Senaste nytt

Smile - ?

Snyggt. Det kostar INGENTING för SAS men ger så otroligt mycket tillbaka. Riktigt kul att det börjar hända saker.

eh,:rolleyes: Janne Carlzon skickade SAS-personalen på charmkurs för att möta passagerarna med ett leende redan för 25 år sedan
och till stora delar är det väl samma personal fortfarande, så förändringarna var inte direkt varaktiga.

Menar vi samma bolag?

Jag har gjort 4 flygningar i C med SAS det senaste 2 dagarna och det har varit allt annat än bra. Senast igår av vi 2 pers mellan FRA-CPH i C men ändå lyckades det inte övertyga utan gömde sig direkt efter servering... samma historia på det andra 3! (behöver jag säga något om snitt åldern på dem jobbade?!) Hur svårt skall det vara att ge lite glada miner och fylla på glasen en extra gång?

Dock måste jag säga "high five" till personalen i loungen i CPH - det har var kanon igår när jag behövde boka om.

Har även haft 8 flygningar i C med LH denna veckan och det är vassare när det gäller service dock så har det svårt att ge något personligt avtryck.. har nästan varit som robotar! Dock ser jag hellre effektiv robot service före ingen service alls!

Flickvännen, som är EBG, kom hem från GOT igår och berättade att hon höll på att trilla av stolen när SK-flygvärdinnan tilltalade henne med namn. Första tanken hon fick i huvudet var: "Hur kunde hon veta det?" :)
Det var ett tag sedan jag var med om det, men det har förekommit.

Jag satt och log på 166 i fredags tillsammans med en EBP vän. Som brukligt tänkte vi ge oss på BoB vagnen som fort kabinpersonalen tittade fram från sitt gömställe. Vi har tillsammans åkt diverse sträckor inrikes och det har aldrig varit några problem med att denne tar in en liten ljummen öl och nåt att äta till oss båda, så det var med en större förvåning som vi fick reda på av pursen att Socialstyrelsen (det visade sig efter lite efterforskningar inte vara Socialstyrelsen utan istället Folkhälsoinstitutet) inte tillåter att SAS ger öl gratis till EBP och dess förnäma sällskap. Det var inget som att gick att diskutera, ”utan regler är regler som är till för att följas” snacket ... och det köper jag. För att koppla till Smile konceptet hälsade pursern på min vän med dennes förnamn och med vad jag tror var ett litet leende (det var rätt mörkt så jag är inte helt säker).

Efter att ha spenderat kafferasten i en telefonkö fick jag svar på min fråga och det är alkohollagsstiftningen i Sverige som säger att man inte får ge bort alkoholhaltiga drycker om man har serveringstillstånd. En enkel följdfråga blir då varför kan man exempelvis servera öl i loungen på T4 om man inte får göra det i luften?

Efter att ha spenderat kafferasten i en telefonkö fick jag svar på min fråga och det är alkohollagsstiftningen i Sverige som säger att man inte får ge bort alkoholhaltiga drycker om man har serveringstillstånd. En enkel följdfråga blir då varför kan man exempelvis servera öl i loungen på T4 om man inte får göra det i luften?

Enligt Statens folkhälsoinstituts webbsida, kan jag inte hitta någon begränsning om servering av "fri" folköl.

Toppen