Senaste nytt

Slog till på Qatar Airways 2-4-1 till Ho Chi Minh City, tips beach resort lyx (barnvänlig)?

Jones

Medlem
Tack @Voyageur och @Kricka för tips!
Vi tänker oss Ho Chi Minh City några dagar och sedan drygt en vecka strandliv. Vi kan mycket väl flyga inrikes en sträcka men det får inte bli för mycket transport. Fyraåringen klarar säkert att resa runt mer än man tror men fyraåringens föräldrar är lite för bekväma nuförtiden ;). Jag har kollat på Mui Ne Anantara Resort och lite andra hotell i Pham Thiet. Såg ut som man kunde ta sjöflygplan från SGN (tror jag) till Pham Tiet, men vet inte hur säkert det är och om det är löjligt dyrt. någon som vet? Ska genast kolla Phu Quoc också, tack för tipset. Vi kan mycket väl kombinera hotell/orter men det måste vara nära mellan. Lyx några nätter och lite enklare några nätter funkar utmärkt. Hanoi skulle jag jättegärna se men är mer inriktad på beach denna resan.
 

Nickair

Medlem
Hej! Är de nån som kan svara på hur många miles jag behöver med Qatar för att uppgradera business class till first class mellan Arn-Bkk?
 

Dr. Miles

Expert
Hej! Är de nån som kan svara på hur många miles jag behöver med Qatar för att uppgradera business class till first class mellan Arn-Bkk?
Vilket programs poäng/miles tänker du att använda?
För din information, det finns ingen First class på Stockholm-Doha. Däremot kan det finnas First class på Doha-Bangkok om det flygs av Airbus A380.
 

Palazzi

Medlem
Går tåg till Phan tiet, o kvaliteten är inte så tokig på dessa. 3.5h o AC......ser säkert en del intressant när man passerar också:
image.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Går tåg till Phan tiet, o kvaliteten är inte så tokig på dessa. 3.5h o AC......ser säkert en del intressant när man passerar också:
Om man är mån om trafiksäkerhet, skulle jag rekommendera tåg (om möjlighet finns) före taxi/buss i Vietnam.
Vi reste genom Vietnam från Hanoi till Ho Chi Minh City för många år sedan och vi åkte buss mellan Hue och Hoi an.
Problemet var att chaufförer var för våghalsig så han körde om andra bilar vid kurvor där man inte kunde se om mötande trafik kommer eller ej. :eek:
 

Agö

Medlem
Om man är mån om trafiksäkerhet, skulle jag rekommendera tåg (om möjlighet finns) före taxi/buss i Vietnam.
Vi reste genom Vietnam från Hanoi till Ho Chi Minh City för många år sedan och vi åkte buss mellan Hue och Hoi an.
Problemet var att chaufförer var för våghalsig så han körde om andra bilar vid kurvor där man inte kunde se om mötande trafik kommer eller ej. :eek:
Hahaha. Aldrig upplevt något liknande. Trafiken i Hanoi var det överlägset värsta jag sett (och förstår då att det finns värre).

Vi frågade om det var normalt att konsekvent köra mot mötande trafik. Chauffören och vår privata guide förstod inte ens frågan. Kor på vägen, gasa på. Motorcyklar som lämnar fabrik, in i dimman. På vår tur med bil till Halong Bay (fyra + fyra timmar i bil) såg vi dock bara tre olyckor.


 
...har varit pa Phu Quoc (en timmes flyg fran SGN) for ett antal ar sedan. Kanske inte det paradis manga forvantar sig men stora hotellkomplex byggdes for fullt och med hjalp av photoshop kanske aven stranderna kan se fina ut!
Phu Quoc skall vara ett paradis (det enda jag missat i Vietnam). Dock är det en bit från SGN med båt eller flyg.

Var i Vietnam och reste runt hösten 2013, bland annat i Ho Chi Minh och Phu Quoc. Det sistnämnda levde upp till förväntningarna som paradisö, även om vi nöjde oss med att vara i närheten av hotellet oväntat mycket av vistelsen. Ön har en stor och i princip helt nybyggd flygplats också. Inrikesflyg med Vietnam Airlines i en all-economy ATR tog en knapp timme i flygtid från Ho Chi Minh, så det var inga problem.

Bodde på Chen Sea Resort som är ett lagom stort mellanklasshotell på lagom avstånd från flygplatsen. Vet dock inte hur lämpligt det är för barnfamiljen.
chen sea1.jpg
chen sea beach.jpg

Ska du mellanlanda i Ho Chi Minh rekommenderar jag annars Hotell Nikko Saigon som var mycket fräscht och trevligt, och dessutom hade en frukostbuffé som kunde mäta sig med Conrad Bali.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

charmkurs

Medlem
Vietnam är lurigt i november - december med cyklonsäsong längs ostkusten. Con Dao är supervackert har ett Six Senses-hotell men där är det regnperiod till årsslutet.
Jag skulle nog satsa på Phu Quoc som ligger lite mer skyddat. I princip hela västkusten är en lång, långgrund strand. Det hotell jag fallit för där är inte femstjärnigt men har karaktär så det räcker och blir över: La Veranda Resort (Accor/MGallery). Personalen är fantastisk, klart femstjärnig. Många barnfamiljer var där när jag var på ön. La Veranda Resort (Phu Quoc, Vietnam) - Luxury beach resort and boutique hotel. Beach hotel with facilities for spa, weddings, honeymoons, meetings
 
OT svar.
Jag håller med. Det finns så många lokala förkortningar.
T ex
Buenos Aires som Bs.As
Kuala Lumpur som KL
Johor Bahru som JB
Johannesburg som Joburg
Jag gillar ironin att börja ett inlägg som kritiserar förkortningar med en förkortning ;). Ungefär som att @agehall alltid slår ner på förkortningar men antagligen är den som använder IMHO absolut mest på forumet.
 
Toppen