joakgarp
Medlem
Har vi någon här som har flugit både SAS och Finnairs business class till Asien senaste 1-2 åren som kan berätta lite vad jag kan få hos SAS som är bättre än hos Finnair? Tänker i de nyare planen från båda bolagen.Vad får jag med SAS om jag byter och blir det till det bättre? Förutom kreditkort hos SAS med möjlighet till att höja min medlemsnivå.
Våra resmål är princip, Japan, Kina med Hong Kong, Singapore, Indonesien, Thailand, Sydkorea och Australien. Sedan Europa men där blir det en del SAS kombinerat med Norwegian/bäst pris hos annat flygbolag.
I april fick jag möjlighet att uppgradera våra biljetter till Business class för första gången. Var så taggad och förväntansfull. Men jag blev faktiskt besviken på Finnairs business-produkt, så pass att jag är nyfiken på SAS istället. Tycker servicen hos Finnair var dålig med när jag pratade med deras kundtjänst över telefon, upplevde som väldigt okunnig. Har mailat in men blev inte nöjdare med det template svar som jag fick.
Som de flesta känner till, flyger man privat och kanske 3-5 gånger per år så tar det sin tid att få ihop mängden poäng till uppgradering till Business. SAS har fördel att ha bra kreditkort så bestämmer jag mig för att byta till SAS så blir det garanterat Amex + MC. En nackdel med Finnair är att jag bara får poäng från Amex Platinum. Men det saknas ett MC här i Sverige.
Anledningen till att jag blev besviken med Finnairs business class (HEL-HKG) kan jag förklara lite kort:
-Oskön stol
-Väldigt oskön säng när jag fällde ner den till en flatbed. I mitten av stolen var det en hård yta som stack rakt in i ryggen och störde min sömn. Sov inte alls så gott som jag trodde och det blev kanske bara 1-2 h sömn av 10 h. Var inte direkt utvilad när vi kom fram
-Trångt för mina fötter eftersom utrymmet blir mindre och mindre för fötterna. Problem för mig som är 199 cm lång.
-Servicen till Hong Kong, Singapore är mest nu för tiden lokal och extern så besättningen är inte finländsk. Det är lite av en annan servicenivå märkte jag på vårt flyg till Hong kong, till det sämre.
Blev inte tillfrågad om jag ville ha något att dricka när jag steg på. Däremot blev min sambo det så kanske var en miss bara från besättningen.
-Bra flyg till Helsingfors med Norra. Bra besättning.
-Kunde ha varit bättre bild- och ljudkvalitén från mediasystemet. Men bra utbud.
Kan leva med dålig service, kass mat men jag kan inte leva med att det är trångt för mina fötter och att flatbeden är obekväm.
Men vad som är bra med Finnair och deras business:
+Snygg inredning och jag gillar Airbus a350 XWB väldigt mycket
+Mycket och nya filmer
+Bra mat, vin och fint servitris (Iittala)
+Helsingfors-Vanda är en snabb flygplats men under utbyggnad. Det går snabbt att gå igenom flygplatsen vilket är ett stort plus.
+Flyger överallt i Asien i princip
Här är en bild på hur det ser ut med trånga utrymmet för fötterna hos Finnair:
http://patstravelreviews.com/wp-content/uploads/2016/12/IMG_8478.jpg
Och fina inredningen
https://cdn.businesstraveller.com/w...lass-cabin-general-view-cruise_72-916x516.jpg
SAS inredning hos business ser fin den med med samma seat config 1+2+1.
Finnair får 2021 sin Premium Economy medans SAS har redan detta. Stort plus till SAS.
Våra resmål är princip, Japan, Kina med Hong Kong, Singapore, Indonesien, Thailand, Sydkorea och Australien. Sedan Europa men där blir det en del SAS kombinerat med Norwegian/bäst pris hos annat flygbolag.
I april fick jag möjlighet att uppgradera våra biljetter till Business class för första gången. Var så taggad och förväntansfull. Men jag blev faktiskt besviken på Finnairs business-produkt, så pass att jag är nyfiken på SAS istället. Tycker servicen hos Finnair var dålig med när jag pratade med deras kundtjänst över telefon, upplevde som väldigt okunnig. Har mailat in men blev inte nöjdare med det template svar som jag fick.
Som de flesta känner till, flyger man privat och kanske 3-5 gånger per år så tar det sin tid att få ihop mängden poäng till uppgradering till Business. SAS har fördel att ha bra kreditkort så bestämmer jag mig för att byta till SAS så blir det garanterat Amex + MC. En nackdel med Finnair är att jag bara får poäng från Amex Platinum. Men det saknas ett MC här i Sverige.
Anledningen till att jag blev besviken med Finnairs business class (HEL-HKG) kan jag förklara lite kort:
-Oskön stol
-Väldigt oskön säng när jag fällde ner den till en flatbed. I mitten av stolen var det en hård yta som stack rakt in i ryggen och störde min sömn. Sov inte alls så gott som jag trodde och det blev kanske bara 1-2 h sömn av 10 h. Var inte direkt utvilad när vi kom fram
-Trångt för mina fötter eftersom utrymmet blir mindre och mindre för fötterna. Problem för mig som är 199 cm lång.
-Servicen till Hong Kong, Singapore är mest nu för tiden lokal och extern så besättningen är inte finländsk. Det är lite av en annan servicenivå märkte jag på vårt flyg till Hong kong, till det sämre.
Blev inte tillfrågad om jag ville ha något att dricka när jag steg på. Däremot blev min sambo det så kanske var en miss bara från besättningen.
-Bra flyg till Helsingfors med Norra. Bra besättning.
-Kunde ha varit bättre bild- och ljudkvalitén från mediasystemet. Men bra utbud.
Kan leva med dålig service, kass mat men jag kan inte leva med att det är trångt för mina fötter och att flatbeden är obekväm.
Men vad som är bra med Finnair och deras business:
+Snygg inredning och jag gillar Airbus a350 XWB väldigt mycket
+Mycket och nya filmer
+Bra mat, vin och fint servitris (Iittala)
+Helsingfors-Vanda är en snabb flygplats men under utbyggnad. Det går snabbt att gå igenom flygplatsen vilket är ett stort plus.
+Flyger överallt i Asien i princip
Här är en bild på hur det ser ut med trånga utrymmet för fötterna hos Finnair:
http://patstravelreviews.com/wp-content/uploads/2016/12/IMG_8478.jpg
Och fina inredningen
https://cdn.businesstraveller.com/w...lass-cabin-general-view-cruise_72-916x516.jpg
SAS inredning hos business ser fin den med med samma seat config 1+2+1.
Finnair får 2021 sin Premium Economy medans SAS har redan detta. Stort plus till SAS.