Senaste nytt

Skaffa SAS Amex Elite innan nyår

MrTrigger

Medlem
Hej!
Funderar på att skaffa ett Amex Elite och har några frågor till er. :)
  1. Jag har kvalificeringsperiod 1/10 till 30/9, är det "safe" att söka ett Amex Elite nu?
  2. Kommer jag hinna få det (om jag beställer via värvningslänk idag) så det räknas på detta året och slippa prishöjningen i ett år?
  3. Jag har ett Amex Premium sedan några månader pga att jag inte ville skaffa Elite precis vid brytpunkten. Måste jag säga upp det först innan jag kan ansöka om Elite eller kan jag ha kvar det tills jag fått nya kortet?
  4. Kommer jag kunna få värvniingsbonus på Elite även om jag redan har ett Premium? Gör det någon skillnad värvningsmässigt om jag säger upp Premium innan jag bestället Elite?

Bonusfråga:
Ska man inte ha ett Elite alls utan ett Platinum istället efter prishöjningen?
Åker mest från Landvetter så har inte någon större användning av Pontus och Globen mm.
Har Eurocard Platinum idag för loungerna = ~1500kr/år som isåfall kan avslutas och den kostnanden räknas av på Amex Platinum.

1. Ja det är safe. Då får du poängen någorlunda tidigt in på perioden.
2. Mycket möjligt. Jag beställde den 25/12 förra året och hade det innan nyår, dock såg röda dagarna ut annorlunda förra året.
3. Du kan ha kvar det utan problem.
4. Ja du kan få värvningsbonus, klicka i att du redan är AMEX kund när du går via värvningslänken. Du har inte haft Elite produkten tidigare så det är kosher.

Bonusfråga:
Vad ser du för värde i Platinum om du inte besöker Pontus? Elite + Eurocard är ju billigare och ger väldigt snarlika förmåner som Platinum. Lite hotellstatusar osv men värdet på det kan diskuteras.

Kommer jag hinna få det (om jag beställer via värvningslänk idag) så det räknas på detta året och slippa prishöjningen i ett år?
Jag tror att du får betala avgiften månadsvis och i så fall inte undkommer prishöjningen. Vet inte om det går att komma runt.

Jag har ett Amex Premium sedan några månader pga att jag inte ville skaffa Elite precis vid brytpunkten.
Du kan bara be kundtjänst att byta korttyp. Då slipper du antagligen ny kreditupplysning om det spelar någon roll, Tyvärr slipper du antagligen även eventuella bonusar.

Jag tror att du får betala avgiften månadsvis och i så fall inte undkommer prishöjningen. Vet inte om det går att komma runt.

Amex säger att "Höjningen träder i kraft i samband med din nästkommande årliga förnyelse av ditt medlemskap efter den 1 januari 2020.". Det borde betyda att om man skaffar kortet i december i år så får man inte den nya avgiften förrän december 2020, oavsett betalningsintervall på avgiften. Med reservation för att de kan ha andra formuleringar för de som skaffar kortet efter att den nya avgiften annonserades.

Update:
  • Beställde via värvningslänk 20/12
  • Fick korten igår 30/12 så fråga 2 löste sig (trots många röda dagar där i mellan)
  • Fick in 20.000 poäng 26/12 så fråga 3 & 4 verkar också vara ok (man får värningsbonus på Elite även om man redan har Premium, precis som Abbs sa)
Återstår att se hur det blir med årsavgiften men förhoppningsvis är det den lägre i ett år nu. :)

Toppen