Senaste nytt

Skillnad i hårdvaran mellan olika flygbolags Premium Economy/WT+/Eco x-tra etc

Brukar kunna sova hyfsat i de gamla WT+ stolarna, men sitter ofta på första raden då. Får hoppas att jag prickar in den nya WT+ på resan till HKG i april. Men vad jag läst är det väl mest B777 som nya WT+ finns och flyger en B747, så det blir väl till att vänta.

De renoverade 767orna som tydligen börjar bli klara ska ha det också.

edit. fast kanske ändå inte, verkar som om de klätt om de gamla sätena istället,

Last edited:
Nya WT+ har fotstöd, precis som existerande. Fälls ut på samma sätt. Nya WT är också bekväm. Hade ju nästan 9 timmar att testa dessa på G-STBF delivery flighten häromdagen ;)

Flög Turkish Comfort Class runt juletid PEK-IST(-GOT) t/r (och har bokat en t/r i början på maj) och var riktigt imponerad. Väldigt bra standard på stol och mat m.a.p. pris även om jag bara har SAS Ekonomi Extra att jämföra med. Sen (23:xx) avgångstid ger även bra möjlighet till sömn åt båda håll. Tänkte skrivit en reseberättelse men den måste fastnat nånstans på vägen, får ta och damma av minnena och sätta ihop något.

Som GOT:are får man passa sig för vilken dag man flyger, vissa dagar verkar det vara längre transfertid. Sist satt jag 6h på IST medan nästa gång är det 2-3h beräknade. Med loungeaccess är det dock inget större problem då man åtminstone på vägen till Europa kan ta en dusch och några timmars sömn i vilorummen ifall man inte fått sovit tillräckligt på planet.

Jag har flugit både AF PE och SK PE. Enligt min mening är SK hästlängder bättre än AF på alla sätt. Jag tycker deras stolar är skönare att sitta i (fast det är nog en smaksak!) och jag tycker att jag får bättre service av dem. Hos AF får man i princip samma service som i ekonomi, fast lite bättre säte med mer plats.

Personligen tycker jag att PE ofta är ett bra alternativ till economy och business. Billigare än business, men det ger de saker jag vill ha; mer benutrymme samt eluttag i stolen. Detta gör att jag kan jobba om så behövs. Dock kan priserna på PE vara helt omotiverat höga och då har jag svårt att se värdet i det. Framförallt när det kostar lika mycket som, eller mer än, business...

Jag har flugit både AF PE och SK PE. Enligt min mening är SK hästlängder bättre än AF på alla sätt. Jag tycker deras stolar är skönare att sitta i (fast det är nog en smaksak!) och jag tycker att jag får bättre service av dem. Hos AF får man i princip samma service som i ekonomi, fast lite bättre säte med mer plats.

Personligen tycker jag att PE ofta är ett bra alternativ till economy och business. Billigare än business, men det ger de saker jag vill ha; mer benutrymme samt eluttag i stolen. Detta gör att jag kan jobba om så behövs. Dock kan priserna på PE vara helt omotiverat höga och då har jag svårt att se värdet i det. Framförallt när det kostar lika mycket som, eller mer än, business...

Agree, senast jag kolla till PEK från GOT kostade SK ca14,500kr för e-extra (B) och då tog TK 15,100kr för biz klass (J). Känns som en rimlig pris nivå skall vara 8500kr -12,000kr beroende på när man bokar ...

Håller med om att priset skiftar för mycket ibland. Brukar åka eco+ GOT-HKG med BA. Ofta ligger det priset på dryga 12 000 kr och vid kampanj runt 9 000 kr som är ett fynd. Men av någon anledning är det lögn i h-e att hitta bra priser i oktober. Economy verkar ligga på normalnivå, med av någon anledning ligger då eco+ uppemot 17-18 000 kr, vilket är omotiverat högt.

Toppen