Senaste nytt

Skidåkning i Tyrolen torsdag till söndag i februari 2024?

palmen

Moderator
Hade en liten plan på att dra till Tyrolen och åka skidor en torsdag-söndag i februari.
Borde ju inte vara några problem att hitta något vettigt boende och sen lösa transport på lämpligt sätt.

Så fel man kan ha. De flesta ställen hyr bara ut lördag till lördag.
De som mot förmodan hyr ut per dag är svindyra priser som ofta startar på minst 4000 per natt som minimum för en queen size säng och minimalt badrum.

Har tittat på Sölden, Obergurgl, Ischgl mfl ställen där omkring men hittar inget vettigt.

Någon som har en idé på hur man bokar mindre än 1 vecka på hotell/"alphus"? Gångavstånd till backar önskas så man inte blir beroende av bil.
Eller är det bara att ge upp?
Såg att det fanns vettigt prissatta boenden i både Garmisch och Chamonix så det skulle ju kunna vara alternativ om man nu inte absolut måste till Österrike.
 

Hvergang

Medlem
Åker du ensam eller hur stor grupp är ni? Åker man ensam eller i en mindre grupp drar kostnaden för transfer lätt iväg, så i så fall skulle jag titta på något ställe som ligger nära tågstation.

Chamonix är härligt, har själv spenderat en halv säsong där, men det är lite av ett specialfall eftersom så mycket kretsar runt brant offpist, topptur och alpinism. För någon som inte gillar det skulle jag välja ett annat ställe eftersom bussen är ganska tråkig och backarna ganska dåligt preparerade.

Om du berättar lite mer om hur du åker kan jag ge lite andra förslag i framförallt franska alperna.
 

palmen

Moderator
Vi är två som tänkt åka och plocka ut en hyrbil i Munchen/Zurich om så behövs.
Jag har åkt mycket skidor genom åren och ser mig själv som en bra skidåkare, min polare är "nybörjare" så måste finnas något som passar honom också.

Offpist är inte riktigt min grej, jag vill ha backar som inte ser ut som uppkörda snöhögar innan lunch med sorbet (tänk Åre).
För vår del är det mest viktigt att komma iväg och ha lite kul och åka skidor, något att se fram emot nu när det är allt annat än ljust ute i Sverige.
Målet var bra skidåkning, afterski, någorlunda lätt att ta sig till och en budget på ca 20k för 3 nätter inklusive "allt".
 

bajenludde

Medlem
Tyrolen, nära tågstation och boenden nära backen. Den kombinationen tycker jag gör St Anton till det givna valet. Men vill man komma under 4000 per natt för dubbelrum i februari är det nog bara att glömma. Då är det nog mindre och mer otillgängliga ställen man får rikta in sig på. Är priset den viktigaste parametern hade jag definitivt riktat in mig på Garmisch eller Chamonix om du hittar bra boenden där!
 

Hvergang

Medlem
Från München som du nämnde har ni ju nära till Zillertal, och i Mayrhofen borde det inte vara några problem att hitta vettigt boende. Trevligt skidområde dessutom med backar i alla svårighetsgrader som jag minns det. Lätt att ta sig till kollektivt, men egen bil underlättar om ni vill testa de andra systemen i dalgången.

Från Genève är det lätt att ta sig till Portes du soleil och Avoriaz. Det har nog också allt ni söker och är lite häftigt med bilfri by även om det råder delade meningar om arkitekturen. Borde inte vara några problem att hitta boende där och går buss direkt till Prodains där ni tar liften upp till Avoriaz.

Från Genève går det tåg till Saint Gervais/Megève så dit är också lätt att ta sig. Vill minnas att det är mest blå och röda backar där dock, så inte så väldigt utmanande åkning. Är dessutom lite osäker på hur det ser ut med boende då jag bara åkt där men aldrig bott där. Afterski bör finnas.

Val Thorens är lite knepigt att ta sig till, men granndalen Courchevel är lättare. Tåg till Moûtiers och sedan borde det gå lokalbuss/taxi upp sista kilometerna. Där borde det gå att hitta både boende och afterski baserat på vad jag hört, men jag har faktiskt aldrig åkt över från Val Thorens. Annan väg in till Trois Vallées är Orelle dit det går tåg, men mer tveksamt med boende och afterski där.

Egentligen är det ju Italien man ska till för att få fina breda pister, så kanske flyg till Turin och sedan tåg till Pila/Aosta? Eller flyg till Nice och sedan tåg till Limone som ska vara härligt under Januari och Februari. Från Turin går det tåg direkt till Bardonecchia kom jag också på.

Finns mycket som du märker och är ganska smidigt att åka tåg genom både Tarentaise och Maurienne, så bara där finns det 100-tals orter att välja på som bara ligger några kilometer från närmsta järnvägsstation.
 

palmen

Moderator
Tyrolen, nära tågstation och boenden nära backen. Den kombinationen tycker jag gör St Anton till det givna valet. Men vill man komma under 4000 per natt för dubbelrum i februari är det nog bara att glömma. Då är det nog mindre och mer otillgängliga ställen man får rikta in sig på. Är priset den viktigaste parametern hade jag definitivt riktat in mig på Garmisch eller Chamonix om du hittar bra boenden där!
Finns boende i Obergurgl for drygt 2500 per natt som ändå är ok. Problemet är att nästan alla där kräver lör-lör eller ej sökbart på hemsidan. Var där för 10+ år sedan och det var grymt bra, även möjligt att åka till Sölden med lokalbussen och liftkortet gällde även där någon dag.

