Palazzi
Medlem
Det här var en nyhet som heter duga. Mot Danmark kör tyskarna nu diesel ICE som går låååångsamt dessutom så är danskarna inte sugna på att fixa snabbjärnväg bara för att tyskar och svenskar tycker det. Mängder med bra samarbetssatsningar i denna regionen nu med ESS, MAX-IV i Lund och PETRA, X-FEL i Hamburg så detta med en tunnel passar in i bilden.
Men varför är det inte svenska, norska och tyska regeringarna som presenterar detta utan Skanska som vill bygga... tyder på att de inte lyckats få gehör hos alla regeringar och behöver gå omvägen via en folklig opinion istället.
Något säger mig att intresset är större i Skandinavien än i Tyskland. Problemet är detsamma med tunneln mellan Tyskland-Danmark (Fehrman-Bält)... Danmark får bekosta det mesta, och Tyskland har gått med på lite upprustning av järnväg på tyska sidan.
Sedan har ju Sveriges regering varit betydligt svalare i sitt intresse än norrmännen, och det är givetvis en ekonomisk fråga. Sveriges regering brassade ju inte direkt på med sin järnvägsinvestering senast heller, utan man talar om, citat "robust lönsamhet". Däremot verkar ju det svenska näringslivet vara desto mer intresserade.
Man ska väl se detta som en utopi än så länge, men det vore ju oerhört intressant om man fick uppleva byggnationen under sin livstid