Senaste nytt

Smarta sätt att tjäna Avios hos Qatar.

Renato

Medlem
Hallå gott folk!

Jag är sugen på att flytta all min intjäning av poäng och spend (kreditkort) på olika sätt för att få Avios hos Qatar.

Jag önskar få veta sätt om hur det går att skaffa kreditkort helst europeiska eller från Qatar direkt. Men självklart kopplat till privilege club.

Tack på förhand.
 

Tomas E

Medlem
American Express membership rewards-poäng kan konverteras till QR Avios (och BA Avios och Iberia Avios). Tyvärr blir växlingskursen rejält mycket sämre för svenska MR till Avios från 1 sep 2022.
Jag vet att just du redan känner till det @Renato eftersom du nyligen skrivit i den här tråden: https://www.businessclass.se/forum/...mr-poäng-från-1-september-2022.102483/page-23 men det kan ju finnas andra som läser din fråga och inte känner till detta.

Avios från andra program kan flyttas över till QR, men det är väl bara Avios från BAEC där det f.n. är enkelt att göra så. Tyvärr så finns det väl f.n. inga andra kreditkort än Amex MR-familj som ger Avios till BA och är tillgängliga för personer bosatta i Sverige. Har senast utretts här: Kreditkort som ger British Airways Avios? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Edit: Jag skrev QR och det förblev QR, bokstäverna Q och R efter varandra, inte Qatar Airways. Har forumet äntligen uppdaterats så att man kan skriva QR-kod utan att få texten utbytt?

Edit igen: Nej nu var det som vanligt. Q.R. med punkterna borta byttes ut.
 
Last edited:

Renato

Medlem
American Express membership rewards-poäng kan konverteras till QR Avios (och BA Avios och Iberia Avios). Tyvärr blir växlingskursen rejält mycket sämre för svenska MR till Avios från 1 sep 2022.
Jag vet att just du redan känner till det @Renato eftersom du nyligen skrivit i den här tråden: https://www.businessclass.se/forum/...mr-poäng-från-1-september-2022.102483/page-23 men det kan ju finnas andra som läser din fråga och inte känner till detta.

Avios från andra program kan flyttas över till QR, men det är väl bara Avios från BAEC där det f.n. är enkelt att göra så. Tyvärr så finns det väl f.n. inga andra kreditkort än Amex MR-familj som ger Avios till BA och är tillgängliga för personer bosatta i Sverige. Har senast utretts här: Kreditkort som ger British Airways Avios? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Edit: Jag skrev QR och det förblev QR, bokstäverna Q och R efter varandra, inte Qatar Airways. Har forumet äntligen uppdaterats så att man kan skriva QR-kod utan att få texten utbytt?

Edit igen: Nej nu var det som vanligt. Q.R. med punkterna borta byttes ut.

Tack för din hjälp:)
Tråkigt att det finns inga dirket kredit kort. Då är det bostad och massa pappers arbete för det. Blir nog enklare om man har en rörelse där. Då öppnas många dörrar.
 

igelkotten

Medlem
Tack för din hjälp:)
Tråkigt att det finns inga dirket kredit kort. Då är det bostad och massa pappers arbete för det. Blir nog enklare om man har en rörelse där. Då öppnas många dörrar.

Alla brittiska kreditkort som ger Avios tar ut 2.99% i avgift för transaktionerna i annan valuta än Sterling, så hade nog inte varit så lönt om du ska spendera SEK.
 

pep

Medlem
Lidt OT: Jeg rejser meget PG (Bangkok Airways) og WB (Rwandair). De er nu partnere men udenfor OW. Som jeg forstaar kan jeg ikke faa mine QR/BA elite frynser med over, f.eks. baggage, loungetilgang med disse partnere (medmindre operated af OW-airline?). Nogen som ved? @QR A319 ?
 

QR A319

Medlem
Lidt OT: Jeg rejser meget PG (Bangkok Airways) og WB (Rwandair). De er nu partnere men udenfor OW. Som jeg forstaar kan jeg ikke faa mine QR/BA elite frynser med over, f.eks. baggage, loungetilgang med disse partnere (medmindre operated af OW-airline?). Nogen som ved? @QR A319 ?

Tjena Pep! Med WB har jag ingen aning om men med PG som jag också flyger väldigt ofta har du verkligen ingen nytta av OW status. Ingen interlineing såvida ej samma PNR såklart (Kunde vara en fin perk). PG har dessutom sänkt sin bagagevikt från 23 kg till 20 kg och premierar bara sina egna flyer bonus i mellanstatusen eller högre med mer bagagevikt. Som "vanlig" medlem hade vi 5 kg extra innan så gick bra att ha 28 kg men svunna tider...
Intjäning av Avios hos Bangkok airways är noll i de billigare inrikesklasserna och de räknas ej heller som kvalificerade flighter om man jagar de 35 flighter som krävs under en löpande 12 månadersperiod för att blir Premiermember(Nya mellanklassen) i deras statusprogram.
När PG införde sitt poängsystem (1998-99?)så fick man 1 poäng för varje inrikes sektor och när man fått ihop 10 st så var det en friresa inrikes (punkt). Då var det väldigt bra :) Idag är deras frequent flier program inget att ha och jag brukar bara vara inloggad för att slippa fylla i personuppgifterna igen när jag bokar.
Svävade lite Offtopic men Bangkok Airways är inte något bra sätt att tjäna Avios på.
Qatar Airways har enkom en affärsrelaterad affär med PG för strömningen av turister till Koh Samui skulle jag gissa på.

Väl mött
QR A319
 

Jonas C

Medlem
Lidt OT: Jeg rejser meget PG (Bangkok Airways) og WB (Rwandair). De er nu partnere men udenfor OW. Som jeg forstaar kan jeg ikke faa mine QR/BA elite frynser med over, f.eks. baggage, loungetilgang med disse partnere (medmindre operated af OW-airline?). Nogen som ved? @QR A319 ?
Fick inga perks som Qatar Airways Platinum när jag flög Bangkok Airways i juni.
 
  • Gilla
Reactions: pep

pep

Medlem
Tjena Pep! Med WB har jag ingen aning om men med PG som jag också flyger väldigt ofta har du verkligen ingen nytta av OW status. Ingen interlineing såvida ej samma PNR såklart (Kunde vara en fin perk).
Betyder det at man ikke kan faa bagage viderfoert til slutdestination ved mellemlanding i f.eks. BKK?
Bagage: Ja, de 20 kg er naesten umulige at passere uden exorbitante strafafgifter. Maatte "gemme" den ene af mine 2 haandbagager da jeg sidst rejste fra DAD til BKK, da de ville checke ind den ene. Laeser mange vrede reviews herom. De saelger bagage-kuponer fra deres FFP, men det gaelder kun indenrigs (dvs. Thailand)!?
 
Toppen