Senaste nytt

Skanska vill binda ihop Sverige och Tyskland med världens längsta järnvägstunnel

Palazzi

Medlem
Det här var en nyhet som heter duga. Mot Danmark kör tyskarna nu diesel ICE som går låååångsamt dessutom så är danskarna inte sugna på att fixa snabbjärnväg bara för att tyskar och svenskar tycker det. Mängder med bra samarbetssatsningar i denna regionen nu med ESS, MAX-IV i Lund och PETRA, X-FEL i Hamburg så detta med en tunnel passar in i bilden.

Men varför är det inte svenska, norska och tyska regeringarna som presenterar detta utan Skanska som vill bygga... tyder på att de inte lyckats få gehör hos alla regeringar och behöver gå omvägen via en folklig opinion istället.

Något säger mig att intresset är större i Skandinavien än i Tyskland. Problemet är detsamma med tunneln mellan Tyskland-Danmark (Fehrman-Bält)... Danmark får bekosta det mesta, och Tyskland har gått med på lite upprustning av järnväg på tyska sidan.

Sedan har ju Sveriges regering varit betydligt svalare i sitt intresse än norrmännen, och det är givetvis en ekonomisk fråga. Sveriges regering brassade ju inte direkt på med sin järnvägsinvestering senast heller, utan man talar om, citat "robust lönsamhet". Däremot verkar ju det svenska näringslivet vara desto mer intresserade.

Man ska väl se detta som en utopi än så länge, men det vore ju oerhört intressant om man fick uppleva byggnationen under sin livstid :)
 

Hall

Medlem
Man kan också tolka den ljumma järnvägssatsningen av den svenska regeringen som att man sparade på krutet. Det är ju på den svenska sidan som en stor del av satsningarna skulle komma att ligga om detta blir av (möjligtvis sponsrade av Norge). Själva tunneln kan bli självfinansierad med avgifter, det borde vara lätt att komma under kostnaderna på en transfer genom Danmark. Tyskarnas insats behöver egentligen bara ligga på en upprustning mot kusten från Hamburg.

En faktor i sammanhanget är också att Tyskland, Sverige och Norge har samma elektrifiering av sitt järnvägsnät emedan Danmark är i huvudsak diesel och på de sträckor där man har elektrifierat så har man en egen standard (25 kV istället för 15 kV).
 

Palazzi

Medlem
Man kan också tolka den ljumma järnvägssatsningen av den svenska regeringen som att man sparade på krutet. Det är ju på den svenska sidan som en stor del av satsningarna skulle komma att ligga om detta blir av (möjligtvis sponsrade av Norge). Själva tunneln kan bli självfinansierad med avgifter, det borde vara lätt att komma under kostnaderna på en transfer genom Danmark. Tyskarnas insats behöver egentligen bara ligga på en upprustning mot kusten från Hamburg.

En faktor i sammanhanget är också att Tyskland, Sverige och Norge har samma elektrifiering av sitt järnvägsnät emedan Danmark är i huvudsak diesel och på de sträckor där man har elektrifierat så har man en egen standard (25 kV istället för 15 kV).

Japp. Danmark ska dock ha elektrifierat nästan alla spår t.o.m 2021, om allt fortlöper enligt plan. Att Danmark inte har allt elektrifierat ännu är lite konstigt med tanke på de korta sträckorna. Nu är ju Danmark en massa öar, och korta avstånd, så tåget har väl haft svårt att konkurrera med båt, bil och flyg.....
 

Kristofer

Medlem
Det man skall komma ihåg är väl att innan Stora Bältbron invigdes var tåg för många danskar ganska meningslöst. Det har väl därför inte funnits allt för stora incitament att satsa på järnvägen tidigare. Stora Bältbron är för övrigt en mycket imponerande infrastruktursatsning (betydligt större än Öresundsbron) för ett så litet land. :)
 
Last edited:

Hall

Medlem
Det man skall komma ihåg är väl att innan Stora Bältbron invigdes var tåg för många danskar ganska meningslöst. Det har väl därför inte funnits allt för stora incitament att satsa på järnvägen tidigare.

Håller med men det förklarar inte varför man inte körde samma elektrifieringsstandard (15 kV med 1/3*50 HZ) som grannländerna.
 

nilsson

Medlem
Man skulle ju inte välja 15kV, 16.7Hz idag, om man började på nytt. Tanken kanske var att det är billigare med transformatorer och omformare till (de utländska) tågen än effektförlusterna på det egna nätet.
 

Palazzi

Medlem
Håller med men det förklarar inte varför man inte körde samma elektrifieringsstandard (15 kV med 1/3*50 HZ) som grannländerna.

Det är ju en egenhet, men egentligen finns det ju ingen riktig standard i Europa. Frankrike och England kör ju t.e.x olika elektrifiergsstandarder inom landet... Portugal kör också en annan än Spanien. Finland har samma standard som Danmark (och Östeuropa).

Det råkar ju dock falla sig så att Norge, Sverige, Tyskland, Schweiz & Österrike kör en egen standard, vilket hade erbjudit en genomgående möjlighet i rak sydlig riktning om det inte vore för Danmark. 15kv är också den ovanligaste elektrifieringsstandarden i hela branschen, men det var ju "tur" att just Tyskland valde samma:p...

Nu är det ju så tur att moderna tåg ofta klarar av flera standarder, även om det är enklare med en enda :)
 

Hall

Medlem
Man skulle ju inte välja 15kV, 16.7Hz idag, om man började på nytt. Tanken kanske var att det är billigare med transformatorer och omformare till (de utländska) tågen än effektförlusterna på det egna nätet.

Billigare eftersom det inte var danskarna som skulle behöva betala dubbla strömförsörjningssystem på de utländska tågen...

Det är dyrare att bygga för den fransk-brittiska 25 kV standarden och med tanke på avstånden i Danmark lär det inte ha spelat någon större roll för effektförlusterna heller. Större risk för överslag också, Eurostar har ju stått stilla ett antal gånger pga detta med överslag på 25 kV systemen ('wrong type of snow...').

Bara för att vara annorlunda är ett svar som ligger nära till hands...och med tanke på diverse strejkglada danska fack så talar det ytterliggare för direktförbindelse Sverige-Tyskland.
 

Palazzi

Medlem
Annars föreslår jag att vi byter till den elektrifieringsstandard som användes av Blackpools spårvagnar 1892-2010, nämligen 210-230v. Det är den lägsta standard jag sett, men de har nu bytt till 600v. Tänk vad smidigt om vi bara kunde trycka i kontakten i väggen och köra ;)

Blackpool Tram 230 - Blackpool | Flickr - Photo Sharing!

Lägg märke till den kraftigt överdimensionerade (ironi) kabeln i höger hörn :rolleyes:
 
Last edited:

Hall

Medlem
Det råkar ju dock falla sig så att Norge, Sverige, Tyskland, Schweiz & Österrike kör en egen standard, vilket hade erbjudit en genomgående möjlighet i rak sydlig riktning om det inte vore för Danmark. 15kv är också den ovanligaste elektrifieringsstandarden i hela branschen, men det var ju "tur" att just Tyskland valde samma:p...

Inte tur utan 15 kV är den tyska standarden från 1912. De länder som elektrifierade sina stambanor under mellankrigstiden valde den tyska standarden.

Det finns 35000 km räls elektrifierad med 15 1/3*50 Hz och 22000 km räls elektrifierad med 25 kV 50Hz i Europa så om man räknar i km räls så överväger 15 kV systemen.
 
Toppen