Senaste nytt

Slut på garanterad seatblock i Lufthansa shorthaul business?

DrGold

Medlem
Numera står det "Empty middle seat (where available)" när man försöker boka Lufthansa business shorthaul, se skärmdump. Verkar gälla alla varianter av businessbiljetter. Detta är en ny formulering, iaf såvitt jag minns från tidigare bokningar, och skulle vara en ny policy om det visar sig stämma. Hittills har ju mittsätet alltid lämnats tomt.

Läser man den generella informationen om businessprodukten står det däremot fortfarande "the middle seat is always kept empty".

Vadan dessa dubbla budskap? Nån som vet mer?

Screenshot_20230305_204743_Chrome.jpg


Screenshot_20230305_204300_Chrome.jpg
 
Last edited:

mha321

Medlem
Misstänker att det syftar på plan där det inte finns något middle seat. Normalt får man ju sätet bredvid sig tomt där men det är fortsatt inte middle seat.

Spontan gissning är att det worst case försvinner på crj rutter eller så men jag tror inte det heller. Men jag tror definitivt inte det försvinner på mainline.
 

DrGold

Medlem
Misstänker att det syftar på plan där det inte finns något middle seat. Normalt får man ju sätet bredvid sig tomt där men det är fortsatt inte middle seat.

Spontan gissning är att det worst case försvinner på crj rutter eller så men jag tror inte det heller. Men jag tror definitivt inte det försvinner på mainline.

Det är ju en tanke. Kan väl iofs tycka att formuleringen "Empty middle seat" borde vara mer tillämplig på 3+3 config än 2+2, men men. Den som lever får se.
 

FredFunk

Medlem
Hello, jag har en shorthaul buisness bokad i April, GOT-MUN-NCE och retur, där är det blockat på alla legs. På NCE-MUN är det en Canadair Regional Jet 900 så där är det väl inget mittsäte i och för sig.
 

DrGold

Medlem
Har tänkt ett varv till på detta Kan ju hända att de med formuleringen "Empty middle seat (where available)" menar typ "på flygplan med mittensäte lämnas detta tomt". Vad som gäller andra flygplanstyper blir då lite oklart, men underförstått att man inte kan räkna med tomt grannsäte där. I annat fall borde man väl skrivit nåt i stil med "Neighbouring seat always empty".

Spännande med formuleringar och hur olika dessa kan tolkas!
 

Fredrik

Medlem
Det är såvitt jag minns risk för att få stolsgranne om man flyger C hos Air France KLM och det är deras regionalbolag som utför flygningen. Det är alltså inget unikt för Lufthansa.
 

Jannes

Medlem
Kanske bara brus, men i slutet av förra året flög jag FRA-LCY med Lufthansa CL på en E190 och då var Business blockat med ett fast bord vid varannat säte. Så jag hade fönsterplats och bord vid gången, framför och bakom mig hade de gångplats med bord vid fönstret. Vore nog en stor ändring ifall LH/CL tar bort detta, speciellt på de redan små och trånga E190/CRJ900.
 
Toppen