Senaste nytt

SMS från SAS angående tid för incheckning till USA

Det var högst troligen för att du glömt/struntat i att fylla i APIS innan du kom till flygplatsen. Det hänger inte alls ihop med de nya frågorna som rör bagaget framförallt.

Fyller du i sånt innan blir processen smidigare för dig.

Njae, det tror jag faktiskt inte. Jag brukar alltid fylla i detta direkt vid bokning och är säker på att jag hade gjort det även i det här fallet. Dessutom så kan man väl inte få ut ett boardingpass utan att APIS är ifyllt? Men ett boardingpass hade jag redan.

Flög från Malmö till New York via Arlanda, men det kan ju inte spela någon roll. Fick svara på frågorna efter passkontrollen på Arlanda.
 

mischadee

Medlem
Får alltid SSSS när jag flyger på mina mileageruns till USA. Det positiva som jag dock märkte senast jag flög till Chicago var att det tog 5 minuter från det att jag gick av planet till att jag satt i taxi på grund av "kioskerna" och att jag tydligen inte ens behövde stämpel i passet. Ända frågan jag fick var hur många nätter jag skulle stanna. That's a first.
 

Hachans

Medlem
Njae, det tror jag faktiskt inte. Jag brukar alltid fylla i detta direkt vid bokning och är säker på att jag hade gjort det även i det här fallet. Dessutom så kan man väl inte få ut ett boardingpass utan att APIS är ifyllt? Men ett boardingpass hade jag redan.

Flög från Malmö till New York via Arlanda, men det kan ju inte spela någon roll. Fick svara på frågorna efter passkontrollen på Arlanda.

Du blir inte påsläppt på planet utan att informationen kontrollerades, och antagligen skedde inte kontrollen i Malmö varför du fick den i gate istället (de som blir frågade vid incheckning på Arlanda blir stämplade på boardingkortet).
 

Hachans

Medlem
Hör hört om detta beryktade SSSS men aldrig fått det, än...

Det är inte så märkligt som det låter. SSSS är beryktat i USA för där får man det enbart om man triggar en algoritm. Det är under 1% av alla passagerare som får det. Där kan du vänta dig en fullständig svabbning av alla dina pinaler. Det kan ta en 15-20 minuter.

SSSS i Europa däremot ska ungefär 18% av paxen på varje flight gå igenom. Den består av några frågor och en svabbning. Den är inte öht jämförbar så jag förstår inte riktigt hetsen och klagandet kring den alls. Och är till största delen helt slumpmässig.
 

agehall

Medlem
SSSS i Europa däremot ska ungefär 18% av paxen på varje flight gå igenom. Den består av några frågor och en svabbning. Den är inte öht jämförbar så jag förstår inte riktigt hetsen och klagandet kring den alls. Och är till största delen helt slumpmässig.
Det är inte heeeelt sant. Jag fick SSSS när jag skulle flyga LHR-JFK med BA. Mitt bagage tittade de knappt i och de ställde typ två frågor och sedan var det bara för mig att traska vidare. Familjen bredvid som också fått SSSS gick de igenom varenda pryl hos. Jag kom ombord bland de första och de var absolut sist att komma ombord. Så om de tycker att något inte är 100% korrekt kan det ta rejält med tid.
 

fcx

Medlem
Det är inte heeeelt sant. Jag fick SSSS när jag skulle flyga LHR-JFK med BA. Mitt bagage tittade de knappt i och de ställde typ två frågor och sedan var det bara för mig att traska vidare. Familjen bredvid som också fått SSSS gick de igenom varenda pryl hos. Jag kom ombord bland de första och de var absolut sist att komma ombord. Så om de tycker att något inte är 100% korrekt kan det ta rejält med tid.

De kanske svarade fel på de två frågorna :D
 

Hachans

Medlem
Det är inte heeeelt sant. Jag fick SSSS när jag skulle flyga LHR-JFK med BA. Mitt bagage tittade de knappt i och de ställde typ två frågor och sedan var det bara för mig att traska vidare. Familjen bredvid som också fått SSSS gick de igenom varenda pryl hos. Jag kom ombord bland de första och de var absolut sist att komma ombord. Så om de tycker att något inte är 100% korrekt kan det ta rejält med tid.

Ja, såklart, om något inte stämmer så blir det ju hårdare kontroller. Men det blir det ju om man råkar dra metalldetektorn också.
 

palmen

Moderator
Det är inte heeeelt sant. Jag fick SSSS när jag skulle flyga LHR-JFK med BA. Mitt bagage tittade de knappt i och de ställde typ två frågor och sedan var det bara för mig att traska vidare. Familjen bredvid som också fått SSSS gick de igenom varenda pryl hos. Jag kom ombord bland de första och de var absolut sist att komma ombord. Så om de tycker att något inte är 100% korrekt kan det ta rejält med tid.
Hur länge sedan är detta?
Min erfarenhet är att det var "slappare" för ungefär ett år sedan, lite frågor och en snabb titt så var det klart. Har fått det 3 ggr i år och då ska allt i väskan svabbas, mobil och tablet måste tas ur sina skal, skor ska av, svabba gylfen och händerna mm. Har inte ens fått svara på några frågor utan bara gör si och gör så. Processen tar ju dock inte så lång tid, 2-3 minuter kanske på sin höjd, största delen av tiden är ju att de ska rota runt i hela handbagaget och sen ska man lägga tillbaka allt. Har fått kontrollen både på LHR inför resa med American Airlines till New York samt från Stockholm 2 ggr.
 
Toppen