Senaste nytt

SMS från hotell efter ändå rätt bra omdöme

Nu vet jag inte var i världen detta är, men vad som är bra eller inte på en 10-gradig skala skiljer sig rätt mycket i USA och Sverige. Allt under 8 ses ofta som underkänt i USA tex, medan 5-7 ses som ok i Sverige.
Det är ett västeuropeiskt land.

Om detta rör ett hotell knutet till en av de stora kedjorna skulle jag nog forwarda det svaret till deras kundtjänst och be dem fundera på hur deras hotell hanterar kunderna

Just det där visar ju på den otroliga dumheten med dessa skalor. Har för övrigt svårt att se en amerikan svara på det sättet. Låter mest som en kolerisk manager från ett icke engelskspråkigt land.
Helt riktigt, inget engelskspråkigt land. Tillhör heller ingen kedja.

Visar ju svårigheten med hur man skall tolka betygen, jag bokar alltid med booking.com och har 8,0 som miniminivå.
Hotellet hade över 8.0 (i alla fall innan min sjua kom in i bilden ;)). Annars hade jag inte heller bokat.

Haha, lägg upp reviewen på annat ställe också typ Google Maps.

Utöver detta ska självklart badrummet ha dörr. Det handlar inte bara om att någon ska de en, det handlar om hygienskäl. Är sen duschen också i samma rum utan dörr så blir det fuktigt och härligt i hela rummet!

betyget man sätter på booking bör väl spegla ens förväntningar tänker jag.. kostade rummet 300kr natten och saknar dörr till toan blir det ju automatiskt över 7..

Kostar det 2500kr så är det typ en 4… eller

Tycker jag :)

Men jag hade oavsett inte gjort något mer än att inte bokat där igen

Nu vet jag inte var i världen detta är, men vad som är bra eller inte på en 10-gradig skala skiljer sig rätt mycket i USA och Sverige. Allt under 8 ses ofta som underkänt i USA tex, medan 5-7 ses som ok i Sverige.
Du har helt rätt i detta. Definition av omdömen är något som saknas på de flesta plattformar. På en skala 1-5 skulle jag spontant ge 3/5 för en tjänst som motsvarar förväntan, högre om den var över förväntan och vice versa. Tjänsternas betygsskalor förväntar sig dock ofta att man ska ge 5/5 om det motsvarade förväntan, och sänka betyget när det är sämre (dvs. 5/5 är både "godkänt" och "toppen"). Vilken skala som ska användas måste alltså definieras för varje steg.

Booking.com har lyckligtvis definitioner där deras 1-10 skala går från "Very bad" via "Passable" till "Exceptional". 8/10 är definierat som "Very good" och är således ett bra omdöme.

Booking.com har väldigt stränga regler för hotell som listas där vilket påverkar hur du listas. Därutöver påverkar såklart ditt snittbetyg säkert antal bokningar, så jag kan förstå att hotellägaren är missnöjd (även om du som gäst inte gjort något fel).

I mitt tycke helt oacceptabelt sms. Tycker du är alldeles för snäll, skulle hängt ut dem på alla plattformar som det bara går. Förstår att ägare kan tappa det gällande recensioner men finns tyvärr inte mycket mer de kan göra än att gilla läget och bita ihop. Det här var ju dessutom helt rimlig kritik. Är väldigt synd att hela betygs/ratingsystemet är sönder. Kan väl ge nån form av indikation men alltsomoftast ingenting.

I mitt tycke helt oacceptabelt sms.
Helt enig och ganska... obehagligt... att kontaktas per SMS på detta sätt. Nu lägger jag detta på forumet här för lite vägledning och så får jag se vad jag gör. Jag är säkerligen inte den enda som fått liknande SMS och flera har säkert skrämts att ta bort recensioner - och det vill jag väldigt gärna få stopp på.

Sen vill man ju lägga lagom mycket energi på saker och gå vidare till något mer positivt som boka nästa resa :)

Booking.com har lyckligtvis definitioner där deras 1-10 skala går från "Very bad" via "Passable" till "Exceptional". 8/10 är definierat som "Very good" och är således ett bra omdöme.

I praktiken är dock allt under 8 ett dåligt betyg. Very Good är inte speciellt bra det heller.

Man kan ju ifrågasätta betygsskalan men kollar du på Booking på rätt många orter kommer de bäst rankade hotellen ligga över 9 i snitt.

Poängen är att jag visserligen förstår att TS inte var helt nöjd och beteendet från hotellet är oacceptabelt men 7 är ett dåligt betyg oavsett vad de kallar det.

Du har helt rätt i detta. Definition av omdömen är något som saknas på de flesta plattformar. På en skala 1-5 skulle jag spontant ge 3/5 för en tjänst som motsvarar förväntan, högre om den var över förväntan och vice versa. Tjänsternas betygsskalor förväntar sig dock ofta att man ska ge 5/5 om det motsvarade förväntan, och sänka betyget när det är sämre (dvs. 5/5 är både "godkänt" och "toppen"). Vilken skala som ska användas måste alltså definieras för varje steg.

Booking.com har väldigt stränga regler för hotell som listas där vilket påverkar hur du listas. Därutöver påverkar såklart ditt snittbetyg säkert antal bokningar, så jag kan förstå att hotellägaren är missnöjd (även om du som gäst inte gjort något fel).

I fallet med exempelvis Airbnb, Uber med flera så är ju allt utom toppbetyg något väldigt dåligt. Tyvärr vet inte många förstagångsanvändare om det, så värdar som gör allt rätt men har många nya gäster kan snudd på riskera att sparkas ut för att de tror att de lämnar ett bra betyg med 4/5.

I fallet med exempelvis Airbnb, Uber med flera så är ju allt utom toppbetyg något väldigt dåligt. Tyvärr vet inte många förstagångsanvändare om det, så värdar som gör allt rätt men har många nya gäster kan snudd på riskera att sparkas ut för att de tror att de lämnar ett bra betyg med 4/5.
Inte bara förstagångsanvändare. Så länge som skalan inte är definierad vet jag som konsument inte var jag ska sätta "Godkänt", "Bra" och "Utmärkt". Ska de alla gå som 5/5? (En teoretiskt frågeställning, jag ber inte om faktiskt svar här).

Toppen