Senaste nytt

Slutet på utfärdande av provisoriska pass på Arlanda

ekf

Medlem

AABack2ARN

Medlem
Har polisen publicerat någon officiell information? Kan inte hitta något på polisen.se

Enligt SVT Text
Produktionen av provisoriska pass flyttas från Arlanda till polisstationerna i Farsta, Norrmalm och Sollentuna. Tanken är att göra det mer tillgängligt för den som ansöker om provisoriskt pass, då de polisstationerna ligger närmare fler medborgare.

Och visst ligger det i en sanning att om man ersätter en (1) station på Arlanda med 3 stationer runt omkring i Stockholm når man fler invånare. Men var är behovet av provisoriskt pass störst? Troligtvis på det ställe där man verkligen behöver visa passet, dvs Arlanda. Och kommer man inresande till Arlanda och då inser att passet inte längre gäller eller ligger kvar hemma i byrålådan är det väl betydligt krångligare att ta sig till Sollentuna än att gå till Tullvägen på Arlanda???

Och nu när det dessutom går ganska snabbt att få ett pass är det ju mindre relevant att söka ett provisoriskt om inte skiten verkligen träffar fläkten (och det gör den nog ute på Arlanda)!

Varje dag denna vecka finns otaliga tider på varje passexpedition i Stockholms län.
 

ekf

Medlem

fcx

Medlem
Optimisten i mig tänker att detta blir bra, för då har passpolisen på arlanda mer tid att bemanna de kroniskt underbemannade luckorna vid gränskontrollen, istället för att fippla med folks olika passansökningar

Realisten i mig inser att det givetvis inte blir någon förbättring på den fronten.

Sen kan detta väl tänkas vara ett steg i att minska polisnärvaron på Arlanda generellt.
 

mrestes

Medlem
Men var är behovet av provisoriskt pass störst? Troligtvis på det ställe där man verkligen behöver visa passet, dvs Arlanda.
Ja, särskilt på Arlanda där en gång personalen som skulle kontrollera passen i kön till USA incheckning väck upp min frus pass så hårt att en av sidorna sprack lite. Då sa han, "ja, dessa svenska pass är lite omtåliga, men nu kan du inte resa på denna eftersom det finns en spricka och USA godkänner inte provisoriska pass så du får inte komma på planet".
Frun skaffade ett provisoriskt pass ändå, jag tjatade tills vi fick checka in och gå om bord med förståelse att vi skulle "vara tvungna att vända om och resa direkt tillbaka till Sverige". Väl i USA ville passkontrollen inte ens titta på det provisoriska. Det var inget som helst problem med en liten spricka i det vanliga passet.
 

AABack2ARN

Medlem
Sen kan detta väl tänkas vara ett steg i att minska polisnärvaron på Arlanda generellt.
Senast förra veckan såg jag en hel del tungt beväpnad polis som rörde sig på Arlanda. Både landside och airside. Så den generella polisnärvaron har nog inte minskat. Men det är troligen inte samma poliser som sköter passkontroll och patrullerar terminalerna
 
Toppen