Senaste nytt

Ska vi starta flygbolag?

Tänkte lägga till att ett flygplan även behöver underhåll, serviceavtal, underhållningssystem med avtal och inköp av filmer etc, personal på flygplatsen, städas.. Om det fanns en kalkyl på en ide om ett flygbolag som har en verkligt bra kalkyl och ett unikt koncept då är jag på. Varför är det ingen som har en liten Learjet eller liknande och bara flyger miljonärer till unika platser på jorden. Det bolaget skulle jag vilja äga.
NetJets: Fractional Private Jet Ownership | USA, Europe and China
Edit: Lite mer info finns på http://www.netjets.com/Life-as-an-owner/Owner-Journey/

Last edited:
Jag tänker genast på Norwegians problem med förseningar och hur lång tid det tar att komma ikapp...

Med endast ett plan så kan jag tänka mig en att det lätt går helt åt pipan...

Jag tror det bara finns en vettig sak att göra med ett enda plan och det har någon redan gjort - startat ett hostel vid en flygplats...

Jag tänker genast på Norwegians problem med förseningar och hur lång tid det tar att komma ikapp...

Med endast ett plan så kan jag tänka mig en att det lätt går helt åt pipan...

Sätter sig någon ner och kalkylerar ännu mer kan jag tänka mig att köpa in mig...

Mitt förslag är nog att bara flyga med ett flygplan, till en destination....med veckofrekvens. Reparationer och service bör hinnas med utan att orsaka problem.

Köpa ett hotell på destinationen tror jag på - kan kanske även balansera förluster om beläggningen sviktar vissa perioder.
Varmt året runt är en förutsättning från Sverige skulle jag gissa.
Mer ovanlig destination, för lägre landingsavgifter....och hotell till mer humana priser.
Inte långflygningar - dras med för mycket kostnader.

Lyxresort liknande denna skulle locka iaf mig: Equinoxe Resort Zubebi

Finansiering, forsikring, vedligehold. Formentlig nogle af de større omkostninger udover brændstof. Jeg tror ikke man skal undervurdere den mængde tid og penge der går med at lave og overholde et vedligeholdelsesprogram.

Landing fee
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men har räknat med 30 000 kr i landing fee och övriga flygplatsavgifter.

Markkostnader & admin
Har räknat med 15 gubbar anställda på marken för att ratta allt. Det kostar väl c:a 15 Mkr per år och sedan 15 Mkr till på övrigt. Detta ger en kostnad på detta om 50 000 kr utslaget per flight.

Kul med någon som gör lite realistiska kalkyler. Har själv gjort liknande uppställningar för att estimera flygbolagens kostnader för olika rutter och flygplan. Min erfarenhet är att ju längre flighten är dessto svårare är det få ekonomin att gå ihop. Optimalt för en wide-body är ca 7-9h så att man lätt hinner göra en 1 t/r per dag med lite marginal. Flighter över 10h gör det svårt att lägga ett bra schema samtidigt som det är svårt ta mer betalt, och du måste tanka massa extra bränsle bara för att bära vikten av bränslet. Det kommer alltid finnas nån konkurrent som erbjuder detta som 2 kortare delsträckor till avsevärt lägre pris.

Flygplatsavgifterna för en long-haul flight ska man nog räkna på ca 150-200 SEK per stol. Nåt som saknas är navigations och överflygningskostnader. Jag tror det kan ligga på ca 100K SEK för en long-haul flight.

Sedan finns det massa kringkostnader för t.ex. försäkringar, service, förseningar, nödlandningar, sjuk/inhyrd personal, ombokningar och sist men inte minst marknadsföring. Att få en svensk att fatta att det finns direktflyg till Vancouver är långt ifrån gratis.

Rätt kul att bolla iden lite. Tyvärr tror jag att alla flygbolagsaffärsmodeller redan är ganska gneomtröskade och körda i botten av bolag som Ryanair, Southwest, Norwegian mm Man måste nog först bestämma sig för vad man är ute efter, ska man försöka göra något som kan ge volym på longhauldestinatoner så ska man i princip kopiera deras lågkostnadsmodeller med flygplan, personal och allt.

Vill man ha något mer premiumorienterat så finns ju förstås andra vägar att gå, men då måste man nog locka affärsfolket också. Då krävs sånt som lojalitetsprogram, höga frekvenser (dagligen) och pålitlighet. Detta segment uppfyller ju tex inte Norwegian ännu, och jag tror inte de vill dit heller i första hand. Här har vi ju t ex Odyssey Airlines som ett bra exempel som försöker ta en bit av kakan mellan London och New York. Om de någonsin lyfter återstår ju att se. Här är det nog svårt att konkurrera mot de stora jättarna.

En tredje väg att gå är ju att göra som NextJet (som inte ens flyger jetplan - än :). Personligen gillar jag deras väg, några piloter som helt enkelt startade egen låda för att få flyga. De minskar kapitalbehovet genom att flyga smått och regionalt, och växer efter hand.

Toppen