johhenrik
Medlem
Well, jag åsyftade ju SAS-loungen.Njae, Menzies med exempelvis PP eller Diners är väl ett alternativ.
Well, jag åsyftade ju SAS-loungen.Njae, Menzies med exempelvis PP eller Diners är väl ett alternativ.
Tycker inte det är något fel på SAS svar - om de skulle ge ut "courtesy gold" vänster och höger så skulle alla utnyttja den möjligheten. Det är inte särskilt svårt att bli statusmedlem hos SAS. I dagsläget är du inte en lojal kund, så "din lojalitet" betyder tämligen rätt lite för dem.Tack alla!
Update: Eurobonus vägrar matcha mig eller ge mig courtesy Gold på prov för att jag ska gå över till dem trots att jag förklarat min situation. De tycker jag ska börja om från noll och flyga utan lounge eller fast track "som alla andra". ?? Schysst. De vill inte ha min lojalitet.
Att köpa Plus biljetter är tyvärr inte ett alternativ då många av mina biljetter bokas via kontoret.
Fråga:
Är det svårare att samla statuspoäng hos Eurobonus än hos Miles&Smiles? Minns förr när jag ibland ville regga flyg till Eurobonus att en hel del flygningar inte gav poäng alls. Detta har aldrig hänt mig med Miles&Smiles, känns som att de är mer generösa. Funderar på att stanna med Miles&Smiles, och flyga för de poäng jag samlar ihop med mitt Amex bara. Haft kortet i 1.5mån och redan knåpat ihop 70.000 poäng liksom. Får väl fortsätta försöka fjäska mig igenom Fast Track på Arlanda. Så länge jag kan käka frukost i loungen är det ok.
Tycker inte det är något fel på SAS svar - om de skulle ge ut "courtesy gold" vänster och höger så skulle alla utnyttja den möjligheten. Det är inte särskilt svårt att bli statusmedlem hos SAS. I dagsläget är du inte en lojal kund, så "din lojalitet" betyder tämligen rätt lite för dem.
Det är många bolag inom Star Alliance som inte matchar status, och matchning inom allianserna är ännu mindre vanligt förekommande.haha. Ok du, hjälpsamt. Tack.
Min "påstådda lojalitet" kanske inte betyder mycket men de kunde se att jag tagit flygbussar till Arlanda t/r 9 gånger i Januari och att jag är Guld hos både Star Alliance och Skyteam. Andra allianser/hotellkedjor/diverse lojalitetsprogram bjuder gärna över en när de ser att man är en bra kund som de kan tjäna på, men här i Sverige gillar vi såklart inte att särbehandla, och det är ju fint.
Fortsätter flyga med Miles&Smiles sålänge.
Rent krasst så är två guldkort i olika allianser inte speciellt mycket att komma med om du vill imponera på ett flygbolag. Status är enkelt att skaffa i många program (inklusive Eurobonus) och det behöver inte betyda att man är en varken trogen eller lönsam kund.Min "påstådda lojalitet" kanske inte betyder mycket men de kunde se att jag tagit flygbussar till Arlanda t/r 9 gånger i Januari och att jag är Guld hos både Star Alliance och Skyteam. Andra allianser/hotellkedjor/diverse lojalitetsprogram bjuder gärna över en när de ser att man är en bra kund som de kan tjäna på, men här i Sverige gillar vi såklart inte att särbehandla, och det är ju fint.
Att erbjuda statusmatchningar åt höger och vänster vattnar givetvis ur värdet av statusen. Däremot tycker jag att man bör kunna göra en individuell bedömning, i synnerhet om man kan visa att man faktiskt har flugit mycket med SAS.Tycker inte det är något fel på SAS svar - om de skulle ge ut "courtesy gold" vänster och höger så skulle alla utnyttja den möjligheten. Det är inte särskilt svårt att bli statusmedlem hos SAS. I dagsläget är du inte en lojal kund, så "din lojalitet" betyder tämligen rätt lite för dem.
Jag är imponerad av att du orkarHar man AMEX så finns det definitivt ett incitament att gå över till EuroBonus, ifall man i dagsläget kör Miles&Smiles.
Var själv i tankarna att byta program från Turkish till SAS, men kom i slutändan fram till att det inte finns någon större vinning för min del, då jag inte har något kreditkort kopplat. Främst då jag får mer miles om jag lägger SAS flygningar på Miles&Smiles där man räknar på distansen, snarare än fasta summor. Flyger mestadels på dyr PLUS och Youth, där man får 150% respektive 100% i intjäning, vilket på längre Europarutter genererar mer poäng. För det ändra så ser jag inte att SAS erbjuder några speciellt lockande förmåner med Diamond, om man jämför med Turkish där jag får två bekräftade uppgraderingar per år som Elite Plus.
Att erbjuda statusmatchningar åt höger och vänster vattnar givetvis ur värdet av statusen. Däremot tycker jag att man bör kunna göra en individuell bedömning, i synnerhet om man kan visa att man faktiskt har flugit mycket med SAS.
Jag repeterar denna, det är nog ditt bästa alternativ.Man kan be loungepersonalen att lägga in ditt Eurobonus ordentligt i bokningen när du lämnar loungen, så bör du ha hyffast hitrate på att få in poängen rätt.
Och följ upp medJag repeterar denna, det är nog ditt bästa alternativ.
1) Lägg in ditt TK *Gold vid bokning / incheckning
2) Använd fasttrack, gå in i lounge
3) När du lämnar loungen, be personalen kontrollera att ditt SK-Eurobonus ligger inlagt - de säger, oj det gör det inte, och ändrar.
Det kan hända att något flyg fortfarande krediteras till TK ifall loungepersonalen gör fel, men för det mesta bör det fungera.