Senaste nytt

Smidigaste transfer till och från New York (JFK/EWR/LGA)

Jag behöver lite tips inför nästa vecka,
Kommer att landa på EWR med sas ifrån ARN och ska sedan ta mig till hotellet på JFK där vi kommer att flyga ut morgonen därpå.
Hur tycker ni att jag på bästa sätt ska ta mig mellan dessa två flygplatser? Jag har aldrig varit på någon av dessa två tidigare så behöver hjälp ifrån er proffs :)

Tack på förhand

Kommer att landa på EWR med sas ifrån ARN och ska sedan ta mig till hotellet på JFK där vi kommer att flyga ut morgonen därpå.
Hur tycker ni att jag på bästa sätt ska ta mig mellan dessa två flygplatser? Jag har aldrig varit på någon av dessa två tidigare så behöver hjälp ifrån er proffs :)

Tack på förhand

Det här kan vara något att börja med: Airport Connections - Ground Transportation - Newark Liberty International Airport - Port Authority of New York & New Jersey

En person/hel familj? Bagage? Bekvämlighetsfaktor?

Tack på förhand

Två tips, beroende av hur mycket bagage du har med dig:
1. Använd busstjänster som går till JFK: Airport Connections - Ground Transportation - Newark Liberty International Airport - Port Authority of New York & New Jersey
2. Åk till Penn Station, häng lite i stan sedan ta Long Island Railway (LIRR) till Jamica

Tack för båda era snabba svar "tourist & senator", vi är två personer och kommer att ha en resväska var plus handbagage.

Behöver inte det mest bekvämliga men eftersom vi aldrig varit i New York tidigare vill man ändå hitta utan att behöva yra omkring alltför mycket

Min uppfattning är att passkontrollen på både EWR och JFK är hit and miss, beroende på vilken tid du landar samt om du har oflytet att en annan internationell maskin nyss landat och man fångar svansen på denna i immigration. På JFK T7 (BA terminalen) har jag väntat över en timme flera gånger, som regel ca. 20-30 minuter men även ingen kö vid flera tillfällen. Undviker man att komma in på kvällen, då många trans-altantiska flighter ankommer brukar det gå smidigt. Sjävfallet hjälper det att flyga i First eller business.

Alltid yellowcab från JFK. Flat rate $45+ toll & tips = $55 och tar mellan 25-45 minuter till Midtown beroende på trafik. Till JFK alltid yellowcab eller Lincoln Town Car via Dial-7 eller liknande. Flat rates även här, tar ofta längre tid då Long Island Highway brukar vara tjock med bilar. Be chauffören köra Queens Boulevard Istället! Tjata. Det är snabbare. Sen finns ju också Helikopter ;)

EWR: de gånger jag ankommit sena kvällar har det tagit 15 minuter med taxi till Down Town. Men det kostar närmare $80 p.g.a. state limit.
Immigration precis som JFK; ibland smidigt ibland en timmes väntan. Annars undviker jag EWR i största möjliga utsträckning då det är en skit flygplats.

Ovan är baserat på ett trettiotal inresor dom senaste 4-5 åren.

Ps: New york som regel är behagligt att stämpla in i jämfört med dom flesta stora städer i USA....
IAH, IAD, MIA, LAX!, ATL, ORD etc...

Last edited:
Tack för alla svar,
Eftersom jag vill åka raka spåret mellan EWR och JFK kan detta vara ett alternativ?

"Economical transfers between Newark and JFK airports with hourly departures between 6am and 10pm"
Ska tydlingen kosta $58 för två personer med ETS Airport Shuttle.

Vad tror ni om denna?

Hoppas du har gott om tid :) Det blir ju lite av en sightseeing med van tvärs över Manhattan. Vilken tid på dygnet? Kan ta två timmar eftersom du ska dels in till Manhattan via Holland eller Lincoln Tunnel, sen crosstown som kan ta lång tid, och sedan ny bro eller tunnel över till Long Island.

SAS-kärrorna dimper ju ner runt 1300 ojmr, så trafiken är inget stort problem.

För bekvämlighetens skull hade jag bokat en bil med Carmel limo service eller någon annan sådan tjänst. Jag hatar shuttles och undviker dem om jag kan.

Ett annat alternativ är väl att hyra en bil och själva köra till JFK, men om ni inte varit i NYC tidigare, så kanske det är lite omständigt.

Toppen