Senaste nytt

Skada på hotell - vad har hotellet för ansvar?

rausing

Medlem
Hej,
Vi är på ett hotell i Sorrento och var med om en olycka.
Min gravida frus solstol kollapsade och hon föll ner och landade på höftbenet på stengolvet. Jag vet inte om det var fel på stolen eller om den inte var uppställd korrekt så att bakbenen veks in.
Det tog typ 30 min för hotellet att fixa rullstol då ambulans aldrig kom. Det var tydligt att hotellet saknade en emergency plan.
Till slut kon rullstolen och vi fick ta taxi till skjukhus. Sen ambulans till annat sjukhus.
Barnet var OK och min frus rygg lite skadad men inget allvarligt.
Nu till frågan: kan vi kräva något av hotellet? Vad har dom för juridiskt ansvar?
Då vi var borta i 5h så har dom nog trollat bort den defekta solstolen (OM den nu ens var defekt. I kaoset som skedde hade jag inte möjlighet att fokusera på den).

Vi har möte med hotellmanagern imorn kl 11.00 men checkar ut först i övermorgon 09.00.

Ingen bra resa det där, först försvunnet bagage och nu en trasig solstol med ambulans och sjukhusbesök.

Vad menar du att du skulle ”kräva” av hotellet? Kanske solstolen var trasig, kanske din fru använde den fel eller kanske någon annan överviktig gäst hade suttit sönder den precis före er. Svårt att veta men hotellet kan näppeligen kontrollera varje solstol mellan varje gäst.

Se över vilket skydd ni har via reseförsäkringen, kanske räcker den taxiresan och kostnaden för akutbesöket.

Jag skulle inte tro att det går att kräva något av hotellet. Helt rätt prioriterat att fokusera på frun istället för stolen. Var nöjd med att allt gick, under omständigheterna, väl och försöka njuta resten av semestern.

Något bör ni få. Middag, inkl dryck på hotellets restaurang?

Jag råkade ut för något liknande i Brisbane förra året. Lillgrabben sprang in i ett glasbord på Hilton Brisbane och spräckte ögonbrynet. Blev viss kalabalik. Åkte in till sjukhuset och sydde. När vi kom tillbaka så var loungen stängd. Då bjöd hotellet oss på 2 fatöl (grabben hade redan fått en milkshake) som plåster på såren.

Tips inför framtiden: Om ni skadas under resa och måste vila. Be om ett läkarintyg där det står just ordet "vila" och så många dagar vilan ordineras. Då kan ni få ersättning för reseavbrott i hemförsäkringen.

Jag vet inte heller vilket ansvar hotellen har för ev skador. Troligtvis är det den lokala lagstiftningen som styr det.
Men av goodwill så borde man erbjudas någonting tycker jag.

När vi bodde på Novotel i Singapore fick jag en väldigt ranglig stol vid frukosten. Jag påpekade detta och rekommenderade dem att regelbundet kolla stolarna och vid behov dra åt skruvarna.

Jag fick en ursäkt, ett tack, en ny stol och när vi kom tillbaka till hotellet på eftermiddagen bjöd man oss på fika (typ afternoon tea).

Samtidigt såg jag att man hade gett i uppdrag till en stackare som låg på alla fyra och gick igenom alla stolar i matsalen.

Skönt att allt är bra med er.

Påminner mig om en budgetresa till Spanien för herrans många år sedan. Min plaststol på balkongen gick sönder, slog i ryggen men var förstås inget allvarligt (man var ung).

Då krävde hotellet mig på motsvarande 500 kr för stolen. Fick dom givetvis inte, men så jäkla dumt...

Obehaglig upplevelse, förstår att ni känner er upprörda. Det viktigaste är att barnet och din fru mår bra, försök att glädjas åt det och tänk att allt extra hotellet eventuellt bjuder på är ren bonus/goodwill. Troligtvis har dom begränsat juridiskt ansvar och hem/reseförsäkring ska stå för merkostnader, detta är inte USA. Har hotellet varit uppenbart ignorant för farliga stolar med flera olyckor tidigare är det kanske en annan situation, men är nog svårt att bevisa isf?

Får ni någon fika/mat/dryck/gratisnatt så ska ni nog vara tacksamma och inte "kräva"/efterfråga mer, olyckor händer hela tiden och att utreda ansvar, kräva ersättning eller vara missnöjd kund är en tråkig semesteraktivitet. Mitt tips är att inte lägg inte för mycket tid/tankeverksamhet på att fundera över en ersättningsfråga mot hotellet, njut istället av resterande semester och var glad över att det gick relativt bra ändå. Ta sen resten med ert försäkringsbolag när ni är hemma igen.

Då krävde hotellet mig på motsvarande 500 kr för stolen. Fick dom givetvis inte, men så jäkla dumt...
Jag och ett gäng polare hyrde lägenhet i Polen en helg för några år sedan. En morgon efter att jag varit och duschat så satte jag mig på sängkanten varpå sängramen gick av. ”Kompensationen” jag fick var att slippa betala en ny sängram… och det fick jag minsann tjafsa en hel dem om…

Vanligtvis är Europa inte USA där man kan kräva saker när olyckor händer och stämma folk för vad som kunde ha hänt. Försäkringar ska täcka upp ifall det uppstått eventuella skador på er, och det vore snyggt om hotellet kompenserade er på något vis med fri middag eller så samt era taxikostnader. Jag har svårt att se vad ni skulle kunna kräva då det faktiskt inte uppstått några skador.

Om ni tycker att hotellet verkligen inte tagit sitt ansvar, och detta inte är något som kunde hänt varsom och enbart var att se som en olyckshändelse, så får ni som någon skrev ovan kontakta någon italiensk advokat.

Toppen