Senaste nytt

Skytrax World Airline Awards 2012

Dr. Miles

Expert
Nu vet jag inte om du skämtar eller inte, men BC.se har de facto inte tillräckligt med underlag för att ranka samma kategorier som t.ex Skytrax. Problemet som jag ser det, är att inte tillräckligt många resenärer som testar olika produkter, flygbolag, flygplatser osv, men man kan ju fortsätta att testa resebyråer och dylikt.

Just precis.
Alla är inte som Jacob eller Senator som har testat olika flygbolags First/Business class.
Dessutom när man samlar poäng till viss allians, flyger man inte ofta med andra alliansers flygbolag. Vilket leder till bypass av åsikt/preference.

och för att vara rättvis jämförelse måste man jämföra produkt/service som man upplevt samma år.
Det är inte rättvist att jämföra SAS Businesss class intercont som man flög i 2005 och Cathay Pacifics Business class intercont som man flög i 2012.
Hur många sådana resenärer finns det? Inte så många.
 

JensE

Medlem
Det är bara kolla på trådarna som det blir lite "tangentbordfight" mellan SAS och BA för att inse att det skulle aldrig fungera :D
 
Skytrax är dessutom föremål för undersökningar utav myndigheter gällande sitt oberoende...
BA fick pris för bästa business lounge. Hahahaha. Måste ha betalat bra för det. Virgin clubhouse är oerhört mycket bätrre än BA galleries club.


Nej, Skytrax är kort och gott ett skämt.

Att det var under myndigheters granskning visste jag inte. Men vad ska de göra?, Skytrax får ju som företag säga va de vill om bolagen.

Personligen skulle jag inte banga på att jobba där då de anställda får väääldigt fina förmåner :). Och hur betygsätter man en upplevelse egentligen?, det är ju väldigt individuelt.
För qatar airways skulle det ju vara en katastrof om de blev av med en stjärna. Då deras slogan är "worlds 5-star airline", lite missvisande då flera har 5stjärnor. Så Qatar betalar nog och sertill så SkyTrax är nöjda... Skulle gissa SkyTrax personerna aldrig satt en fot i Main terminal DOH
 

Dr. Miles

Expert
Du menar att vi i SAS-lägret vann!? Wow! ;)

Nej, vi har konstaterat att ingen kan slå Air Koryo(JS)...
Deras lounge i Pyongyang(FNJ) slår BA:s Galleries First alla dagar i veckan... på sitt sätt.:rolleyes:

"Worlds 1-star airline" - Air Koryo
125px-Flag_of_North_Korea.svg.png


Ja, det finns bara en stjärna på Nordkoreas flagga.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Det är väl bara för businessclass.se att införa en konkurrerande ranking. Man behöver inte göra mycket mer än skriva en press release.

Nu vet jag inte om du skämtar eller inte, men BC.se har de facto inte tillräckligt med underlag för att ranka samma kategorier som t.ex Skytrax. Problemet som jag ser det, är att inte tillräckligt många resenärer som testar olika produkter, flygbolag, flygplatser osv, men man kan ju fortsätta att testa resebyråer och dylikt.
Idén har faktiskt kommit upp tidigare. Jag ställer mig dock ganska tveksam till det, mestadels då många i praktiken redan valt en favoritallians och ett fåtal flygbolag de gillar och ofta har förutfattade meningar om övriga flygbolag, ibland utan egentlig substans. Det går inte att bygga en seriös ranking på att folk ryktesvägen hört att ett flygbolag skulle vara bra/dåligt eller att någon för en massa år sedan hade en dålig upplevelse med ett flygbolag och därmed har flygbolaget blivit dåligt för all framtid.

Men visst skulle det gå att göra, men det skulle kräva att alla de som ingår i bedömningen vidgar sina vyer och är beredda att ge en 100% saklig och objektiv bedömning av varje upplevelse.

Jag skulle själv tycka det var ett kul projekt, mest för att jag är alliansneutral, gillar att testa nya produkter och gärna utmanar förutfattade meningar. 69 flygbolag testade så här långt och av de fyra som blivit favoriter är faktiskt alla tre allianser representerade.

Sen kvarstår förstås frågan, visst kan man räkna antal val av huvudrätt ombord, genomsnittlig ålder på vinerna i loungen, antal minuter i kö till incheckningen, antal knappar på stolen, antal cm i benutrymme eller ålder på flygplansflottan. Men hur rankar man egentligen en sak som service?
 

Concorde

Founding Member
Idén har faktiskt kommit upp tidigare. Jag ställer mig dock ganska tveksam till det, mestadels då många i praktiken redan valt en favoritallians och ett fåtal flygbolag de gillar och ofta har förutfattade meningar om övriga flygbolag, ibland utan egentlig substans. Det går inte att bygga en seriös ranking på att folk ryktesvägen hört att ett flygbolag skulle vara bra/dåligt eller att någon för en massa år sedan hade en dålig upplevelse med ett flygbolag och därmed har flygbolaget blivit dåligt för all framtid.

Men visst skulle det gå att göra, men det skulle kräva att alla de som ingår i bedömningen vidgar sina vyer och är beredda att ge en 100% saklig och objektiv bedömning av varje upplevelse.

Jag skulle själv tycka det var ett kul projekt, mest för att jag är alliansneutral, gillar att testa nya produkter och gärna utmanar förutfattade meningar. 69 flygbolag testade så här långt och av de fyra som blivit favoriter är faktiskt alla tre allianser representerade.

Sen kvarstår förstås frågan, visst kan man räkna antal val av huvudrätt ombord, genomsnittlig ålder på vinerna i loungen, antal minuter i kö till incheckningen, antal knappar på stolen, antal cm i benutrymme eller ålder på flygplansflottan. Men hur rankar man egentligen en sak som service?

Lite väl svepande kanske att påstå att andra ofta har förutfattade meningar om alla andra bolag än sina favoriter. Det är inte sant och får det låta som om man inte kan skapa sig en realistisk bedömning då objektiviteten är borta. Nej, alla har inte testat 69 flygbolag, men dom är inte sämre testare för det.

Att ranka service är enkelt: konsekvens. De bolag som de senaste decennierna i princip alltid hamnat i topp vad gäller service är SQ, CX, ANA och Swiss på senare tid. Varför? För att deras service är konsekvent.

BA kommer aldrig hamna i topp. Ibland är det kanon, ibland kalkon och ofta acceptabelt.
Samma gäller för SAS, LH m.m.
 
Idén har faktiskt kommit upp tidigare. Jag ställer mig dock ganska tveksam till det, mestadels då många i praktiken redan valt en favoritallians och ett fåtal flygbolag de gillar och ofta har förutfattade meningar om övriga flygbolag, ibland utan egentlig substans. Det går inte att bygga en seriös ranking på att folk ryktesvägen hört att ett flygbolag skulle vara bra/dåligt eller att någon för en massa år sedan hade en dålig upplevelse med ett flygbolag och därmed har flygbolaget blivit dåligt för all framtid.
Jag tror jag kan ställa upp som volontär att testa igenom alla bolags service i F om någon fixar biljetter:cool:(Att inte veta vad det kostade är väl en del av att man håller sig neutral). Är inte ju adept av något bolag och är helt oberoende ;), dessutom är jag inte redaktionsmedlem.
 
Toppen