Vi tittade lite på Sierra Nevada också samt mindre orter i Schweiz nära Zurich, men det är alltid något man får prioritera bort.
 

palmen

Moderator
Från München som du nämnde har ni ju nära till Zillertal, och i Mayrhofen borde det inte vara några problem att hitta vettigt boende. Trevligt skidområde dessutom med backar i alla svårighetsgrader som jag minns det. Lätt att ta sig till kollektivt, men egen bil underlättar om ni vill testa de andra systemen i dalgången.

Från Genève är det lätt att ta sig till Portes du soleil och Avoriaz. Det har nog också allt ni söker och är lite häftigt med bilfri by även om det råder delade meningar om arkitekturen. Borde inte vara några problem att hitta boende där och går buss direkt till Prodains där ni tar liften upp till Avoriaz.

Från Genève går det tåg till Saint Gervais/Megève så dit är också lätt att ta sig. Vill minnas att det är mest blå och röda backar där dock, så inte så väldigt utmanande åkning. Är dessutom lite osäker på hur det ser ut med boende då jag bara åkt där men aldrig bott där. Afterski bör finnas.

Val Thorens är lite knepigt att ta sig till, men granndalen Courchevel är lättare. Tåg till Moûtiers och sedan borde det gå lokalbuss/taxi upp sista kilometerna. Där borde det gå att hitta både boende och afterski baserat på vad jag hört, men jag har faktiskt aldrig åkt över från Val Thorens. Annan väg in till Trois Vallées är Orelle dit det går tåg, men mer tveksamt med boende och afterski där.

Egentligen är det ju Italien man ska till för att få fina breda pister, så kanske flyg till Turin och sedan tåg till Pila/Aosta? Eller flyg till Nice och sedan tåg till Limone som ska vara härligt under Januari och Februari. Från Turin går det tåg direkt till Bardonecchia kom jag också på.

Finns mycket som du märker och är ganska smidigt att åka tåg genom både Tarentaise och Maurienne, så bara där finns det 100-tals orter att välja på som bara ligger några kilometer från närmsta järnvägsstation.
Bra info, nu har jag lite saker att titta upp ikväll.
 

Johan F

Medlem
Har åkt med kompisar till alperna 13 gånger om jag räknar rätt, där vi alla gånger har åkt sista helgen i januari fred em tom månd kväll. Jag hade personligen satsat på Italien och tex Cervinia, Sestriere etc. Ca 1,5 timme från Turin och ytterligare 1 timme från Milano; inga bra tågförbindelser dock men transfer finns ju alltid. Det som jag gillar med Italien är bra backar i kombination med maten - Cervinia har fördelen av att sitta ihop med Zermatt så man åker skidor i Schweiz och äter i Italien.

Kan du tänka dig La Clusaz eller Flaine i Frankrike så kan du hitta hotell för runt 3000 SEK per natt; ligger nära Geneve. Vill du åka tåg hela vägen så fungerar det ju med många orter i Schweiz tex Engelberg men då får du å andra sidan ta med den stora plånboken.

Vet inte om du har denna länk men här hittar du en hel del info https://www.j2ski.com/
 

Nikje

Medlem
Svär i kyrkan nu men kan vara värt att kolla charterbolagen också.:eek:
Flera har börjat med kortresor och det går att bara boka hotell (men få liftkort och olika måltidsalternativ inkluderat). Dock verkar inte torsdag-söndag vara möjligt enligt mitt stickprov. Nedan är från Nortlander onsdag-lördag med frukost, innan svenska sportloven börjar..
1701768610950.png

Har bokat helt egna resor (oftast själv men även en gång med 6 andra då det naturligtvis blev strul med transfer och igensnöad väg så då ville dom andra boka charter hädanefter, läxan lärd för mig!) men 2024 kändes det faktiskt mer prisvärt och definitivt enklare att följa med på charter.:rolleyes:
 

FredrikW

Medlem
Jag har åkt liknande weekend sista två åren. Tor-Sön, flygit till Zurich och tagit tåget till St Anton ena året, och hyrbil till Serfaus förra året. Riktigt smidigt.
Vad gäller boendet så har vi alltid hittat bra alternativ via de "lokala sidorna", t.ex. i Serfaus så bokade vi via https://www.serfaus-fiss-ladis.at/en/Accommodation-list/, för obergurgl kanske denna är bra: https://www.gurgl.com/accommodation...liste_menue&page=1&size=10&rangeIds=region-15
Eller via bergfex, https://www.bergfex.com/obergurgl-hochgurgl/

Sen kontaktade vi vissa hotell direkt, och då var det inga problem att hyra tor-sön.

Lycka till, obergurgl står på min lista också.
 
Toppen