Senaste nytt

SKARPT LÄGE - riskerar missa anslutande flight idag lördag

henrik l

Medlem
Damen i Landvetter som inte ville sätta priority tags på våra väskor trots att vi visste redan då att vi skulle få springa genom EWR, hon hoppas jag får dysentri.

Lite OT, men kasnke säger något om GOT och priotaggar. När jag kom från HKG via LHR med BA förra tisdagen var min priotaggade väska bland de absolut sista på bandet på GOT.
 

twiggs

Medlem
Damen i Landvetter som inte ville sätta priority tags på våra väskor trots att vi visste redan då att vi skulle få springa genom EWR, hon hoppas jag får dysentri.

Om hon inte vill sätta Priority-taggar på ditt bagage och du rätt till sådana och vet att det kommer att bli tajt så skulle jag krävt att få prata med hennes arbetsledare innan jag släppt iväg mina väskor!
 

tic

Medlem
Jag var själv i SFO i förra veckan via bonusresa med SAS till ORD och vidare resa till SFO i separat bokning med United. Gillar inte separata bokningar på samma dag så jag kollade lite med försäkringsbolagen vad som gällde om första flyget är försenat. Från AMEX-försäkringen får man endast någon liten slant som skall täcka lite mat mm. Vi har resplus i vår hemförsäkring från if... och därifrån skulle man faktiskt få ersättning för att flyga vidare ifall man bokat med rimlig marginal mellan flygen, dock med den billigaste tillgängliga biljetten (spelar alltså ingen roll om man hade C eller F från början).
Således valde jag att flyga vidare mot SFO med drygt tre timmars layover på ditvägen, men på vägen tillbaka la jag in ett stop på flygplatshilton på ORD för att inte riskera att bli blåst på min C awardbiljett tillbaka till Sverige.
Bra med info om United same day changes, tackar.
En observation om AMEX-försäkringen är att det är riktigt uselt att den inte löser alla problem för resenären på bekvämast möjliga sätt när alla resor är betalda med AMEX. Känns verkligen urholkat.
 

Pho

Medlem
Damen i Landvetter som inte ville sätta priority tags på våra väskor trots att vi visste redan då att vi skulle få springa genom EWR, hon hoppas jag får dysentri.

Att klaga på någon som faktiskt gjorde vad hon skulle tycker jag är lite fult...
Hade hon gått med på att priotagga era väskor kunde du ju glatt uttryckt din glädje och att du var imponerad av SAS service, men att klaga för att man endast får den service man är berättigad till tycker jag är fel.

OT. har egentligen den där prio taggen de sätter dit någon betydelse? Enligt en incheckningsagent jag pratade med för ett tag sedan, så ligger informationen i streckkoden och den mesta hanteringen sker ju med automatik...
 

Mike@GOT

Medlem
Att klaga på någon som faktiskt gjorde vad hon skulle tycker jag är lite fult...
OT. har egentligen den där prio taggen de sätter dit någon betydelse? Enligt en incheckningsagent jag pratade med för ett tag sedan, så ligger informationen i streckkoden och den mesta hanteringen sker ju med automatik...

Japp, det har betydelse i den mån att ramppersonalen lastar de väskorna sist, och på så sätt kommer de ut först på destinationen. Dock är det kanske inte alltid som lastarna faktiskt bryr sig och lastar dem sist, utan blandar alla väskor med varandra.
 

mry

Medlem
Oftast brukar jag märka att de faktiskt lastar de sist, eller i vissa fram i främre luckan. Det brukar dock vara som så att är de lastade sist så lastas de av först och sen hamnar de andra väskorna ovanpå och sen så lastar man de översta väskorna först på bandet och således kommer prio bagaget sist.
 

Sakoz

Medlem
mry

Ja det stämmer, så långt det är möjligt om inget särskilt kaos förekommer.
De få gånger jag checkat in min gitarr , så har jag nästan samtliga gånger sett den komma helt ensam på en vagn med priority tag (LH, LX SK, UA). Och lastats sist. Iofs klassas den som specialbagage, men har 9/10 ggr kommit först vid ankomst.
Ibland på ordinarie bagageband, i bland på special bagage, det kan vara lite trixigt att att hålla kolla på.
 

JacobGBG

Medlem
Kunde ni fasttracka er genom passkontrollen med hjälp av SAS - eller trängde ni er helt sonika förbi/tog hjälp av agenten vid köbanden?

Pursern på flyget ryckte på axlarna till det och sa att på Newark finns ingen fasttrack. Vilket är sanning med modifikation, det finns alla möjligheter i världen att få springa förre i diverse led de har om än inofficiella (handikappade, äldre etc). Vi frågade helt enkelt en av damerna där om de kunde expedita oss för att vi var väldigt sena och visade för-printat boardingkort, det var inga som helst problem. Så jag tror snarare det var viljan som det saknades för SAS sekunden det stog klart att det hela var på en separat biljett. Underligt då vi flög på en Award-resa.

Lite OT, men kasnke säger något om GOT och priotaggar. När jag kom från HKG via LHR med BA förra tisdagen var min priotaggade väska bland de absolut sista på bandet på GOT.

Jo, priotaggade väskor har varit oerhört varierande på GOT när jag vart inbound med dessa.
 

JacobGBG

Medlem
Att klaga på någon som faktiskt gjorde vad hon skulle tycker jag är lite fult...
Hade hon gått med på att priotagga era väskor kunde du ju glatt uttryckt din glädje och att du var imponerad av SAS service, men att klaga för att man endast får den service man är berättigad till tycker jag är fel.

Om man ser taggandet som ett nollsummespel där all service ska motsvaras av någon motbedrift så stämmer förstås det du säger.

Jag väljer att se service som något som bara blir bättre ju mer man kan ge i just denna typ av speciella situationer.
 
Pursern på flyget ryckte på axlarna till det och sa att på Newark finns ingen fasttrack. Vilket är sanning med modifikation, det finns alla möjligheter i världen att få springa förre i diverse led de har om än inofficiella (handikappade, äldre etc). Vi frågade helt enkelt en av damerna där om de kunde expedita oss för att vi var väldigt sena och visade för-printat boardingkort, det var inga som helst problem. Så jag tror snarare det var viljan som det saknades för SAS sekunden det stog klart att det hela var på en separat biljett. Underligt då vi flög på en Award-resa.

Nu är det ju inte kabin personalen på SAS uppgift (eller att de ens har möjligheten) att "fast-tracka" er i genom immigration på plats i USA, utan det är upp till den personal på plats vid immigration att hjälpa er med sådant, vilket det också låtar som att de gjort. Tror inte det har nått med SAS vilja att göra, eller att det var två separata bokningar.

Och vad är det som är underligt i förhållande till att ni flög på award? Om du bokat SAS på award så kan det ju knappast se ut som att de är en och samma biljett hela vägen. Jag förstår inte helt vad du är missnöjd med? Tycker inte SAS har gjort nått fel här. Sådant här händer när man lägger en connection på två separata bokningar och trots det kom ni ju fram ändå.
 
Toppen