Senaste nytt

Skidor på SAS codeshare operated by Swiss?

FredrikW

Medlem
Ser fram emot backarna i St. Moritz. Skidorna har varit dit förut men då har det inte varit med codeshare så jag vart osäker.
Låter härligt, jag ska också flyga söderut för skidåkning i år, första gången för min del även fast jag åkt skidor hela livet men funderar på att lämna just skidorna hemma och hyra på plats för att slippa specialbagage på flyg/tåg.
Är det enkelt att hantera, eller hamnar man i extra köer etc?
 

ekf

Medlem
Låter härligt, jag ska också flyga söderut för skidåkning i år, första gången för min del även fast jag åkt skidor hela livet men funderar på att lämna just skidorna hemma och hyra på plats för att slippa specialbagage på flyg/tåg.
Är det enkelt att hantera, eller hamnar man i extra köer etc?
Med Swiss är det skidsmidigt, i alla fall när jag tagit med. Dock en varning för GVA, med tanke på hur många som tar med sig skidor dit på vintern så tar det förvånansvärt lång tid innan de dyker upp på det speciella bandet för skidor som de har...

För egen del blir det tåg norröver i år, men hoppas på söderöver nästa säsong
 

JOHLI

Ny medlem
Ja, man får inte ha särskilt bråttom från flyget men å andra sidan kan man ge sig rätt ut i backen om man vill och jag tycker det mestadels funkar fint (rullfodral underlättar). Dock kan det i rusningstid vara lite bökigt på de moderna schweiziska tågen med små skidutrymmen, speciellt med många byten. Närmare skidorterna är tågen bättre utrustade. Det böket slipper man ju om man hyr vilket också händer.
 

FredrikW

Medlem
Ja, man får inte ha särskilt bråttom från flyget men å andra sidan kan man ge sig rätt ut i backen om man vill och jag tycker det mestadels funkar fint (rullfodral underlättar). Dock kan det i rusningstid vara lite bökigt på de moderna schweiziska tågen med små skidutrymmen, speciellt med många byten. Närmare skidorterna är tågen bättre utrustade. Det böket slipper man ju om man hyr vilket också händer.

Tack för input, jag får se hur jag gör. Det är en ganska smidig resa via Zürich och tåg till st Anton, dock är jag den enda i resesällskapet som inte hyr så det kanske blir hyra för enkelhetens skull.
 

ilon

Medlem
Kan även rekommendera att ringa swiss (I det här fallet) och föranmälda skidbagage.
Reser man med en populär skidåkarflight så är det säkraste sättet att FAKTISKT få med dem (och inte bli nekad vid incheck).
Särskilt flight med mindre kärror är det önskvärt från flygbolaget Koch i förlängningen för en själv).
 
Toppen