Senaste nytt

Skillnaden mellan 2:a klass och 1:a klass på SJs regionaltåg?

SJ första klass på X3000 mellan Arlanda och Gävle, vilket skämt. Först släpa bagaget en våning upp för en trappa ( Vem kom på att ha 1 kl där?) Upptäcker sedan vanliga trånga 2 kl säten utan servering eller kaffe. Gråter inte, skrattar. Bara i Sverige
 
SJ första klass på X3000 mellan Arlanda och Gävle, vilket skämt. Först släpa bagaget en våning upp för en trappa ( Vem kom på att ha 1 kl där?) Upptäcker sedan vanliga trånga 2 kl säten utan servering eller kaffe. Gråter inte, skrattar. Bara i Sverige

Citerar mig själv med med ett leende. De andra i 1 kl avdelningen har med eget smör, ost, rågbröd och juice. Visste inte att man skulle ha med egen picknick på SJ första klass
 
Citerar mig själv med med ett leende. De andra i 1 kl avdelningen har med eget smör, ost, rågbröd och juice. Visste inte att man skulle ha med egen picknick på SJ första klass

Någon jurist som kan uttala sig? Måste väl ändå vara falsk marknadsföring av SJ om det inte är någon skillnad mellan 1 kl och 2 kl förutom priset?
 
SJ första klass på X3000 mellan Arlanda och Gävle, vilket skämt. Först släpa bagaget en våning upp för en trappa ( Vem kom på att ha 1 kl där?) Upptäcker sedan vanliga trånga 2 kl säten utan servering eller kaffe. Gråter inte, skrattar. Bara i Sverige

SJ3000 har ingen övervåning. Du måste mena SJ Intercity (från 10 dec körs sträckan som Intercity istället för som tidigare SJ Regional) som körs med X40 (dubbeldäckaren). Det är snabbtågen X2000 och SJ3000 samt vissa sträckor med loktåg som har bistro med servering. Dubbeldäckarna har det inte.
 
Någon jurist som kan uttala sig? Måste väl ändå vara falsk marknadsföring av SJ om det inte är någon skillnad mellan 1 kl och 2 kl förutom priset?

På den sträckan och med det tåg du hänvisar till betalar du endast för (och förhoppningsvis) mindre trängsel och mer lugn och ro. Ingenting annat.
 
SJ3000 har ingen övervåning. Du måste mena SJ Intercity (från 10 dec körs sträckan som Intercity istället för som tidigare SJ Regional) som körs med X40 (dubbeldäckaren). Det är snabbtågen X2000 och SJ3000 samt vissa sträckor med loktåg som har bistro med servering. Dubbeldäckarna har det inte.

OK. Visste inte detta. Det var en dubbeldäckare. Hade 1 kl biljett men fanns ingen skillnad i komfort eller utbud mot 2 kl förutom att jag fick betala ett högre pris. Känner mig faktiskt lurad.
 
OK. Visste inte detta. Det var en dubbeldäckare. Hade 1 kl biljett men fanns ingen skillnad i komfort eller utbud mot 2 kl förutom att jag fick betala ett högre pris. Känner mig faktiskt lurad.

Ja det är rena lurendrejeriet att lura på folk 1 kl biljetter på regionaltåget, som är dubbeldäckare. Man får definitivt inget mervärde. Tacka vet jag X2000, där ingår åtminstonen en hyfsad frukost före kl nio. Eftersom du nämnde X3000 tycker jag även detta tåg ger väldigt lite mervärde för 1 kl.

Fast ibland ör det så kostigt med SJ prissättning att det kan vara billigare att köpa 1 kl biljett än 2:a kl beroende på beläggning. Men som sagt det ger inget mervärde.
 
Last edited:
Den enda egentliga fördelen med 1klass regional på x40 är en lugnare miljö och att man slipper trängas med platsbiljettlösa i 2 klass. Går på vissa ställen också att hämta frukost på pressbyrån.
 
Ja det är rena lurendrejeriet att lura på folk 1 kl biljetter på regionaltåget, som är dubbeldäckare. Man får definitivt inget mervärde. Tacka vet jag X2000, där ingår åtminstonen en hyfsad frukost före kl nio. Eftersom du nämnde X3000 tycker jag även detta tåg ger väldigt lite mervärde för 1 kl.

Fast ibland ör det så kostigt med SJ prissättning att det kan vara billigare att köpa 1 kl biljett än 2:a kl beroende på beläggning. Men som sagt det ger inget mervärde.
Sitter just nu på en dubbeldäckare och är extremt glad att jag sitter i 1 kl. Ledigt säte bredvid och inga som står i mittgången och trängs. Värt varenda krona!
 
Toppen