Senaste nytt

Ska man boka av Thai flighterna nu och välja annat alternativ efter FAA downgrade?

Slutar aldrig förvåna mej hur man använder Facebook. Eftersom jag har jobbat i branchen är jag ganska förvånad över omdömet hos någon som påstår sig vara insatt, att diskutera sådana frågor på Facebook. Skulle bli ganska förvånad om det var någon anställd på Transportstyrelsen som la ut något sådant på Facebook. Men det finns ju en del lösmynta konsulter också i branchen.
Notera att jag misslyckades med att få ut information. Keep calm

Det skulle vara intressant att se hur detta skulle hanteras om det nu blir ett Europaförbud för oss som skall hem med Thai senare i vinter.
Skulle en eventuell ombokning bli besvärligare för oss som är här på en bonusresa?
Till vilken klass skulle vi som åkt Premium Economy bli ombokade till om inte PE finns på aktuellt bolag?
Undra om vi skall flyga upp till BKK (är i Phuket) och bli ombokad där eller om hela biljetten blir ombokad?

Nu är det ett par månader kvar tills vi skall hem så jag är inte orolig, vi/Thai har lång till på oss/sig att lösa vår hemfärd om det värsta skulle hända. :)

Det skulle vara intressant att se hur detta skulle hanteras om det nu blir ett Europaförbud för oss som skall hem med Thai senare i vinter.
Skulle en eventuell ombokning bli besvärligare för oss som är här på en bonusresa?
Till vilken klass skulle vi som åkt Premium Economy bli ombokade till om inte PE finns på aktuellt bolag?
Undra om vi skall flyga upp till BKK (är i Phuket) och bli ombokad där eller om hela biljetten blir ombokad?

Nu är det ett par månader kvar tills vi skall hem så jag är inte orolig, vi/Thai har lång till på oss/sig att lösa vår hemfärd om det värsta skulle hända. :)
Det kan bli svårt just under vintern ifall det blir flygförbud.
Europa-Thailand v.v. linjer har säkert ganska hög beläggning under vinter (jag gissar att det ligger runt 90% genomsnitt).

THAI har 83 flygningar i veckan till Europa (Moskva är ej inräknad)
Kod:
BKK-FRA 13
BKK-MUC 6
BKK-BRU 4
BKK-CDG 7
BKK-LHR 14
BKK-OSL 7
BKK-CPH 7 + 2
BKK-ARN 7 + 2
BKK-FCO 4
BKK-MXP 3
BKK-ZRH 7

Säg att flygplan har 300 stolar i genomsnitt, då blir kalkylen,

300 stolar x 83 avgångar i veckan = 24.900 stolar i veckan.​

Med 90% beläggning blir det ca 22.400 passagerare i veckan, ca 3.200 passagerare per dag som endast THAI transporterar till/från Europa, per riktning.
Det kan bli struligt att boka om 3.200 passagerare per dag. (6.400 passagerare för båda riktningar)

Säg att det tar ca 5 minuter per passagerare för ombokning.

3.200 passagerare x 5 minuter / 60 minuter / 24 timmar = 11,11 dagar med en personal.​

Så de behöver minst 12 markpersonal bemannade dygnet runt för att boka om 3.200 passagerare per dag, i fall ombokning tar 5 minuter per passagerare. (vilket är väldigt optimistisk beräkning)

Last edited:
Det kan bli svårt just under vintern ifall det blir flygförbud.
Europa-Thailand v.v. linjer har säkert ganska hög beläggning under vinter (jag gissar att det ligger runt 90% genomsnitt).

