Senaste nytt

Skyddvästar och div.

Min egen erfarenhet av skyddsväst i säkerhetskontroller är att du kommer att plockas in i ett bås/rum på sidan om där du kommer att bli ombedd att ta av dig den och bli visiterad manuellt. Det kommer att följas av diverse frågor om syftet etc och sen är det klart såvida det aktuella landet har regler som CharlieK skriver
Jag har använt mig av det en gång i mitt liv, men då reste jag ej med den utan fick den på plats. Jag vet inte riktigt hur det är på flygplatsen, men jag vet att det är förbjudet att ta in en skottsäker väst i vissa länder (t.ex Australien), så om du får för dig att göra något liknande kolla upp landet noga.

Sen så tycker jag personligen att det känns ganska onödigt med en skottsäker väst, skyddar ju visserligen mot skott/knivhugg men skyddar ju inte mot rån/kidnappningar som jag anser vara en större risk om du åker till tvivelaktiga platser. Om du planerar på att åka till något krigsdrabbat område så är det ju dock en annan fråga och en skyddsväst kan vara nödvändig, dock brukar ju dom flesta företag som reser till dessa ställen ha samarbetspartners som håller koll vad som behövs i säkerhetsväg.

Hvis man skal bruge/anskaffe sig en "skudsikker*"-vest skal man nok overveje hvilken trussel man er udsat for. Personligt ville jeg aldrig overveje en vest hvis ikke truslen var mod mig som person.

Hvis man beslutter sig for at anskaffe en vest skal man kigge på hvilken type af beskyttelse den skal yde. Skal det være mod håndvåben? Kraftigere våben? Knive/stik? Eksplosioner?

Ofte yder de veste der er lavet til at blive båret skjult kun beskyttelse i klasse NIJ II eller IIA. Dvs. beskyttelse mod en pistol i ikke for kraftig kaliber.

Hvis du vil beskyttes mod våben af kraftigere kaliber skal du supplere med keramiske indlæg.

Nu nævner du specifikt hændelserne i Paris, hvis du vil have en rimelig beskyttelse mod de våben som terroristerne anvendte skal du have beskyttelse i klasse NIJ III og gerne IV. I praksis er dette en "taktisk" vest med krave og keramiske indlæg foran og bagpå. Vægten er nok ca. 10kg og den er med garanti ikke rar at have på...

Nu kommer du ikke med nogle konkrete lokationer, men hvis det er en "generel" terrortrussel er det IMO tåbeligt at rende rundt med en vest. Hvis du derimod skal til mere spændende steder ville jeg nok kigge på en vest der kan bæres skjult, at åbenlyst bære skudsikker vest sender visse signaler.

De få personer jeg kender til der færdes "spændende og eksotiske steder" bærer så vidt jeg ved ikke skudsikker vest, men har ofte eskorte af et sikkerhedsfirma, hvorvidt de er bevæbnede ved jeg ikke.

*Skudsikker er et mindre godt udtryk. På engelsk anvendes ofte "Bullet Resistant" frem for "Bullet Proof"

Efter senaste Paris terrorist attacker då börjar man undra var är världen på vägen?
Risken att råka ut för ett terrorattentat är fortfarande mikroskopiskt liten, oavsett mängden "fearmongering" som mainstream media sprider. Känns med andra ord väldigt paranoidt att bära runt på en skyddsväst, såvida man inte reser till Pakistan eller Somalia på regelbunden basis. Risken att bli ihjälkörd av en bil är nog betydligt större.

Risken att råka ut för ett terrorattentat är fortfarande mikroskopiskt liten, oavsett mängden "fearmongering" som mainstream media sprider. Känns med andra ord väldigt paranoidt att bära runt på en skyddsväst, såvida man inte reser till Pakistan eller Somalia på regelbunden basis. Risken att bli påkörd av en bil är nog betydligt större.
+1
Og en skudsikker vest yder ekstremt dårlig beskyttelse mod et terrorangreb... Et par gode løbesko er nok at foretrække :)

+1
Og en skudsikker vest yder ekstremt dårlig beskyttelse mod et terrorangreb... Et par gode løbesko er nok at foretrække :)
Eller så går man på den amerikanska varianten och ser till att man själv har kraftigare vapen så att man kan skjuta tillbaka (eller kanske skjuta först!) ;)

Läste lite på Flyer Talk,men det finns inga klara svar.
Nån av er som använder västar typ bulletproof/kniv väst som civil person när man reser.
Efter senaste Paris terrorist attacker då börjar man undra var är världen på vägen?
Hur polis,tull,security personal på flygplatser ställer sig till om ma bär skyddväst?
Blir det nån problem vid kontroll?
Jag ser ingen större skillnad på polisens,vaktare eller våra liv som står på spel!
Det är fri att handla västar i många butiker och EU regler säger ingenting om att det är förbjudet.
Kan nån som kanske hörd/vet nåt om detta skulle vilja uttala sig?

Mitt tips är att om du känner dig otrygg så bör du nog stanna hemma :)
En väst hjälper nada mot en sprayande terrorist med en AK-47. Är det proffs så skjuter de mot områden där de vet att västen ej skyddar.
Copkillers så kvittar det.
Nä! Undvik istället att åka till otrygga länder/områden stadsdelar så skall du se att allt kommer att ordna sig.
Skulle du ha skyddsväst på dig genom Security på Kastrup så kommer de att garanterat stoppa dig för att ta dig åt sidan.
Även om du har den i väskan så blir det utfrågning. Har hänt mig båda gångerna när jag skulle till Afghanistan då det var/är västtvång där som civilist vid vissa arbetsuppgifter.

Toppen