Senaste nytt

Skavsta går dåligt - ägaren tycker att kommunen skall ta större ansvar.

henrik l

Medlem
Någon som vet vad kommunen så att säga har "tjänat" på att Skavsta har vuxit och numera är tredje största flygplasten i landet? Skulle kunna tänka mig att om man från kommunens sida skulle visa på något konkret skulle man väl dra till med arbetstillfällen. Där skulle man delvis kunna hålla med. Det lär ju ha blivit en del "riktiga" arbetstillfällen om man ser till diverse kringservice så som försäljning (kaféer, restauranger etc) och hotell. Sedan är ju frågan om hur många som jobbar med att drifta flygplatsen, och om den nu går knackigt och kommunen ska in med pengar så blir väl den delen mest rundgång. Sen misstänker jag väl att även det kommunala bostadsbolaget har kunnat hyra ut lägenheter i områden där ingen vill bo till de utlänningar som är baserade i NYO. Sedan lär väl kommungubbarna yra om en massa andra värden som är omöjliga att mäta.
 

Agö

Medlem
Det här är en icke-fråga. Kommunen får helt enkelt inte gå in med denna typ av medel, det sätter statsstödsreglerna stopp för.
 

Agö

Medlem
Kommunen får väl betala för reklamplats eller liknande.

Ja, men det måste i så fall ha ett värde motsvarande investeringen! Det här är väldigt svåra frågor och Europeiska kommissionen älskar regionalflygplatser. En bra hög med pågående och avlutade ärenden. Reklam är vanligt förekommande.

Att kommunerna gör det innebär inte att det är lagligt, snarare tvärtom. Av Nyköpings kommuns uttalanden verkar man ha fattat detta ;)

Jag har t.ex. noterat att Ryanairs flygplan på Alicante har reklam för Comunitat Valenciana.
 

MarcusC

Medlem
Man får väl ta in mer pengar av användarna (flygbolag&passagerare) för att finansiera underhåll?...Just det...det var Ryanair som är föybolaget...då vågar ingen bråka med dem av rädsla för de flyttar all trafik till Västerås eller nåt?!
 
Toppen