Senaste nytt

Skillnad i tillgänglighet på sas.se and genom resebyrå

hoarz

Ny medlem
Första inlägget här, har varit riktigt frustrerad senaste veckan då jag skulle boka resa till USA genom jobb. Jag gjorde i vanlig ordning massa research innan för hitta bästa möjliga rutt och när jag väl hittat rätt rutt, skicka jag den till resebyrån som skulle boka.

I detta fallet hade jag identifierat ett par biljetter ARN-EWR i Plus för 5711kr. Det fanns då 3 kvar till detta pris. När resebyrån sen låser in dessa biljetter, så ser jag att det finns 1 biljett kvar till detta pris på sas.se. MEN biljetterna som resebyrån har låst in kostar helt plötsligt 9130kr. När jag ber resebyrån släppa dessa biljetter ser jag återigen att det finns 3 biljetter tillgängliga till 5711kr. När jag försöker boka dessa via hemsidan kommer jag igenom till betalning med ett pris på 5711kr.

Jag ser exakt samma beteende när jag försöker boka dessa biljetter via TripActions/Navan.

Igår såg jag att det helt plötsligt fanns 4 biljetter kvar till 5711kr och då gick det utmärkt att boka 2 biljetter detta priser via resebyrån.

Så min fråga är, varför skiljer tillgängligheten sig på detta visa när jag bokar via sas.se och resebyrå som köper biljetterna direkt från SAS?
 

AABack2ARN

Medlem
SAS ser nog detta som olika försäljningkanaler. Det verkar som om externa partners kanske bara hade 1 biljett kvar i rätt bokningsklass medan SAS egna onlinekanaler hade två ytterligare i just den bokningsklassen (dvs 3). Eftersom du vill ha två biljetter blev bägge prisade i en högre bokningsklass. Inte helt otroligt att om du hade ringt till SAS försäljning hade även de sett priset 9130kr. När det sedan frigjordes ytterligare en plats i den lägre bokninsklassen tillgängliga för externa partners kunde resebyrån boka två platser till det lägre priset.

Kan även vara så att TripActions använder sig av en annan POS (Point of Sale) och därmed ser en annan tillgänlighet än du som surfade in på SAS hemsida. Kollar man på deras hemsida ser det ut som de är lokaliserade i Frankrike, Tyskland, USA och United Kingdom.

P.S: Välkommen till forumet och till denna underbara värld av revenue management. ;)
 

hoarz

Ny medlem
SAS ser nog detta som olika försäljningkanaler. Det verkar som om externa partners kanske bara hade 1 biljett kvar i rätt bokningsklass medan SAS egna onlinekanaler hade två ytterligare i just den bokningsklassen (dvs 3). Eftersom du vill ha två biljetter blev bägge prisade i en högre bokningsklass. Inte helt otroligt att om du hade ringt till SAS försäljning hade även de sett priset 9130kr. När det sedan frigjordes ytterligare en plats i den lägre bokninsklassen tillgängliga för externa partners kunde resebyrån boka två platser till det lägre priset.

Kan även vara så att TripActions använder sig av en annan POS (Point of Sale) och därmed ser en annan tillgänlighet än du som surfade in på SAS hemsida. Kollar man på deras hemsida ser det ut som de är lokaliserade i Frankrike, Tyskland, USA och United Kingdom.

P.S: Välkommen till forumet och till denna underbara värld av revenue management. ;)

Tack för svar. Det låter rimligt. Även om jag tycker det är bedrägligt.
 
Toppen