Senaste nytt

Skyways i konkurs

Palazzi

Medlem
Varför är det så farligt om Kristianstad går under? Ni har hur många flygplatser som helst att välja på inom några mils radie. Tänk på oss norrlänningar istället! ;)

Jag bor i Italien och är uppvuxen i Västerås, så mig gör det väl detsamma egentligen...:p Men alltid tråkigt när en flygplats går omkull.
 

011430121

Medlem
En liten undran, finns det sådan överkapacitet av maskiner hos de övriga bolagen, så att man på några dagas varsel kan sätta maskiner på JZ gamla destinationer.
Om jag har fattat rätt så hade JZ och CF ca 20 maskiner.
DY kommer dom att börja /ta över några av JZ destinationer, var det inte tal om Halmstad ett tag, eller är deras 737-800 för stora.
Helt enig att det är tråkigt att SAS inte har några CRJ i Sverige.
Läste att Cimber skulle börja flyga åt SAS igen med fyra CRJ 200 och skull ev. få in några ATR i flottan, det måste väl vara ekonomiskt säkert att ha SAS som kund, det är väl ”bara” att kalkylerar rätt från början.
 

guapeton

Medlem
Skyways distribuerade biljetter och höll i försäljning, men själv flygplanen ägdes av ett annat bolag och skyways köpte in dem. Nu står flygen utan distributör så det bör finnas en viss kapacitet för andra att använda flygen.
 

MarcusC

Medlem
Anställd på LX i Schweiz.

Men samtidigt sa källan att det inte finns ngt startdatum för linjen utan att det är ett önskemål som ligger men just nu med tanke på ekonomiskt läge för europa och flygbolag oklart om den startas.

Jag trorLX skulle kunna använda Avro utan problem på GOT.

SN Brussels kan säkert växa pga denna konkurs också, Skyways&Citys passagerare är väl främs affärsresenärer så resenärerna tar knappast tåget eller ryanair istället...

Mycket som händer i branschen helt klart..och lär fortsätta komma nyheter...!?
 

MarcusC

Medlem
Anställd på LX i Schweiz.

Men samtidigt sa källan att det inte finns ngt startdatum för linjen utan att det är ett önskemål som ligger men just nu med tanke på ekonomiskt läge för europa och flygbolag oklart om den startas.

Jag tror LX skulle kunna använda Avro utan problem på GOT. Men det är nog inget som kommer i det närmaste?

SN Brussels kan säkert växa pga denna konkurs också, Skyways&Citys passagerare är väl främs affärsresenärer så resenärerna tar knappast tåget eller ryanair istället...

Mycket som händer i branschen helt klart..och lär fortsätta komma nyheter...!?
 

MarcusC

Medlem
Kommer definitivt sakna Citys gamla färger...som ju ändå vart på väg ut ett tag...

4 plan parkerade på GOT i förmiddags.
 
Skyways distribuerade biljetter och höll i försäljning, men själv flygplanen ägdes av ett annat bolag och skyways köpte in dem. Nu står flygen utan distributör så det bör finnas en viss kapacitet för andra att använda flygen.
Måste bara rätta till felaktigheten i detta. Det som sägs stämde tills i december 2010 när Skyways ägdes av skalenliga och trafiken flögs av Avia express som ägde av Lars-Åke Bertilsson. Sedan köpte Manswell Enterprise både Avia Express och Skyways Express och enade allt i Skyways Express namn.
 
En liten undran, finns det sådan överkapacitet av maskiner hos de övriga bolagen, så att man på några dagas varsel kan sätta maskiner på JZ gamla destinationer.
Om jag har fattat rätt så hade JZ och CF ca 20 maskiner.
DY kommer dom att börja /ta över några av JZ destinationer, var det inte tal om Halmstad ett tag, eller är deras 737-800 för stora.
Helt enig att det är tråkigt att SAS inte har några CRJ i Sverige.
Läste att Cimber skulle börja flyga åt SAS igen med fyra CRJ 200 och skull ev. få in några ATR i flottan, det måste väl vara ekonomiskt säkert att ha SAS som kund, det är väl ”bara” att kalkylerar rätt från början.

Nu är det väl så att Cimber gick i konkurs den 3e maj
 

guapeton

Medlem
Cimber har konkat men konkursförvaltaren har tillsammans med de tre originalägarna startat Cimber A/S som fram till 2014 ska flyga med CR2 on behalf of SAS på de linjer som de har flugit tidigare. SAS flight deck crew och kabin från Cimber A/S
 
Toppen