Du har helt rätt i detta. Definition av omdömen är något som saknas på de flesta plattformar. På en skala 1-5 skulle jag spontant ge 3/5 för en tjänst som motsvarar förväntan, högre om den var över förväntan och vice versa. Tjänsternas betygsskalor förväntar sig dock ofta att man ska ge 5/5 om det motsvarade förväntan, och sänka betyget när det är sämre (dvs. 5/5 är både "godkänt" och "toppen"). Vilken skala som ska användas måste alltså definieras för varje steg.
Booking.com har lyckligtvis definitioner där deras 1-10 skala går från "Very bad" via "Passable" till "Exceptional". 8/10 är definierat som "Very good" och är således ett bra omdöme.
Booking.com
har väldigt stränga regler för hotell som listas där vilket påverkar hur du listas. Därutöver påverkar såklart ditt snittbetyg säkert antal bokningar, så jag kan förstå att hotellägaren är missnöjd (även om du som gäst inte gjort något fel).