Senaste nytt

Snacka om flygsäkerhet...

Det var säkert någon specialtejp, men finns det verkligen någon tejp som är godkänd att använda för reparationer som ska hålla under en flygning?

Kan det vara en sådan?

Nashua 330X Extreme Weather Foil Tape (1.75 mil Linered) at FindTape.com

FindTape.com skrev:
Nashua 330X Extreme Weather Foil Tape is an all-weather aluminum foil tape with acrylic pressure sensitive adhesive. It is used to tape joints and seams in duct work for heating, air conditioning, and refrigeration systems. Specifically intended for use over a wide temperature range. Suitable for general repairs and a variety of insulation uses. Also as window mask to protect aircraft canopies, windshields and passenger window surfaces from cracking or hazing during paint stripping. Nashua 330X has a special adhesive system which has aggressive adhesion even at -25°F. Its aluminum foil backing is extremely conformable and its adhesive is quick stick. Low VOC (Volatile Organic Compounds) content and non-solvent for less odor. Contributes toward satisfying LEED EQ Credit 4.1 (Low Emitting Materials).

och det finns också en hel del tejpar som är gjorda för flygindustri.
Aluminum Foil Tape | Aircraft Products

Hade varit intressant om någon flygmek kunde kommentera detta. Ni vet vad jag tycker om Ryanair, men jag betvivlar starkt att de skulle bryta mot regelverken. Att dra slutsatser utifrån en artikel i The Sun känns inte rättvist.

Vet att det finns någon aluminiumtape som kallas speed tape och används vid reparationer. Om det är detta som används nu vet jag icke.

Ryanairs 737-800 har väl för övrigt 189 platser, så siffran om 200 känns inte helt korrekt. :)

Jag känner en flygplansmekaniker som jobbar för Orbest/Iberia. Dom har särskild utrustning som är certiferad av Airbus/Boeing för reparationer av olika skador. Allt är väldigt tydligt dokumenterat på vilka delar man får använda det, hur stora ytor och hur länge det får sitta uppe.

Last edited:
Hade varit intressant om någon flygmek kunde kommentera detta. Ni vet vad jag tycker om Ryanair, men jag betvivlar starkt att de skulle bryta mot regelverken. Att dra slutsatser utifrån en artikel i The Sun känns inte rättvist.

Jag håller med.

Men säkerhet och trygghet är två olika saker.
Även om det är säkert och godkännt av flygplanstillverkare att använda vissa tejpar, som passagerare känns det inte så bra att se tejpad flygplansvinge när man flyger...
2960-snacka-om-flygsaekerhet-rd_or_29731c3f55a43d4c0aede6e5887f9cc1.jpg

Jag ska genast gå över till plattan och fråga ifall killarna behöver lite hjälp. Om inte annat kanske de behöver lite management. Jag kan ju stå vid nosen och peka med hela handen..

Det är ingen fara. Ta med dina verktyg och några rullar silvertejp, så fixar du det! :D

Jag flög faktiskt med en maskin som hade silvertejp på sig, detta var dessutom på ramen till vänstra vindrutan. Så, någon slags godkännande måste det väl finnas. Bolaget var Iberia...

Jag flög faktiskt med en maskin som hade silvertejp på sig, detta var dessutom på ramen till vänstra vindrutan. Så, någon slags godkännande måste det väl finnas. Bolaget var Iberia...

Det finns nog ett godkännande:). Jag har flugit med SK där det har varit silvertejp på höljet för motorn.

Jag känner en flygplansmekaniker på Orbest/Iberworld som har demat mig vad dom använder för reparationskit. Det är inte fråga om "vanlig" silvertejp även om den liknar silvertejp. Det finns även styva plattor på upp till ca 20x20 cm i nått konstfibermaterial som man kan använda. Allt är väldigt hård reglerat; var det får användas, när det får användas, hur det får användas, på hur stora ytor, hur länge, etc. Så det är inte frågan om nån bagagelastare som drar på lite silvertejp när han ser en spricka.

Toppen