacing its Boeing 777-200ERs, Airbus A330-200s and Airbus A330-300s.

Är väl KLM med tanke på restriktioner på AMS och att de får nya A350:

KLM expects to begin deploying the Airbus A350 on intercontinental flights from 2026, replacing its Boeing 777-200ERs, Airbus A330-200s and Airbus A330-300s.

Hur gamla är dessa plan? A330-200/300 alltså.

Jag skulle misstänka att man vill undvika att återinföra Boeing-plan mest för att hålla det enkelt för service/mekanikerna, men jag kanske har en förenklad syn på saken? Är ju ändå många bolag som flyger 3-4+ tillverkares plan...

Jag flög med Air Europa i business i deras 787 mellan Madrid och Amsterdam. En hyfsat kort flygning men skönt ändå att sitta bekvämt och få lite extra. Så med det i bakhuvudet tycker jag att en intressant rutt vore till Kanarieörana (nån ö). Lång flygning och många som reser (åtminstone i säsong misstänker jag).

Hur gamla är dessa plan? A330-200/300 alltså.

Jag skulle misstänka att man vill undvika att återinföra Boeing-plan mest för att hålla det enkelt för service/mekanikerna, men jag kanske har en förenklad syn på saken? Är ju ändå många bolag som flyger 3-4+ tillverkares plan...
Att SAS skulle börja flyga boeing ser jag som uteslutet. Enorm kostnad att ha piloter för två olika typer med så liten flotta. Lär inte vara aktuellt med annat än 330/350 då det är där piloterna har type rating och crew är utbildade på.

Att SAS skulle börja flyga boeing ser jag som uteslutet. Enorm kostnad att ha piloter för två olika typer med så liten flotta. Lär inte vara aktuellt med annat än 330/350 då det är där piloterna har type rating och crew är utbildade på.
Ah juste... piloterna och crew också :D

Toppen