Senaste nytt

Skadat pass

Aleksander

Medlem
Har ett litet problem. Befinner mig i Australien och har planerad hemresa till Sverige i mars. På grund av en olyckshändelse blev passets baksida skadat igår. En bit är avrivet, ca 10% av hörnet på det röda. Alltså framsidan och allting i passet (alla sidor samt det hårda där chippet sitter) är intakt förutom just själva baksidan. Kommer det fortfarande gå att lämna landet. Tvekar inte på att det kommer gå att skanna i automaterna men är orolig för incheckningen om de väljer att inspektera passet. Har skaffat ett passfodral som gör att allt är tillgängligt att kika på, men döljer fram- och baksida. Kan bifoga bild ifall någon vill.

Har ett litet problem. Befinner mig i Australien och har planerad hemresa till Sverige i mars. På grund av en olyckshändelse blev passets baksida skadat igår. En bit är avrivet, ca 10% av hörnet på det röda. Alltså framsidan och allting i passet (alla sidor samt det hårda där chippet sitter) är intakt förutom just själva baksidan. Kommer det fortfarande gå att lämna landet. Tvekar inte på att det kommer gå att skanna i automaterna men är orolig för incheckningen om de väljer att inspektera passet. Har skaffat ett passfodral som gör att allt är tillgängligt att kika på, men döljer fram- och baksida. Kan bifoga bild ifall någon vill.
Tror det är lugnt. Det ska vara ngn extremt nitisk agent om de ska hindra dig från att lämna landet. Njut av resten av resan.

Liten update: Stack till konsulatet i Sydney och snackade med dem. Verkar inte som att passet ska vara ett problem för gränspolisen utan problemet kan ligga mer hos flygbolaget. Bokat biljett hem med Emirates eftersom UAE accepterar provisoriska pass för transit, samt är QF Gold. Ska maila de och fråga om de accepterar passet trots skadan eller om det är provisoriskt pass som gäller. Bokat tid för att skaffa ett om det visar sig att de ej accepterar det. Uppdaterar när jag vet mer!

Toppen