THAI har 83 flygningar i veckan till Europa (Moskva är ej inräknad)
Kod:
BKK-FRA 13
BKK-MUC 6
BKK-BRU 4
BKK-CDG 7
BKK-LHR 14
BKK-OSL 7
BKK-CPH 7 + 2
BKK-ARN 7 + 2
BKK-FCO 4
BKK-MXP 3
BKK-ZRH 7

Säg att flygplan har 300 stolar i genomsnitt, då blir kalkylen,

300 stolar x 83 avgångar i veckan = 24.900 stolar i veckan.​

Med 90% beläggning blir det ca 22.400 passagerare i veckan, ca 3.200 passagerare per dag som endast THAI transporterar till/från Europa, per riktning.
Det kan bli struligt att boka om 3.200 passagerare per dag. (6.400 passagerare för båda riktningar)

Säg att det tar ca 5 minuter per passagerare för ombokning.

3.200 passagerare x 5 minuter / 60 minuter / 24 timmar = 11,11 dagar med en personal.​

Så de behöver minst 12 markpersonal bemannade dygnet runt för att boka om 3.200 passagerare per dag, i fall ombokning tar 5 minuter per passagerare. (vilket är väldigt optimistisk beräkning)
Det finns 71 dirktflyg avgångar per vecka till/från Europa per riktning med andra flygbolag

Kod:
BKK-LHR 14 (BA, BR)
BKK-CDG 7 (AF)
BKK-AMS 17 (KL, CI, BR)
BKK-VIE 11 (OS, BR)
BKK-FRA 7 (LH)
BKK-ZRH 7 (LX)
BKK-CPH 2 (DY)
BKK-ARN 3 (DY)
BKK-OSL 3 (DY)

103 dirktflyg avgångar per vecka till/från Europa per riktning om vi inkluderar Istanbul, Moskva och Kiev.
Kod:
BKK-IST 14 (TK)
BKK-SVO 14 (SU)
BKK-KBP 4 (PS)

Säg att flygplan har 300 stolar i genomsnitt, då blir kalkylen:

300 stolar x 103 avgångar i veckan = 30.900 stolar i veckan.​

Med 90% beläggning blir det ca 3.090 lediga platser i veckan, ca 440 platser per dag på direktflyg till/från Europa, per riktning.

3.200 - 440 = 2.760 passagerare måste flyga via någon annanstans​

Slutar aldrig förvåna mej hur man använder Facebook. Eftersom jag har jobbat i branchen är jag ganska förvånad över omdömet hos någon som påstår sig vara insatt, att diskutera sådana frågor på Facebook. Skulle bli ganska förvånad om det var någon anställd på Transportstyrelsen som la ut något sådant på Facebook. Men det finns ju en del lösmynta konsulter också i branchen.
Nu är det ju skillnad på Facebook och Facebook Messenger. Skickar man något över Facebook Messenger så är det att betrakta som ett "privat" meddelande och inte något som vem som helst kan se på sin Facebook. Ungefär som ICQ eller om man ska prata något modernare typ Whatsapp, dvs en konversation mellan 2 personer.
Jag använder själv instagram ibland för att få kontakt med någon eller twitter för den delen.
Nu blev det lite off topic.

Är inte alls avundsjuk på er som bara har några månader kvar tills ni ska hem, d vore ju synd om ni "måste" stanna lite längre... ;):rolleyes:

• Gilla
Reactions: Ozz
Är inte alls avundsjuk på er som bara har några månader kvar tills ni ska hem, d vore ju synd om ni "måste" stanna lite längre... ;):rolleyes:
Längtar verkligen inte hem till svensk vinter och i vanliga fall brukar vi stanna tills slutet av april men då vårt första barnbarn är planerat att födas i mitten av februari så är planerad hemresa den 5 feb. I annat fall hade vi gärna stannat ytterligare några månader... ;)

Det ser ut som att vi kommer hem som planerat i vinter :)
BRUSSELS, Dec 10 (Reuters) - The European Aviation Safety Agency (EASA) did not put any Thai airlines on its list of carriers banned from flying into the EU on Thursday, an EU official said, 10 days after the U.S. aviation body downgraded Thailand.

Källa

Toppen