Senaste nytt

Snarkare i First/Business Class

Jag förstår till viss del problemet. Brukar dock inte lida av just detta eftersom man har både öronproppar och NC-lurar att tillgå...

Jag lyckas alltid hamna i närheten av extremt högljudda snarkare i J-kabinen av någon anledning. Som andra har nämnt så är öronproppar lösningen på detta.

Förutom snarkare, har jag också upplevt hysteriska fnittrare. Kommer speciellt ihåg en flygning San Francisco-Zurich med Swiss i en full business kabin. En dam hade väldigt roligt åt någon långfilmskomedi. Hörlurar på hög volym och oregelbundna skrattanfall. Mycket irriterande. Många blickar riktades på personalen, men de valde att avstå från att säga till.

JAG, EN SNARKARE

Jag tillhör en av de utpekade terroristerna som ibland kan störa sömnen för mina närmaste medpassagerare. Jag snarkar och det blir ju i regel värre när man blir äldre. Jag vill inte klassas som fyllesnarkare eftersom det inte är någon skillnad om jag har tagit mig några glas rödvin och drinkar. Jag snarkar även om jag inte har intagit alkohol. Vad har jag då gjort för att förskona min närmaste omgivning från detta? Ja jag har försökt med olika typer av snarkskenor, klämmor som man har i näsan, mm. Inget har hjälpt. Jag har kollat på operation av gomsegel, men när jag läst om operationen har jag backat på detta. Jag aktar mig för läkarkonstens ingrepp om jag kan, även om @ACervin kanske skulle fixat det med ett enkelt ingrepp.

Själv brukar jag också ha öronproppar när jag flyger och hustrun påstår att det är för att jag skall slippa höra mig själv. Jag brukar ofta vakna till att jag snarkar. Tyvärr somnar jag ofta på flygplan oavsett om det är F, C eller Y. Förekommer även på svenskt inrikesflyg. Hustrun petar alltid till mej om jag snarkar för att få mej tyst. Det är nämnligen bara när jag ligger på rygg som jag snarkar.

Jag förstår att ingen vill peta till någon som sover men det hade varit bra, eftersom det blir slut på snarkandet om jag ändrar liggställning. Nu får jag väl som försvar säga att även jag har ju betalt samma pris för resan som mina stolsgrannar. Problemet är numera inte så stort eftersom jag nästan alltid reser tillsammans med hustrun och hon klipper till mej så fort det låter, eftersom hon vägrar använda öronproppar, och då kan jag vända på mej.

Jag beklagar att jag ibland kan vara störande när jag flyger eftersom jag somnar ganska lätt, speciellt om jag ser på en film. Men mej får ni gärna peta till om jag låter så blir det i regel tyst.

Arbetar/arbetade (har nu bytt spår) mkt med sömnapnoiker (de som har andningsuppehåll i sömnen) en tandläkarutgjuten skena funkar ofta optimalt. Det kirurgiska ingreppet du nämner är ju av stokastisk effekt om man tittar i studierna dock menar nu Karolinska igen att man kanske ska överväga kirurgi igen... Sorry för OT kunde inte låta bli.

Jag störs ännu värre av illaluktande medpassagerare.
Till skillnad från snarkande passagerare (som man kan använda öronproppar eller noise-cancelling headphones mot oljudet), kan jag inte stänga näsborrar och sova.
De som luktar illa brukar jag säga till i vänlig ton. Oftast kläder som tvättats dåligt eller inte alls. Precis som man inte känner sin egen parfym känner man kanske inte sin surlukt.

På tal om stinky lukt i premium kabiner, en god vän flög härom veckan HEL-BKK med AY, mitt i flygningen tycker nån stackare om att släppa till lite extra luft i kabinen...kan påpeka att det blev ingen höjdare. Toaletter uppfanns av en anledning....

Bose hörlurar är en självklarhet på resan, dock bytte jag från QC20 till QC25 som är lite svårare att sova med. Råkade ut för en snarkare på JFK-TPE i somras. Öronpropparna dämpade en del av ljudet, men det hördes fortfarande. Lyckades tillslut somna genom att lägga en extra kudde över örat.

Det finns ju diverse näsplåster som hjälper mot snarkning, och förståss den medicinska vägen. Vill minnss att det var ett ganska enkelt ingrepp att ta bort polyperna, som barn.

Toppen