Senaste nytt

Snabbaste passagerarplanet någonsin är på väg

Mindre plan - lättare att fylla,
billigare teknik - billigare inköp,
bättre energieffektivitet - bättre marginaler för flygbolaget.

Det står typ: Inte mer än vad dagen businessclass-biljetter kostar. I det läser jag att det förmodligen kommer kosta som dagens fullfare business. Vad är det som har ändrats som nu gör att det skall vara lönsamt och dessutom till ett lägre pris än under Concorde-eran?

Kortfattat, det mesta.

Den längre versionen är:
  • Bättre datorer kan göra ett flygplan som är bättre aerodynamiskt utformat än vad en concorde är. En bättre aerodynamisk utformning ger lägre luftmotstånd vilket gör att mindre bränsle går åt för att flyga samma sträcka.
  • Förbättrade pilot möjligheter medför att du förmodligen skulle kunna få ner kraven på besättningen till två piloter och cabin crew (jag har för mig att dom var 3 på concorden?)
  • Nya material som finns tillgängliga vilket drar ner vikten på planet, lägre vikt = lägre bränsleförbrukning
  • Effektivare motorer än de som var i concorde planen gör att dom kan vara mer bränsleeffektiva
  • Relativt jämlika oljepriser nu jämfört med när concorden slutade flyga
  • De concordeplan som var i drift behövde samtliga genomgå omfattande utbyten av komponenter. Ingen ville där och då relativt nära efter 9/11 ta den kostnaden. Att restaurera gamla plan går, men då får du med deras gamla egenskaper såsom skalet vilket ej går att byta ut utan att det är billigare att ta fram ett nytt plan.
I teorin borde det gå att göra detta, framförallt kan nog företaget få forskningspengar så länge oljepriset är relativt lågt. Om vi senare kommer att få flyga med ett sådant plan låter jag vara osagt. Spontant skulle jag kunna tänka mig att det finns en marknad för dessa mellan Asien och Västra USA samt de gamla rutterna.

Toppen